L’habitatge és ja el quart problema de Sant Cugat segons la percepció de la ciutadania

Foto: Localpres

Un 10,8% dels santcugatencs considera que l’habitatge és un dels principals problemes de la ciutat, situant-lo, després de créixer més de tres punts respecte a ara fa un any, en la quarta posició. Mai abans l’habitatge havia entrat al podi dels cinc principals problemes del municipi, quedant-se a les portes al febrer del 2017, quan amb un 7,7% arribava a la sisena posició, el que ja representava un augment considerable respecte a l’onada de juliol del 2016 de l’Observatori Sociològic Municipal, que situava l’habitatge com a vuitè problema (5,5%). En la nova onada, corresponent als mesos de gener i febrer d’aquest any, aquesta és, conjuntament amb el manteniment dels carrers i la sobrepoblació, la percepció com a problema de fora del TOP 3 que més creix, mantenint-se com a principals queixes la mobilitat (27,9%, sis punts més), l’aparcament (19,2%, sis punts més) i la seguretat ciutadana (11,7%, vuit punts menys).

Mentre la ciutadania situa l’habitatge com a quart problema de la ciutat, el relega a la dotzena posició quan se li pregunta pels principals problemes de Catalunya. Un 4,3% dels enquestats –sobre una mostra de 1.000 entrevistes– també situen la gestió de l’habitatge com la sisena actuació més negativa desenvolupada per l’Ajuntament, per darrere del trànsit i l’aparcament (18,4%), el manteniment de la via pública (10%), el posicionament polític (6,8%), la neteja i el servei d’escombraries (6,2%) i la seguretat ciutadana (5,6%). En aquest sentit, i sense dades específiques del no nat baròmetre inclusiu –que ha fet ja entrevistes telefòniques però no ha presentat resultats–, la ciutadania situa la gestió de la desigualtat com el vint-i-tresè problema (0,5%) de la ciutat.

Al mateix temps, però, també hi ha una petita part de la ciutadania que considera que tant l’habitatge públic com la gestió de la desigualtat són dos dels encerts de les accions desenvolupades pel consistori. Un 1,3% dels enquestats situa l’habitatge públic com la dinovena acció més positiva de l’Ajuntament i un 0,3% deixa la gestió de la desigualtat en la vint-i-quatrena posició. Molt per sobre se situen qüestions com els parcs i zones verdes, el manteniment de la via pública –que és percebut com a problema i com a virtut–, l’atenció ciutadana, els equipaments esportius i els equipaments culturals.

L’oferta pública d’habitatge és per a la ciutadania el segon pitjor aspecte general del municipi, només per sobre del trànsit. Obté un aprovat just, un 5, després de caure quatre dècimes respecte a ara fa un any i és, alhora, l’aspecte general en què més gent ha respost que no sap o no vol respondre (31,1%). Això el converteix en l’indicador amb menys percentatge de valoració positiva o bastant positiva (17,1%). Justament l’habitatge i, especialment, les promocions de protecció oficial són un dels debats polítics vigents més candents mentre a la societat civil el Sindicat de Llogaters i la nova comissió d’habitatge de la Xarxa local d’Economia Social i Solidària (XES) posen nous elements a debat.

Preocupació pel moment polític nacional

Mentre la majoria d’indicadors queden gairebé estàtics respecte a la darrera onada, el context polític que viu Catalunya és una de les preocupacions que més ha crescut entre la ciutadania, situant-se de nou com a principal problema però distanciant-se molt del segon (el treball) després de créixer 6,5 punts respecte al febrer del 2017. Avui dia un 28% dels santcugatencs consideren que aquest és el principal problema que viu el país, el que es deixa entreveure també a nivell local amb un 6,8% dels ciutadans situant el posicionament polític de l’Ajuntament com a tercer problema de la ciutat.

El comissionat de Participació, Joan Puigdomènech, relativitza la preocupació ja que diu que, davant el context polític, és normal que la ciutadania se senti preocupada. Alhora, defensa que els governs han de prendre un posicionament que respon a la voluntat majoritària de la ciutadania del municipi. Entén, però, que sempre pot haver ciutadans descontents que considerin un error haver pres partit com a institució en l’afer nacional.

Malgrat això, la ciutadania es mostra optimista quan se’ls pregunta per l’estat de l’economia a Catalunya, situant-la en “ni bona ni dolenta” de mitjana i una expectativa de millora (2,2 sobre 3, on 3 és millorarà i 1 que empitjorarà). Pel que fa a l’economia personal, un 61,5% dels ciutadans diuen estar igual que a ara fa un any tot i que el 23,6% que ha respost que està pitjor deixa la mitjana lleugerament negativa (1,9 sobre 3). Davant unes dades que només reflecteixen la percepció de la ciutadania, Puigdomènech diu que en breus però sense data concreta es presentarà el nou baròmetre inclusiu, en el qual, diu, ja hi treballa serveis socials.

Notícies relacionades