Solidaritat florestana perquè infants de Nicaragua puguin anar a l’institut

Foto: Cedida pel projecte

El confinament va obligar a cancel·lar l’acte de presentació i recollida de fons per al projecte caponera que es pretenia fer el 15 de març. Es tractava d’una trobada veïnal al parc de les Dones de la Floresta per donar a conèixer la iniciativa solidària per la qual una aportació econòmica de 1.470 euros anuals permet pagar les despeses d’una caponera perquè quatre adolescents de la comunitat Cusmají del nord de Nicaragua puguin anar a l’institut, ja que a la comunitat només hi ha una escola de primària.

Una caponera és un transport habitual a la zona, un tricicle a motor que, en el cas del projecte florestà, permet que entre quatre i sis alumnes –actualment quatre tot i que anteriorment n’havien arribat a ser sis– es desplacin cada dia a l’institut, ubicat al nucli de Palacagüina (municipi del qual depèn Cusmají), a hora i mitja a peu de la comunitat de 264 habitants. A més, veient les necessitats educatives, l’acte també havia de servir per fer una crida per incrementar els donatius i intentar aconseguir una segona caponera.

“Com no hem pogut fer l’acte, per ara diversos veïns del barri han avançat uns diners per fer front als primers desplaçaments del curs, que allà comença al febrerˮ, explica Ramon Piqué, un dels veïns implicats, “quan acabi el confinament farem l’acte però mentrestant hem d’aconseguir que els infants puguin anar a l’escolaˮ.

Amb aquest objectiu, el projecte caponera ha iniciat una campanya digital per garantir la consolidació dels donatius. A través de la plataforma Teaming, activen l’opció de fer un donatiu mensual d’un euro vinculat a un compte bancari. Segons Piqué, és una fórmula de garantir un ingrés continuat que permeti mantenir el projecte amb un únic vehicle i, en cas d’arribar a més gent o recollir més diners puntualment, reforçar-lo amb una segona caponera.

Tot va néixer al 2015 amb l’agermanament de l’escola de la Floresta i l’escola San Jerónimo de Cusmají, un projecte impulsat per l’AFA del centre florestà i que ha permès als infants de les dues escoles intercanviar dibuixos. Ara fa quatre anys que, a través del Consell de Barri, es va aprovar anar més enllà i, amb les aportacions del veïnat florestà, fer possible l’escolarització secundària dels infants de Cusmají.

Des de llavors, la Floresta aporta els diners suficients per fer els desplaçaments d’anada i tornada del centre, amb un cost de 5.000 córdobas al mes (135 euros). “És molt bonic comparar les fotos que ens enviaven el primer any amb les d’ara perquè els nens han crescut moltˮ, explica Piqué, orgullós que la solidaritat florestana i la col·laboració de Jesús Mora, català resident a Nicaragua, hagin permès que un grup de nens no quedi al marge del sistema educatiu.

L’escola San Jerónimo de Cusmají és un centre petit de dues edificacions i professorat desplaçat des de Palacagüina. Són les famílies les que s’encarreguen dels àpats i del manteniment del centre de manera rotatòria. Durant els darrers anys la sequera agreuja la situació econòmica en una zona que basa la seva activitat econòmica en l’agricultura i la ramaderia de subsistència.

Notícies relacionades