Publicitat

5 rutes per gaudir dels espais naturals que ofereix Sant Cugat

Fotografies: Jordi Pascual i Tino Rubio

Tot i ser una de les ciutats amb el nivell de vida més alt, cada cop són més les famílies que durant l’estiu es queden a Sant Cugat. A continuació fem un recull de diferents rutes a peu, en bicicleta o amb nens per poder fer aquest estiu pel parc de Collserola.

1. Torre Negra - Pantà Can Borrell - Sant Medir-Ermita Sant Adjutori

Distància: 11,8km. 5 hores

La primera ruta a peu és de les més completes que l’excursionista es pot trobar per Collserola, ja que, passa per diferents punts d’interès en els quals es pot parar per tal de gaudir del paisatge.

L’itinerari comença al forat d’en Bocàs, al costat del col·legi Europa i s’endinsa fins arribar al pi d’en Xandri, símbol de Sant Cugat i declarat arbre d’interès comarcal i local l’any 1995. El seu nom ve del sobrenom que rep el propietari dels terrenys.

Davant del Pi i ben indicat, es pot agafar el sender que segueix el torrent de la Torre Negra fins arribar a la font de l’Ermità, un cop en aquest punt, si se segueix pel sender PR-C38 cap a la dreta s’arriba a Can Borrell.

La Torre Negra es va construir l’any 1145 com a torre de defensa per tal de fer front a les incursions dels àrabs. El seu nom respon a la designació popular pel seu aspecte i colors externs. Són diverses les llegendes que hi ha sobre aquesta fortalesa, com per exemple, la de l’existència d’una mina que comunicava amb el monestir.

Un cop a la masia Can Borrell, per tal de passar pel pantà de Can Borrell, s’ha d’agafar la pista que hi ha just al costat de la bassa de la mateixa masia i seguir-la tota l’estona, deixant a l’esquerra, el sender que baixa fins al pantà de Can Borrell, que antigament recollia aigua per ser conduïa a la bassa de la masia per a usos agrícoles.

A continuació, el camí s’enfila cap a la serra de la Rabassada fins arribar a la urbanització Sol i Aire on està indicat un corriol que baixa amb forta pendent cap a l’Església de Sant Medir. En aquest indret tant popular, cada 3 de març, se celebra el tradicional aplec de Sant Medir en honor al patró de la ciutat.

Per tornar al punt d’inici es pot anar per un altre camí diferent anomenat la vall de Gausac, que creua diverses vegades el torrent de Sant Medir. Abans d’arribar a Can Borrell hi ha indicat un camí que es desvia a mà dreta cap a l’ermita i el forn de Sant Adjutori. L’església romànica de planta circular té el seu origen en un edifici del segle X, tot i que està documentada a partir del segle XII.

Un cop es torna al camí principal i passat Can Borrell, seguint pel camí de Can Borrell s’arriba altre cop al forat d’en Bocàs, tot passant pel Pi d’en Xandri.

2. Ermita de la Salut-Can Mommany-Puig Madrona

Distància: 6,3km. 2:30 hores.

Des de Valldoreix, també es pot iniciar una passejada amb poca dificultat pel parc de Collserola, en concret, el camí comença a la Plaça Joan Gassó de Valldoreix. Si se segueix la pista cap a l’ermita de la Salut, en arribar a l’encreuament de Can Monmany, l’excursionista es pot desviar a mà dreta per tal d’enfilar-se cap a una pista que puja al cim del Puig Madrona, amb una alçada de 340 metres i que està coronada per una torre de control antiincendis.

Un cop s’ha pogut gaudir de les vistes de tot el Baix Llobregat i Montserrat, es torna a fer el mateix camí fins al darrer encreuament, aquest cop girant a la dreta per tal d’arribar a la pista de Valldoreix cap a el Papiol on s’ha de tornar a tirar a mà dreta per arribar a l’ermita de la Salut.

En aquesta església romànica, situada als peus del Puig Madrona, se celebren dos aplecs l’any. segle IX (1060).

Per tornar, es pot anar per dos camins diferents, o bé agafar la ruta curta, que consisteix en refer la pista cap a Valldoreix fins el darrer encreuament i seguir pel sender que baixa a mà dreta cap a Can Monmany i des d’allà arribar a la plaça Joan Gassó –la distància de la drecera és de 4,2km– o bé tornar per la pista en direcció a el Papiol. En aquest cas, a la següent desviació, s’agafa la pista de l’esquerra seguint el GR96 i a la següent desviació, es baixa per la pista de l’esquerra fins arribar al carrer de la Guineu, molt a prop del punt d’inici.

Per poder veure la propietat de Can Monmany –coneguda com a Mas Brunet fins que l’any 1640 s’instal·là el primer Monmany– s’ha de tornar pel sender curt. Can Monmany esdevingué una propietat molt rica gràcies a la producció de vi, ja que, era exportat a l’estranger, aprofitant el moment de crisi que vivia la viticultura francesa a causa de la fil·loxera a finals del s.XIX.

3. La Floresta - Font de la Rabassada - Sant Cugat

Si el que es vol és anar en bicicleta pel Parc de Collserola són moltes les pistes que es poden seguir, una de les més complertes és la que surt des de l’estació de La Floresta i s’endinsa a Collserola per l’Avinguda de Pere Planas, la qual es converteix en el camí de Can Flo.

Un cop s’arriba a la Plaça del Coll de la Creu d’en Blau s’agafa l’avinguda de Can Cortés que porta directament cap a la font del Rabassalet i la font de la Rabassada, a l’altre costat de la carretera de Barcelona a Sant Cugat. Des de la Font de la Rabassada, pugen unes escales cap a la font d’en Ribes, una construcció modernista datada el 1909.

Arribats a aquest punt, si no es vol tornar pel mateix camí, es pot seguir per la carretera de la Rabassada direcció Barcelona fins arribar al pàrquing de Can Ribes, on s’agafa el camí de la Rabassada a Sant Medir (pista B05), també conegut com el torrent de la Salamandra.

Des de l’ermita de Sant Medir, la pista B05 segueix fins arribar a la Masia Can Borrell que es rodeja per seguir fins al Pi d’en Xandri, l’antiga Bòbila d’en Pahissa i Torre Negra.

4. Serrat d’en Bell

Distància: 5,6km. 3 hores

Aquesta ruta s’inicia al carrer Llaceres, des del Centre Borja i en direcció a la Rabassada s’ha de desviar pel carrer del Compte. En creuar el camí del Crist Treballador, per on s’accedeix a l’escola Avenç, es continua per una pista sense asfaltar que s’enfila fins a trobar la Rambla de Can Bell, on s’ha d’agafar el camí de la dreta, direcció la Rabassada i cap a la masia de Can Bell.

Una masia documentada des del 1158 i destacada per ser una de les poques masies de Sant Cugat que no té un portal de pedra adovellada com la majoria, sinó que compta amb un parell de finestrals gòtics.

Un cop es passa la masia, si es continua recte s’arriba al roure Gros, destacat per les seves grans dimensions. El camí s’enfila cap el serrat d’en Bell, creuant el torrent de Can Bell. En arribar a dalt, s’ha de seguir el sender de mà dreta, deixant tot seguit un altre sender a l’esquerra i continuar endavant cap a la Vall de Can Gordi.

Més endavant es troba l’indicador de la font de Sant Vicenç del Bosc i les runes de l’Església de Sant Vicenç, documentada del segle X i que actuà de parròquia rural en època medieval. Per tal d’arribar altre cop al punt d’inici de la ruta, s’ha de seguir endavant fins arribar a la rambla de Can Bell.

5. Pantà de Vallvidrera

Si el que es vol es fer una excursió amb nens, es pot optar pel pantà de Vallvidrera al qual es pot arribar en tren, baixant a l’estació de Baixador de Vallvidrera i seguir el camí del pantà o bé en cotxe.

La presa del pantà de Vallvidrera, tot i que va estar abandonada durant molts anys, s’ha convertit avui en dia, en un espai tranquil per passejar i descobrir la fauna i flora que l’envolta.

La mina Grott és un túnel de gairebé un quilòmetre i mig que connecta el pantà amb la part baixa del barri de Vallvidrera, per tal de portar aigua des del pantà fins l’antic municipi de Sarrià. A principis del segle XX es va construir un trenet que traslladava als barcelonins que anaven a gaudir de la natura del parc de Collserola.

Seguint el camí entre els arbres i abans d'arribar a les escales, hi ha un edifici que antigament era la casa del vigilant del pantà. Un edifici rosat que s’ha restaurat actualment.

Per tal de completar l’excursió, molt a prop hi ha l’església de Santa Maria de Vallvidrera, una antiga parròquia que va ser el nucli original de Vallvidrera. A més, al costat de l’església hi ha una àrea de lleure i zona de pícnic.