Publicitat

Per què mantenim publicada la notícia sobre la residència de Valldoreix tot i el seu comunicat?

La residència de gent gran Virgen de la Puerta de Valldoreix ha emès un comunicat (diumenge 29 de març a les 20:24h.) a través de les xarxes socials en què informa que tenen un únic cas positiu de coronavirus i que han demanat la intervenció del Departament de Salut. Aquesta informació no correspon amb la publicada per aquest diari, en què s’informa d’una mort i de la infecció de la meitat de residents. Malgrat això, elCugatenc manté publicada la informació ja que és la que ha pogut contrastar. A continuació expliquem com hem treballat aquesta informació, quines han estat les reaccions i els motius pels quals mantenim publicada la notícia.

La informació publicada no pretén ser un atac a la residència sinó una mostra de la vulnerabilitat i mancances d’aquests centres davant una crisi sanitària com la que vivim, amb informació contrastada del cas més greu que hem detectat en l’exercici del periodisme. És per això que també incorpora les mesures previstes per les administracions locals així com el seguiment que aquestes fan a la resta de centres.

Amb voluntat de servei públic, en contra de les notícies falses i amb un criteri de responsabilitat social, la informació també incorpora les dades de letalitat en persones majors que expliquen per què són un col·lectiu vulnerable al qual cal prestar una atenció especial. També s’incorporen les recomanacions del Departament de Salut per a la desinfecció i actuació davant possibles casos de COVID-19 a residències de gent gran així com els consells emesos per la Generalitat per a la gent gran confinada a casa.

Com vam treballar la informació?

- elCugatenc va rebre la informació de 10 persones infectades i una morta a principis del cap de setmana. Provenia d’una font fiable que assegurava, i demostrava, que era una informació que ja estava en mans de partits polítics amb representació a les administracions locals.

- Per tal de contrastar la informació de la mà de les institucions, es va contactar amb l’EMD de Valldoreix, l’Ajuntament de Sant Cugat i el Departament de Salut. Només el darrer no va respondre a la petició d’ampliació d’informació. Les dues primeres administracions no van confirmar les dades però van explicar quines accions tenien previstes en aquell moment davant la vulnerabilitat de les residències.

- Paral·lelament es va contactar amb altres fonts polítiques d’ambdues institucions, que majoritàriament van demanar no sortir a la notícia tot i ajudar a confirmar la informació. Diverses d’elles van confirmar que aquestes dades eren les que s’havien posat sobre la taula a l’EMD de Valldoreix per tal de preveure actuacions a les residències i, específicament, a Virgen de la Puerta. Només una d’elles va dir que tenia informacions contradictòries sobre la situació concreta de la residència. En total aquest diari va rebre la resposta de set fonts institucionals o vinculades a les dues institucions locals sense comptar la que havia fet arribar la informació.

- elCugatenc va contactar amb la residència per via telefònica en dues ocasions. La primera, el dissabte a les 9:12h., quan van confirmar les xifres de 10 persones infectades i una morta. La segona, el mateix dia a les 13:40h., quan van confirmar algunes de les informacions facilitades per les institucions i les fonts polítiques. Va ser llavors quan se’ls va informar que es publicaria la informació tenint en compte la confirmació de les xifres feta al matí.

Les reaccions a la notícia

- Un cop publicada la notícia, la residència va contactar amb elCugatenc per dir que la informació publicada, que havien confirmat unes hores abans, era errònia. Ho van fer en dues ocasions. Primer a través de WhatsApp a les poques hores de publicar la notícia. Després, el diumenge al matí a través de correu electrònic. Aportaven una informació contradictòria a la que ens havien confirmat anteriorment. Com la informació publicada estava confirmada per la residència i per altres fonts, els vam oferir la possibilitat de mostrar-nos documents acreditatius per, si s’escau, procedir a la rectificació de la notícia. Es van negar a fer-ho en les dues ocasions.

- Paral·lelament elCugatenc va tornar a contactar amb les fonts vinculades a les institucions, que van refermar novament la informació que ja havia estat publicada. També vam contactar de nou amb representants polítiques de l’EMD i de l’Ajuntament que hores d’ara no han pogut desmentir la informació publicada. Una d’elles ens confirma que s’ha registrat una mort, que també hem pogut contrastar per altres vies.

- Aquest diari es va posar en contacte amb diversos familiars, alguns d’ells preocupats per la informació publicada. Se’ls va explicar com s’havia treballat la informació a nivell periodístic. No podien aportar detalls de la situació. Els agraïm especialment la confiança mostrada un cop els vam explicar la feina feta i quina és la informació de la qual disposàvem.

Arran del comunicat de la residència

- Un cop ens assabentem de la publicació de l’escrit per part de la residència, hem contactat de nou amb una de les fonts vinculades a la institució, que ens ha assegurat que la informació publicada és correcta i que té constància que la situació ha pogut empitjorar entre els residents i el personal. Tot i que no hem pogut contrastar aquesta informació, el comunicat del centre diu: “Portem dies avisant que no disposem de material suficient i hem tingut baixes de personal que fan molt difícil garantir l’atenció correctaˮ. També hem insistit a les responsables polítiques de l’EMD de Valldoreix i de l’Ajuntament, que, per ara, no ens han pogut aportar més informació.

Arribats a aquest punt, cal dir que la residència no ha accedit a demostrar quina de les dues versions que ella mateixa ha explicat a aquest diari és la correcta tot i que elCugatenc ha mostrat en diverses ocasions la seva voluntat de rectificar la notícia en cas que, malgrat la feina de comprovació prèvia, inclogués alguna informació incorrecta. Tenint en compte que la informació publicada és l’única que hem pogut contrastar amb fonts de dins i fora de la residència, és aquesta la notícia que restarà publicada al diari.

Redacció d'elCugatenc

Notícies relacionades