La reeducació i les escoles 'rainbow'

L’altre dia parlava amb un conegut vora dels seixanta anys i m’explicava que ell quan veia dos homes o dues dones pel carrer fent-se petons l’incomodava, i em va argumentar que ara ser homosexual està de moda.

En escoltar això, a part de patir un petit atac de cor, li vaig explicar que sempre hi ha hagut persones homosexuals, l’únic que ara cada vegada està més visibilitzat. També li vaig explicar que el canvi generacional juga un gran paper en la normalització i en la visualització del col·lectiu LGTBI, i el que cal fer és una reeducació. El meu conegut va assentir i em va donar la raó: “Necessito, i la meva generació necessita, una reeducació”.

Perquè és veritat. Per molt que pel dia de l’Orgull s’onegi la bandera de l’arc de Sant Martí i molts s’omplin la boca de promeses, encara hi ha molta feina a fer vers el col·lectiu LGTBI. Tot just fa un any hi havia una entitat anomenada Hazte Oír que recorria el territori amb un bus amb missatges transfòbics i que tenia planejat fer una parada a la nostra ciutat. Pot ser que a la nostra Sant Cugat moderna hi existeixin persones simpatitzants de què les nenes NOMÉS tenen vulva i que els nens NOMÉS tenen penis? Doncs la resposta és un sí rotund. Sovint, aquest posicionament sorgeix per la desconeixença o la ignorància. Per aquest motiu és essencial que ens informem i ens reeduquem.

Però la reeducació ha de ser l’última opció, el que hem de fer és integrar la diversitat afectiva i de gènere a les escoles. Si us plau, no us poseu les mans al cap, calma. Es calcula que al voltant del 10% de la població mundial és homosexual. Els percentatges ho diuen clar, i ignorar-los seria un gravíssim error.

Recentment ha sorgit un nou model d’escola, la qual s’anomena escola rainbow. Aquests centres són inclusius en la diversitat familiar i sexual, on es treballa la realitat LGTBI de manera transversal. Per exemple, a l’escola Turó Blau de Barcelona conceptes com la transsexualitat, la bisexualitat o l’homosexualitat es treballen a l’aula amb normalitat. Aquestes adaptacions poden partir per crear lavabos mixtes fins a com s’explica el cos humà, defugint del binarisme vagina-dona / penis-home.

La formació del professorat és el primer pas per poder revertir el que hem après fins ara, aquest canvi és imprescindible. Els temps canvien i la societat ha d’evolucionar, i l’escola amb ella.

Per combatre la ignorància d’Hazte Oír, educació i diversitat rainbow. Fem dels nens i les nenes de Sant Cugat unes futures ciutadanes lliures, respectuoses i formades.

Ainhoa Miró, mestra i portaveu de Jovent Republicà Sant Cugat

Notícies relacionades