Publicitat

El veïnat de l’avinguda Baixador, a l’espera del projecte i amb el dubte sobre si l’Ajuntament pagarà una part de l’obra

Foto: Jordi Pascual

La urbanització del tram 3 de l’avinguda Baixador encara haurà d’esperar com a mínim un any i mig. Aquesta és la previsió aproximada que té el govern de Sant Cugat, que tot just ara enllesteix el projecte que posteriorment s’haurà de licitar per fer les obres. Paral·lelament el govern municipal ha de tramitar l’expedient de contribucions especials per determinar quin percentatge del cost de l’obra haurà de recaure sobre el veïnat. Fins que aquest no estigui resolt, no es podran licitar ni iniciar les obres.

Això deixa el veïnat de l’avinguda a l’espera de tràmits i preocupat per les aportacions que hauran de fer en l’obra. Sergi López, propietari d’un terreny a l’avinguda, diu que fins ara tenen entès que en quatre mesos es podria aprovar el projecte executiu i que caldria uns sis mesos més per recollir les contribucions especials, un procés que es podria allargar un any més en cas que el veïnat presentés al·legacions. En el millor dels casos, considera, les obres no s’iniciarien fins al març del 2021 però reconeix que és molt probable que no sigui fins més tard o fins i tot al 2022.

Una de les grans preocupacions del veïnat és l’aportació que haurà de fer cada parcel·la a l’obra. Si el cost recau íntegrament sobre l’Entitat Municipal Descentralitzada (EMD) de Valldoreix, difícilment es podrà aconseguir una rebaixa del percentatge. Només en el cas que el govern de Valldoreix aconsegueixi una subvenció de la Diputació, tal com el president Josep Puig va dir al darrer Ple de la Junta de Veïns, es podria aconseguir una rebaixa,

Hores d’ara el govern de Sant Cugat no preveu cap reserva pressupostària per aportar fons municipals a l’obra. “El nostre punt de partida és que el tram 3 és íntegrament a Valldoreix i, per tant, responsabilitat de l’EMDˮ, explica el tinent d’alcaldia de Cohesió Territorial i Habitatge, Francesc Duch, tot dient que en cas que l’entitat valldoreixenca no pogués fer front a la despesa col·laborarien buscant subvencions a l’Àrea Metropolitana (AMB) i a la Diputació o incorporant una aportació directa de l’Ajuntament al pressupost.

En qualsevol cas, diu, això dependrà de les negociacions per a la gestió del cost econòmic. “Fins ara hem treballat conjuntament i hem demostrat el nostre interès pagant la redacció del projecteˮ, diu el tinent d’alcaldia, “tenim sobre la taula dos informes jurídics sobre els percentatges que haurà d’aportar l’administració i el veïnatˮ. Espera que la setmana vinent es pugui determinar la proposta concreta de les contribucions especials per veure si dista d’altres urbanitzacions i, en conseqüència, preveure accions per alleugerir o no la càrrega sobre el veïnat.

Aquesta situació ha indignat el president Puig, que considera que el tripartit ha deixat tirada l’EMD en una de les seves obres més importants. El govern municipal anterior va dir que aportaria diners a l’obra però era un compromís de paraula. Sense cap document escrit, l’Ajuntament no està obligat a fer cap aportació. Segons fonts de l’EMD, el govern valldoreixenc treballa perquè “Sant Cugat entengui la importancia d’aquesta via per a tot el municipi i participi de l’execució del projecteˮ.

López diu que la part econòmica és clau perquè si es presenta una proposta perquè el veïnat pagui un 80% del cost, això suposaria prop de 46.000 euros per propietat i, per tant, segur que hi hauria al·legacions. Amb una aportació municipal o subvencions de l’AMB i la Diputació considera que es podria aconseguir una rebaixa fins arribar a una càrrega sobre els veïns del 60%. Però la millor situació considera que seria que els veïns paguessin un 45% de l'obra. En aquest cas, calcula es podria arribar a prop de 20.000 euros d’aportació per propietat i, en conseqüència, menys possibilitats d’encallar-se el tràmit per la presentació d’al·legacions.

El representant veïnal recorda que aquest afer també afecta a la concessió de llicències, de moment paralitzades fins a la licitació de les obres. Ell mateix és propietari d’un terreny sobre el qual pretén edificar un habitatge però no pot fer-ho a l’espera de tramitar la llicència. “Mentre espero que es tornin a donar llicències tinc altres prejudicis com per exemple, en no tenir un habitatge construït, he hagut de pagar el tribut metropolità íntegre, sense el descompte residencialˮ, explica.

Un breu repàs històric

Des de la retirada de les línies d’alta tensió al 2015, l’avinguda del Baixador va quedar com carrer de terra, sotmès als desperfectes causats per la pluja i a l’aixecament de pols quan el terra és sec. Era una molèstia constant pel veïnat, que també veia com el seu carrer s’emprava per fer carreres amb cotxes i acumular runa. Es va intentar solucionar la situació amb un procés participatiu que es va iniciar al 2016 i es va cloure amb una exposició de les propostes recollides al febrer del 2018.

El procés participatiu es va fer dividint l’avinguda en cinc trams, tres dels quals formen part de Valldoreix –el quart implica construir un nou tram de carrer–. Amb el procés participatiu es va determinar una simulació aproximada de com havia de ser l’avinguda, amb el compromís de començar les obres pel tram 3, ja que és el més extens i el que segueix sent de terra en la seva integritat. Al mapa següent trobaràs les simulacions que van sorgir del procés participatiu:

Amb les conclusions del procés participatiu, l’Ajuntament va adjudicar la redacció del projecte al juny del 2019 després d’haver realitzat un avantprojecte que recollida les preocupacions i propostes plantejades pel veïnat. A l’octubre passat el veïnat de l’avinguda es va començar a organitzar per demanar la urbanització del carrer ja que el govern municipal anterior havia arribat a dir que la urbanització es podria enllestir abans d’acabar el 2019.

Aquell primer toc d’atenció ha acabat convertint-se en la creació d’una associació de veïns que dimarts va aprofitar l’Audiència pública sobre el pressupost municipal del 2020 per preguntar sobre la implicació de l’Ajuntament en l’obra de l’avinguda Baixador. El govern va insistir amb la mirada exposada per Duch en aquest article.

Notícies relacionades