Publicitat

Manipulació al segle XXI

Diuen que un dels valors democràtics més grans és aquell que tothom pot dir i pensar allò que vulgui, aquell dret que en molts casos diem la llibertat d’expressió i la llibertat de premsa. Un es pregunta si al cap i a la fi un mitjà de comunicació que el govern rega amb milions d’euros - exactament costa 225 milions d’euros l’any és a dir 220  euros bruts per família - i que viu gràcies al poder polític es realment un mitjà lliure o un mitjà al servei del interessos polítics.

El que més m’ha cridat l’atenció aquests últims dies ha estat probablement el comunicat dels treballadors de TV3 que denuncien que “CDC i ERC s’estan repartint els principals càrrecs” a més a més afegeixen que així “no es resolen els problemes als mitjans de la CCMA” i finalment que “d’aquesta manera es consolida el control del govern sobre el que han de ser mitjans públics”. Curiós, és que aquest comunicat aparegui ara quan fins avui no han tingut cap problema en editar, fer i retransmetre propaganda del govern.

I és que d’exemples no ens falten, podem recordar aquell mític “Hola, Europa” documental produït per TV3 on s’entrevistaven a 31 persones, totes elles íntegrament independentistes, explicant les avantatges d’una hipotètica secessió de Catalunya. Es devia quedar curta la cosa quan fins i tot al final del documental el narrador s’afegeix com un opinador més donant suport a les tesis abans descrites.

Podem esmentar també aquell logo utilitzat per la campanya estival en la que Tv3 utilitzava la mateixa tipografia i colors que ni més ni menys el símbol representatiu del partit d’Artur Mas, Junts pel Sí. 

La última la van fer els companys de Catalunya Ràdio quan Ricard Ustrell, presentador del programa que estava entrevistant a Juan Carlos Girauta (diputat al congrés de Ciutadans), va llegir un reguitzell de tuits tots ells de caràcter independentista i contraris a la formació taronja. Just en el moment quan Girauta anava a denunciar la falta de representació amb els oients se’l va tallar dient que “s’havia entès el seu missatge”, quan va intentar prosseguir novament el presentador va començar a parlar per sobre d’ell perquè no se’l pogués escoltar, davant d'aquest atac a la llibertat d’expressió, Girauta va aixecar-se i se’n va anar.

Si d’exemples probablement no acabaríem, de col·lectius que han tractat posar de manifest la manipulació escandalosa de tv3 tampoc. El sindicat de periodistes de Catalunya (SPC) va denunciar l’escandalosa falta de neutralitat de TV3 al cobrir la passada diada considerant que TV3 havia traspassat les més greus línies vermelles del llibre d’estil de la televisió, cridant a omplir els buits en una clara al·lusió a la mobilització.

No ha estat menys el consell professional de TV3 quan va denunciar l’escassa cobertura que la televisió pública havia donat al cas Pujol en comparació amb la que se li havia donat al procés i a les consultes. Concretament en un comunicat que va emetre el consell, va dir que "l'emissió per TV3 de les concentracions "a favor de la consulta "estava sobredimensionada , i que denunciaven que sobretot no passés el mateix amb el cas Pujol".

Ha arribat el moment de ser conscients d’on vivim, el moment d’aixecar-se com Girauta i de dir prou. D’entendre més que mai que Catalunya es molt més que això i que Catalunya és molt més que els independentistes, que els drets fonamentals no són propietat d’un partit polític i que la neutralitat institucional s’ha de defensar aferrissadament, d’altre banda acabarem sent quelcom més que un ramat d’ovelles.

Jordi Pujol un dia va dir que preferia perdre totes les competències, mentre no li traguessin TV3. Sabia del que parlava.

Andy Fernández

Estudiant d'Economia i Dret i membre de Joves de C's Sant Cugat

Notícies relacionades