El Servei d’Atenció Domiciliària surt a concurs amb un increment del 221%

Imatge del ple de novembre. Fotografia: Jordi Pascual

En el darrer ple municipal es va aprovar, per unanimitat de tots els grups municipals, l’expedient de contractació per adjudicar el Servei d’Atenció Domiciliària (SAD) que està en pròrroga des del febrer d’enguany amb l’empresa concessionària actual, la cooperativa Suara. Aquesta concessió es preveu adjudicar durant el primer quadrimestre del proper any, amb el que la concessió actual haurà excedit en més d’un any.

En l’actualitat, aquest contracte té un cost de 758 mil euros anual, en el darrer any s’han atès 300 persones al mes i un total de més de 500 diferents a l’any, amb de 59.000 hores de servei. El total del cost del contracte ha estat doncs, durant els 6 anys (4 més 2 de pròrroga) de 4,5 milions d’euros.

El nou contracte preveu augmentar un 10% cada any el nombre d’assistència per hores i és per 3 anys amb opció a prorrogar durant 3 anys més. El pressupost global del contracte és de 14,64 milions d’euros, que seria un 221% més que el que ha costat el que es manté en vigor actualment, tenint en compte que al final del contracte (només al final) hi haurà un 60% més d’hores d’assistència.

Què és el SAD?

El Servei d’Assistència Domiciliària és un servei obligatori que presta l’Ajuntament i que era d’aquells que amb l’aprovació de la LRSAL s’havia posat en qüestió, encara que finalment s’ha aturat.

A través d’aquest servei, a partir del qual l’ajuntament pretén que les persones dependents es mantinguin el màxim de temps possible a les seves llars, s’ofereix una atenció directa a persones grans o amb risc social. Aquestes atencions consisteixen en tasques com ara la higiene personal, l’ajuda a la mobilitat, la cura, el control de l’alimentació, l’acompanyament fora de la llar, tasques educatives i socialitzadores o un servei de manteniment de neteja de llar. En aquest servei no està inclòs el servei de teleassistència.

Segons la nova concessió les millores que s’inclouran –i que se suposa que són una de les causes de l’augment del preu– són que “els coordinadors puguin visitar els domicilis amb els referents del cas per tal de fer una valoració més integral de la situació abans de realitzar la sol·licitud del servei, l’obligatorietat que des dels coordinadors tècnics de l’empresa realitzin un retorn de tots els serveis, al cap de 15 dies que s’hagin realitzat, que es els tipus de seguiment dels serveis, introduint protocols de seguiment ordinaris, de seguiment pels serveis socioeducatius (infants i famílies) i de seguiment de situacions amb vulnerabilitat social, es contempla la possibilitat de cessió i custòdia de claus per part de l’empresa en situacions específiques d’alta dependència, es preveu l’existència de telèfon d’atenció en totes les franges horàries (ordinari, nocturn i festiu) i es demana un vehicle més”. 

Notícies relacionades