Publicitat

Kim Manresa, un fotoperiodista d’abast mundial per a una sala de petit format

Foto: Jordi Pascual

“Aquestes imatges són de la prostitució infantil al Brasil. Aquí una mare prepara la seva filla per ser prostituïda. Aquestes són fotografies de l’heroïna al País Basc. Aquestes de la guerra d’Iraq, on vaig anar per lliure; els carrers eren plens de morts. Aquesta és la primera fotografia que vaig fer, amb 13 anys...” Una a una, el fotoperiodista Kim Manresa ha explicat les imatges exposades a la sala Zanzíbar a l’alcaldessa, Mireia Ingla, i a diversos representants del govern així com veïns de la Floresta.

L’acte d'aquest dilluns per la tarda, breu, senzill i amb visites per torns per complir les mesures sanitàries ha marcat l’inici no només de l’exposició d’un dels fotoperiodistes més reconeguts a nivell europeu sinó també de la sala cultural vinculada a Ràdio Floresta. La mostra de diversos treballs de Manresa es podrà visitar al carrer dels Pinyonaires, 4, de dijous a diumenge durant els propers mesos i mentre l’emissora veïnal no prepari una nova exposició.

Desenes de persones s’han donat cita en aquest acte, també diversos manifestants amb una pancarta per la reobertura total dels consultoris de la Floresta i les Planes, que han restat a la vorera del davant just quan sortia Ingla i la resta de representants municipals, entre ells el tinent d’alcaldia de Cohesió Territorial i Habitatge, Francesc Duch, i el president del Consell de Barri de la Floresta i regidor de Joventut i Participació i Barris, Marco Simarro.

Dionisio Giménez, un dels impulsors de l’emissora veïnal, ha explicat que la sala rep el nom de Zanzíbar en homenatge al cafè que hi havia a la plaça del Poble (Miquel Ros) dècades en rere, un espai que “pretenia ser més que un bar, amb l’organització d’actes i exposicions”. Una placa amb el nom d’aquest establiment desaparegut presideix la nova sala Zanzíbar, que, segons Giménez, pretén ser un punt de trobada cultural per al barri de la Floresta.

L’impulsor de l’emissora veïnal ha explicat que l’objectiu del nou espai és donar cabuda a artistes que tenen dificultats per exposar o que queden fora del sistema d’espais d’exposicions. Tot i això, per fer un primer impacte, han optat per una mostra d’un fotoperiodista reconegut i multiguardonat a nivell mundial per uns reportatges amb un impacte social important.

El propi Manresa ha explicat que el reportatge sobre l’ablació El dia que la Kadi va perdre part de la seva vida, del qual es poden veure unes quantes fotografies a l’exposició de la Floresta, no només va rebre molts guardons i va estar seleccionat per l’Associated Press com un dels millors reportatges del segle XX sinó que, a més, va obrir la porta a la prohibició de la mutilació genital femenina a diversos països africans.

La sala Zanzíbar es troba a una planta -1, cedida per un veí, i és annexa al petit estudi de ràdio des d’on Ràdio Floresta emet 24 hores al dia a través d’internet. Temps enrere l’emissora tenia el dial 90.0 de la FM però amb les dificultats tècniques i econòmiques de mantenir l’estructura que permet emetre per les ones, s’ha optat per passar al model digital.

Ingla ha posat en valor l’exposició de Manresa i també la iniciativa veïnal de crear un espai cultural com la sala Zanzíbar. L’acte també ha tingut la participació del periodista d’elCugatenc i autor d’aquest article, Jordi Pascual, que ha recordat la història de Ràdio Floresta des dels seus inicis a casa de Giménez i també ha reivindicat el paper del fotoperiodisme.

Notícies relacionades