Arbrat i accessibilitat: els arguments a favor i en contra del projecte del carrer Abat Marcet

Fotos: Jordi Pascual

El veïnat del carrer Abat Marcet es troba dividit per la proposta d’un projecte de reurbanització que hauria de permetre millorar-ne l’accessibilitat. Mentre una part del veïnat defensa que cal talar tots els arbres i substituir-ne bona part per nous exemplars d’una altra espècie, altres veïns demanen que no se’n toqui cap i es busquin altres fórmules per millorar el carrer. Davant el xoc d’opinions, el regidor de Serveis Urbans, Mobilitat i Transport, José Gallardo, ha optat per aturar el procés d’aprovació definitiva del projecte fins al setembre, quan s’hauria de revalidar. Si el veïnat hi dona el vist i plau, el projecte s’aplicaria seguint el criteri del primer grup de veïns, sinó, caldria començar de nou el procés, deixant sense data l’inici d’obres.

El passat 6 de juliol, Gallardo es va trobar de forma telemàtica amb el veïnat en una reunió que havia de servir per explicar el projecte. L’encontre va acabar suposant l’aturada momentània de la proposta davant l’aparició d’un grup de veïns que s’hi oposava. El regidor explica que es tracta d’una proposta heretada del govern anterior i que creia que tenia un consens ampli però, davant les veus crítiques, ha optat per postposar la decisió al setembre: “No vull provocar un enfrontament entre els veïns així que s’ha de veure si l’oposició al projecte és real. El que tinc clar és que d’ara endavant no sotmetrem aquest tipus d’obres a participació perquè es tracta de manteniment i arranjament de carrers”.

Què preveu el projecte?

Segons la presentació que es va fer a la reunió del dia 6, en què es va explicar el projecte a aprovar definitivament i, per tant, el que hauria servit per licitar les obres, el carrer Abat Marcet perdria tot l’arbrat i se substituiria parcialment amb la creació d’illes que sobresortirien de la vorera, afectant també al nombre de llocs d’aparcament. Willi Maese i Mario Salerno, acompanyat d’altres veïns, critiquen que aquesta proposta preveia passar dels 97 arbres actuals a 55 i de 45 a 40 places d’aparcament.

Julián Sánchez, també acompanyat de diversos veïns del carrer, explica a elCugatenc que amb la proposta ara aturada s’aconseguiria un carrer més accessible ja que les arrels dels arbres –mèlies– aixequen part de la vorera i han provocat desperfectes als murs. També diu que la caiguda dels seus fruits genera brutícia i relliscades. Gallardo, per la seva banda, reconeix que l’arbrat ha afectat no només a les voreres sinó també al clavegueram i que, per tant, fins i tot suposant que es facin canvis en la proposta, hi haurà arbres que s’hauran de treure.

Els veïns crítics amb el projecte demanen un estudi que determini quins arbres tenen afectacions per no treure’ls tots mentre els defensors consideren que amb una inversió de gairebé mig milió d’euros s’haurien de substituir tots per evitar que els que ara són petits cresquin i generin els mateixos problemes més endavant. El pressupost municipal del 2020, que s’aprovarà definitivament aquest dijous, incorpora una partida de 450.000 euros per a la millora del carrer, que s’havia de licitar abans d’acabar l’any per iniciar les obres durant el primer trimestre de 2021.

Un procés participatiu i una recollida de signatures

Per tal de remodelar el carrer Abat Marcet, el veïnat del carrer va ser cridat a un procés participatiu, impulsat per l’extinenta d’alcaldia de Serveis Urbans, Cristina Paraira, durant el mandat passat. Davant un carrer amb problemes d’accessibilitat, el 8 d’abril del 2019 es va fer la primera reunió del procés en què es va donar a elegir al veïnat entre dues opcions. D’una banda, un carrer amb plataforma única (d’un únic nivell) i, d’altra, el mateix projecte però amb voreres i calçada per separat. En els dos casos es mantenia part de l’arbrat, preveient la tala de 50 exemplars i plantant-ne 21 de nous, és a dir, passant de 97 a 68 arbres.

En la reunió, però, part del veïnat va demanar que, per evitar afectacions futures sobre la nova obra, es traguessin tots els arbres. En la votació digital hi van participar prop de 20 persones i el veïnat que ara es mobilitza en defensa del projecte va presentar un total de 134 firmes, un 86,56% de les quals opten per la proposta de mantenir la vorera i la calçada separades. Aquell document recull un encapçalament clau: “Els sota signants demanen que tots els arbres (melia azedarach) existents al carrer Abat Marcet siguin canviats per un altre tipus d’arbre que no sigui tan perjudicial per a les nostres voreres i per a la nostra integritat física, així com les boles que desprenen que ocasionen relliscades”.

És en la segona reunió que es valida la proposta del veïnat que va recollir les signatures. “El problema és que l’Ajuntament no ens va notificar que en aquella reunió es votaria i podria canviar el projecte”, critica Maese. Les dues reunions següents, que ja van ser amb el tripartit, van mantenir la proposta veïnal de talar tot l’arbrat per substituir-lo parcialment per una altra espècie.

“A la darrera reunió –la del 6 de juliol– se’ns planteja que al setembre hem de revalidar el projecte però no se’ns pot demanar això quan ja es tenia el vist i plau del veïnat”, critica Sánchez, “portem des del 2015 presentant instàncies sobre accessibilitat i ara que ho podíem solucionar se’ns atura el projecte”. El veí també diu que una altra lluita que no ha arribat a bon port és la petició de retirar tot el cablejat aeri que creua el carrer en diferents trams.

Per al veïnat que defensa el projecte i que rebutja la nova votació, qualsevol decisió que s’hagi de prendre d’ara endavant ha de passar per treure tot l’arbrat, ja que consideren que és un compromís ferm de l’Ajuntament arran de la recollida de signatures. El regidor Gallardo per ara no es mulla i no descarta que si no es revalida el projecte tal com s’ha plantejat es pugui recuperar la idea de la plataforma única o de mantenir part de l’arbrat. En qualsevol cas adverteix que aquesta decisió allargaria el procediment sine die.

Per evitar que la nova votació del setembre generi dubtes, el regidor assegura que es treballa de la mà de l’equip de participació ciutadana de l’Ajuntament per tal que cada propietat tingui un únic vot. El regidor també explica que en la darrera reunió hi havia gent molt enfadada per com ha avançat l’afer i reconeix que fer la reunió en línia va permetre que veïns més joves que mai havien acudit a reunions presencials s’hi connectessin.

El debat ecologista i sobre el paper de l’arbrat urbà

El desacord veïnal al carrer del barri de Sant Francesc posa sobre la taula el debat sobre la gestió i el paper de l’arbrat urbà. Maese, Salerno i la resta del veïnat que defensa que no es tali cap arbre posen l’accent en la mirada ecologista defensant que l’arbrat ha generat el seu propi ecosistema, amb tórtores i altres animals, i que alhora desenvolupa un paper clau tant per a la intimitat del veïnat com per l’aïllament tèrmic i acústic del carrer. És a dir, treure l’arbrat també podria suposar nous problemes –pèrdua de la qualitat de l’aire, posen d’exemple– que s’haurien de valorar en un estudi d’impacte ambiental que diuen que no se’ls ha presentat en cap moment.

Per a ells, aquests aspectes, com saber quins arbres afecten realment al clavegueram, a les voreres i als murs, són purament tècnics i, per tant, no s’haurien de sotmetre a participació ciutadana. Temen que la proposta de revalidació plantegi de nou el mateix paradigma: haver d’elegir sobre un afer que ells consideren que no s’hauria de sotmetre a participació ciutadana. “L’Ajuntament no té en compte el benefici de l’arbrat i el projecte es fa pensant en el cotxe ja que, a banda de l’arbrat, no es preveu ni un aparcament per a bicicletes”, valora Maese.

El veïnat crític amb el projecte explica que han contactat amb la Xarxa d’Economia Solidària (XES) local, l’ONG Tree-Nation i grups com Extinction Rebellion, que els hi han donat suport. El col·lectiu més explícit ha estat Fridays for Future, que ha emès un comunicat en què expliquen que la tala afectarà un centenar d’arbres, “dels quals el més jove té més de quaranta anys i tots tenen nius, són molt grans i frondosos, amb cap malaltia i han generat un autèntic ecosistema admirat per veïns més enllà del carrer”.

El col·lectiu juvenil ecologista es posiciona al costat dels veïns que demanen repensar el projecte i demana aplicar la proposta de plataforma única, que consideren que milloraria la mobilitat sense haver de talar tots els arbres: “Al nostre parer, veiem una clara intencionalitat de preservar els privilegis dels cotxes (negant-se a fer un carrer amb plataforma única i mantenint un gran nombre d’aparcaments) i una deficiència considerable de voluntat per incentivar i millorar l’ús de les bicicletes”. La decisió, segons Fridays, contradiu l’esperit de la declaració de l’emergència climàtica a nivell municipal.

Amb el comunicat, demanen que no es tali cap arbre al carrer però també que no se’n tali cap en la remodelació d’altres vies o per construir nous equipaments –fent referència explícita a la nova ubicació de l’escola la Mirada–. El col·lectiu també denuncia que a la darrera reunió no se’ls va deixar acabar la seva intervenció al·legant que el seu representant no viu al carrer: “Vam seguir el nostre protocol i vam obrir el micròfon per seguir intervenint, per defensar la vida de tots els éssers vius i, també, que totes les institucions públiques han d’actuar i ser coherents amb l’emergència climàtica”.

Sánchez i la resta del veïnat que defensa el projecte consideren que posicionaments com el de Fridays situen sobre la taula el que consideren una falsa dicotomia: que una part del veïnat és ecologista i l’altra pretén acabar amb l’arbrat perquè sí. Des del seu punt de vista, les mèlies tenen efectes greus al carrer que s’han de solucionar i, per tant, no fer el canvi és un perjudici especialment per a la gent gran que té problemes de mobilitat. “De sobte som uns assassins d’arbres però no tenen en compte que aquests generen problemes de salut i seguretat”, denuncien, “cap veí està en contra que es replantin el màxim número d’arbres possible però han de ser d’un altre tipus”.

El que per a una part del veïnat és un ecosistema, per a l’altra és un problema de salubritat que mostren en forma de forats als escocells. “Això són nius de rates”, critica una veïna, mentre una altra assenyala la branca d’un arbre desgastada per xoc dels camions i d’altres mostren esquerdes a murs i parets que atribueixen a les arrels de l’arbrat.

Enmig d’un desacord veïnal que a priori no tindrà cap nou capítol fins que es plantegi la revalidació del projecte al setembre, s’evidencia una vegada més que l’urbanisme de mig segle enrere no tenia en compte moltes de les problemàtiques que ens trobem en les ciutats actuals, des de la proximitat de l’arbrat a l’accessibilitat passant per un canvi de model de transport i la relació de la humanitat amb la resta d’espècies animals i vegetals que habiten els nuclis urbans.

Notícies relacionades