La plantilla de l’autobús urbà resta a l’espera de la resolució d’Inspecció de Treball per un ERTO

Foto: Jordi Pascual

Moventis, empresa que gestiona el servei d’autobús urbà i algunes de les línies interurbanes que passen per Sant Cugat, ha presentat un Expedient de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO) que afecta, segons la presidenta del comitè d’empresa i membre de la CGT, Mar Rivera, a 219 persones que presten servei a Sant Cugat, Sabadell, Badia, Cerdanyola, Ripollet i a les línies interurbanes de l’àrea de Terrassa. La majoria d’elles són conductores.

L’ERTO ja s’ha començat a aplicar arran de la sol·licitud presentada per l’empresa el 25 de març. “Inicialment com a CGT vam presentar un escrit amb el nostre desacord perquè els serveis essencials que es presten se segueixen pagantˮ, explica Rivera, “les administracions tenen el compromís d’assumir les pèrdues així que l’empresa se n’aprofita de la situacióˮ. Posteriorment el comitè d’empresa va presentar al·legacions a Inspecció de Treball per tal que s’anul·lés l’ERTO.

Hores d’ara la plantilla de Moventis resta a l’espera de la resolució, que, davant el col·lapse de sol·licituds a Inspecció de Treball, esperen que pugui arribar durant la setmana vinent o la següent. Paral·lelament a través de les xarxes socials, la CGT, el sindicat majoritari, ha demanat a l’Ajuntament de Sant Cugat que es posicioni sobre aquest afer perquè entenen, a partir d’un decret d’alcaldia de l’1 d’abril, que la concessió es paga igualment.

Segons aquest document, l’Ajuntament es compromet a abonar danys i prejudicis en despeses salarials incloent les despeses de seguretat social, les de manteniment de la garantia definitiva, els lloguers, els costos de manteniment de maquinària i les de pòlisses d’assegurança previstes al contracte. L’excepció de l’aplicació és per a les empreses que no compleixen les obligacions laborals i socials estipulades al contracte o que no estan al corrent de pagament a empreses subcontractistes.

En aquest sentit, elCugatenc va preguntar com restaven les obligacions de l’Ajuntament en aquest contracte a la roda de premsa que el tinent d’alcaldia d’Hisenda, Pere Soler, va fer el divendres 17 d’abril. Soler va assegurar que, seguint les recomanacions de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), es manté el servei per cobrir les necessitats bàsiques tot i que amb el pagament en relació amb el percentatge d’execució del contracte: “És l’empresa qui decideix si s’acull a l’ERTO o a les indemnitzacionsˮ.

Però el comitè d’empresa, seguint també les informacions fetes públiques per l’ATM, considera que l’ERTO s’hauria de declarar nul. Arran de la cancel·lació del pagament de tarifes durant les dues setmanes d’aturada de totes les activitats econòmiques no essencials, l’ATM es va comprometre a compensar el menyscapte d’ingressos i cobrir l’assegurança obligatòria de viatgers. Fora d’aquest període Rivera considera que cal revisar algunes de les decisions peses: “Tot i que menys gent agafa el transport públic, si reduïm freqüència és difícil garantir les distàncies de seguretat durant les hores puntaˮ.

La presidenta del comitè d’empresa es mostra optimista perquè hi ha empreses que presten servei a la primera corona que han hagut de fer marxa enrere. És el cas de BaixBus (Mohn SL, Oliveras SL i Rosanbus SL), que el passat 8 d’abril va comunicar que finalment cap persona es veuria afectada per l’ERTO que havien presentat dies abans. La CGT explica que la decisió es deu a una resolució d’Inspecció de Treball i que, per tant, les empreses han d’abonar tots els dies que s’havien descomptat a la plantilla. En el cas de Moventis, Rivera espera que passi el mateix, que no és més que la tònica que s’ha seguit en ERTOs de força major d’empreses de transport en altres àrees metropolitanes com la de València i la de Saragossa.

Tot i que per ara el comitè d’empresa no ha obtingut resposta de l’Ajuntament, sí ha aconseguit el suport de l’assemblea de la CUP Sant Cugat, que ha acordat posicionar-se en contra de l’aplicació de l’ERTO a Moventis, apuntant que el grup Moventia ha tingut beneficis superiors als 300 milions d’euros anuals. El partit considera que cal incrementar el grau de control i exigència de les concessions que no s’han pogut municipalitzar. En el comunicat acordat per l’assemblea també recorden que com a servei essencial Moventis rebrà els ajuts necessaris de l’Ajuntament, l’ATM i el Departament de Territori i Sostenibilitat.

L’acord de la CUP no només rebutja l’ERTO sinó que també insta l’Ajuntament –els seus companys de govern i també a l’oposició– a posicionar-se en contra i a demanar a l’empresa la retirada de l’expedient fins que Inspecció de Treball no faci pública la resolució de les al·legacions presentades pel comitè d’empresa. A data de publicació d’aquest article, Moventis ha rebutjat respondre a les peticions d’informació fetes per aquest diari al·legant que se centren en la tramitació i resolució de l'ERTO.

Notícies relacionades