Publicitat

Ajuts socials i xarxes veïnals davant la COVID-19

Fotos: Creu Roja i xarxa de suport de l'Aplec Jove

Pocs dies després que es decretés el confinament, el col·lectiu Aplec Jove de Sant Cugat va crear una xarxa veïnal per tal d’oferir suport a persones en situació de vulnerabilitat, ja fos per donar un cop de mà amb la cura de menors mentre es fa teletreball, assessorament laboral davant l’allau d’ERTOs o per tal de fer arribar la compra a aquelles persones que no poden sortir de casa. A aquesta iniciativa se li sumen, tal com s’explicava fa uns dies en aquest mateix mitjà, altres xarxes de suport com ara la que ha mobilitzat el Jovent Republicà i les veïnes de la Floresta i les Planes.

Lara Carbonell, portaveu local del Jovent Republicà, explica que al llarg d’aquests dies la demanada ha anat creixent, igual que l’oferta de persones que s’apunten en aquest banc de voluntariat. La tasca principal de l’organització consisteix precisament a coordinar els voluntaris amb aquelles persones que no poden sortir a comprar, prioritzant sempre la proximitat dels domicilis entre voluntari i persona demandant, així com la disponibilitat de cadascuna de les parts. A més a més des de l’organització mantenen un contacte gairebé diari amb aquelles persones que tenen una situació més complexa, per tal de poder anar actualitzant les necessitats de cadascú.

En aquesta mateixa línia, la xarxa veïnal de la Floresta i les Planes ha realitzat set intervencions amb veïnes de les Planes i una persona resident a Mira-sol, totes elles gent gran amb dificultats de mobilitat. La xarxa de suport col·labora també amb Robin Hut, una empresa de Rubí que produeix mascaretes i que ajuden en el transport de material i la recerca de voluntariat per cosir-les.

Com en el cas de Jovent Republicà o l’Aplec Jove, l’agrupació florestana i de les Planes gestiona les trucades i el contacte amb el voluntariat per tal d’agilitzar disponibilitat i està en coordinació amb els serveis socials de l’Ajuntament a fi de poder donar resposta a aquelles necessitats que es puguin detectar. La seva manera de donar-se a conèixer, explica Xènia Amorós, integrant de la xarxa, ha consistit sobretot a fer difusió a través de les xarxes socials, grups de WhatsApp i penjant cartells per evitar l’efecte de l’escletxa digital.

L’agrupació remarca també que existeixen altres micro xarxes de proximitat, autoorganitzades pels mateixos veïns del barri i que aquesta és, de fet, una pràctica habitual a la zona. Amorós explica la iniciativa “posa en valor la voluntat del barri de treballar de forma coordinada i solidària i de disposar d’una xarxa estructurada que pugui donar resposta a un possible creixement de les necessitats en un futur, a causa de l’allargament del confinament o de l’enduriment de les mesures d’emergència”.

Júlia Somoza, en nom de la xarxa coordinada per l’Aplec Jove, explica que durant els darrers dies han vist la necessitat d’actualitzar els protocols d’actuació donades les noves restriccions pel decret d’estat d’alarma. L’Ajuntament ha proveït d’acreditacions les persones voluntàries per tal que es puguin desplaçar, sempre individualment i realitzar així les diverses tasques de suport.

Les accions de suport s’han ampliat amb el repartiment de menjar, de targetes moneder per cobrir les beques menjador i d’un servei d’atenció a mascotes per a aquelles persones que s’hagin posat malaltes i ja no puguin treure a passejar els gossos. La xarxa veïnal ha hagut de descentralitzar encara més la iniciativa, fent arribar la comunicació amb cartells bloc per bloc, veu a veu, per tal que ningú quedi desatès.

La Creu Roja atén col·lectius vulnerables

David Bea, representant de la Creu Roja, explica que la seva entitat ofereix també un servei de repartiment de productes de supermercat i farmàcia, així com de recollida de brossa. El servei s’està donant a tot els usuaris habituals de la Creu Roja, als quals s’hi sumen els que l’Ajuntament els hi està derivant, tal com passa amb la resta d’iniciatives.

Tots els usuaris del servei de la Creu Roja formen part de col·lectius vulnerables que no tenen una xarxa social que els pugui ajudar a l’hora d’anar a comprar. Els voluntaris i tècnics de l’entitat són els encarregats de trucar un per un als usuaris i recollir les peticions de cada llar. Avisen, però, que “ho han de fer amb una certa previsió, ja que no poden garantir que es pugui assistir el mateix dia”.

Un cop feta la sol·licitud, dos equips de voluntaris i tècnics passen per cadascun dels domicilis a recollir la llista de la compra, les receptes pels medicaments així com la targeta sanitària i els diners. En acabat, se’ls retorna la compra i els diners que hagin pogut sobrar. Bea explica que aquesta és la manera com s’està funcionant actualment, però que pot modificar-se o no depenent de com evolucioni la situació.

Les mesures de l’Ajuntament

El consistori santcugatenc, amb l’objectiu d’ajudar les famílies i el teixit econòmic de la ciutat, també ha aplicat una sèrie de mesures per tal de pal·liar els costos de la crisi pel coronavirus. Una d’elles ha estat la moratòria pels lloguers de protecció oficial, que ha generat malestar entre els usuaris i el Sindicat de Llogaters, ja que veuen aquesta mesura poc contundent i sense efecte sobre els lloguers de mercat.

Tanmateix, l’Ajuntament també va anunciar fa pocs dies la suspensió del cobrament de serveis que ha deixat de prestar i l’ajornament del cobrament de quotes i tributs. En el cas de les escoles bressol i de les de música i art, ha suspès el cobrament d’aquests serveis mentre duri el confinament, així com dels serveis culturals i esportius (OMET i l’Eurofitness). Una decisió que també ha pres l’EMD de Valldoreix amb els seus serveis.

Pere Soler, tinent d’alcaldia de Presidència, Hisenda, Serveis Urbans, Mobilitat i Seguretat Ciutadana, anuncia: “Des de l’Ajuntament estem fent el que està en les nostres mans perquè l’impacte econòmic en les famílies, en els treballadors i treballadores, al comerç i en general al teixit productiu sigui el menys dolorós possible”. També aclareix que l’Ajuntament està estudiant l’elaboració d’una proposta d’ajuts i subvencions municipals que sigui aplicable segons la situació de cada col·lectiu afectat, les taxes o impostos concrets.

Núria Gibert, tinenta d’alcaldia de Drets Socials i Igualtat, explica que sense la col·laboració ciutadana i la comunicació constant amb les xarxes de suport mutu seria molt difícil fer front a la crisi social i econòmica que es deriva de l’emergència sanitària.

L’èxit de l’actuació santcugatenca per fer front a la crisi generada per la COVID-19 recau, precisament, en la voluntat d’institucions oficials i iniciatives autoorganitzades per coordinar-se i no deixar a cap persona desatesa davant un moment tan complex com està resultat aquest. La resposta i experiència extreta d’aquest context particular ha de poder servir per fer front a les desigualtats del futur.

Notícies relacionades