Publicitat

El nou contracte d’autobús urbà, una oportunitat per avançar cap a una mobilitat més sostenible

Fotos: Ajuntament de Sant Cugat

La posada en marxa de l’anella verda ha anat acompanyada de crítiques de tot tipus, entre elles les de col·lectius que consideren que cal anar més enllà i reforçar la mesura amb més carrils bici i el foment del transport públic. És el que van reivindicar desenes de manifestants a l’Audiència pública del mes de juliol i és la proposta més clara de l’Associació per la Promoció del Transport Públic (PTP), segons va explicar a elCugatenc el seu membre santcugatenc Martí Rius: “Sant Cugat necessita millorar la xarxa de transport públic i la connectivitat dels carrils bici amb els barris”.

El tripartit té una oportunitat d’or d’aprofundir en la mobilitat sostenible gràcies al venciment del contracte de transport urbà, que hores d’ara està prorrogat i encara no s’ha licitat de nou ja que d’ara endavant dependrà de l’Àrea Metropolitana (AMB). El regidor de Mobilitat, José Gallardo, es va comprometre al juliol a estudiar l’aplicació millores al transport públic, alhora que també va dir que es treballa en l’ampliació dels carrils bici i la seva connexió amb l’anella verda, començant pels carrers Andana i Manel Farrés.

Aquest dilluns, aprofitant la presentació de la Setmana Europea de la Mobilitat que se celebra del 16 a 22 de setembre, Gallardo va tornar a apuntar a una millora de les línies d’autobús urbà però sense especificar els canvis concrets: “Preparem el conveni amb l’AMB, que haurà de fer el concurs i encarregar-se de la gestió”. Segons el regidor, han rebut propostes dels tècnics metropolitans i de la societat civil, destacant entre elles les de la PTP i la petició dels conductors de poder dir la seva durant el procés.

La no concreció dels canvis fins el moment ha estat una de les inquietuds que han preocupat els actors polítics i socials que segueixen el traspàs del transport urbà a mans metropolitanes. L’assumpte arribarà al Ple del proper dilluns en forma de moció. El grup municipal de Junts per Sant Cugat ha preparat una proposta, finalment esdevinguda institucional, en què es demana fer una nova convocatòria de la Taula de Mobilitat per abordar la modificació del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) i altres temes del dia a dia de la mobilitat santcugatenca com és la renovació del contracte d’autobús. Cristina Paraira, la regidora proposant, explica que la darrera reunió de l’òrgan de participació va ser molt millorable a nivell tècnic ja que es va haver de fer de forma telemàtica i va deixar de banda temes importants com la implementació de l’anella verda.

Davant les crítiques a un PMU que hauria de vèncer al 2024 però que ja té moltes previsions que no es poden aplicar, Gallardo defensa que no s’ha de derogar per complet sinó fer modificacions per retirar les accions que no està previst aplicar i mantenir o reforçar les positives. Una de les que el govern té previst mantenir és la creació d’una estació central d’autobusos, que hauria de reforçar l’adaptació de les línies: “Volem que la gent no s’estigui més de 20 minuts de trajecte per arribar al seu destí”. Per ara no han concretat si l’estació serà entre Volpelleres i Coll Favà, on el PMU preveia realitzar-la tot i que condicionada a l’execució d’un intercanviador entre l’estació de Volpelleres d’FGC i la de Coll Favà de RENFE.

Mesures mentre no arribi el nou contracte i la modificació del PMU

Totes les forces polítiques són conscients que intentar reduir l’ús del cotxe amb mesures com l’anella verda o la implementació de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) no és efectiu sense plantejar alternatives al vehicle privat a motor. Alhora, coincideixen en l’anàlisi que cal buscar una mobilitat més sostenible, una mirada comuna que suposa entendre la mobilitat com una part indispensable de les polítiques medioambientals derivades de la declaració de l’emergència climàtica.

Tot i que hores d’ara encara no s’ha presentat el pla que ha d’omplir de contingut la declaració, un document que es prepara a través de la Taula d’Emergència Climàtica; la comissionada per l’Emergència Climàtica, Alba Gordó, explica que s’ha dedicat una sessió de l’òrgan participatiu a la mobilitat i que, a més, s’ha convidat els integrants interessats en aprofundir en les mesures de mobilitat a participar en la Taula de Mobilitat.

“Un terç de les emissions a Sant Cugat són originades pel transport motoritzat”, va explicar la regidora en la presentació de la Setmana Europea de la Mobilitat, “a Europa es produeixen anualment unes 400.000 morts prematures que es poden relacionar amb la qualitat de l’aire”. Per això Gordó defensa els passos iniciats pel govern, també més enllà de les dues mesures més debatudes –ZBE i l’anella verda–, amb accions com la subvenció per a l’adquisició de bicicletes i la creació de llocs d’aparcament de bicicletes i patinets als centres educatius (10 mòduls de bicicletes i 13 de patinets).

Una prova pilot per mesurar la qualitat de l’aire

Tot i que la Generalitat ja disposa de l’Índex Català de Qualitat de l’Aire (ICQA), amb una estació de mesura al parc de Sant Francesc, l’Ajuntament s’ha sumat a una prova pilot per prendre mesures de la qualitat de l’aire de forma mòbil. Per això s’instal·laran dispositius de mesura a bicicletes de l’Ajuntament i se’n facilitaran a ciutadans que es desplacen a peu amb l’objectiu de detectar quina és la qualitat de l’aire que es respira a Sant Cugat, fer una anàlisi de les dades i realitzar una enquesta a la ciutadania sobre el grau de coneixement d’aquests indicadors.

És una prova que es realitza a diverses ciutats europees i que a casa nostra està impulsada per l’AMB. Segons va explicar dilluns Elena Veza, de l’àrea d’ecologia a la institució metropolitana, Sant Cugat i l’Hospitalet de Llobregat són les úniques ciutats que se sumen al projecte amb mesures sobre bicicletes. A l’àrea metropolitana també hi participa Sant Adrià de Besòs però només amb mesuraments en desplaçaments a peu.

Aquesta és una prova pilot presentada en el marc de la Setmana Europea de la Mobilitat, que, davant la impossibilitat de fer actes públics, té dos altres elements de promoció de la mobilitat sostenible a la ciutat. D’una banda, el repartiment de mascaretes cedides per l’AMB per part dels agents de civisme. D’altra, l’anunci de la compra de cinc bicicletes elèctriques per reforçar la flota municipal. Són aquests vehicles els que portaran els mesuradors de la prova pilot.

Notícies relacionades