El Monestir i la Seu d’Ègara per 4,5 euros

Els participants a la presentació Amadeu Aguado, Carmela Fortuny, Rosa Serra i Jordi W. Carnes acompanyats de Joan Franquesa. Foto: Xavier Boix

El dimecres 13 es presentà una iniciativa turística innovadora a la ciutat. Els màxims responsables de cultura i promoció de Sant Cugat i Terrassa, Carmela Fortuny i Amadeu Aguado, conjuntament amb el director general de Turisme Barcelona, Jordi W. Carnes, i la coordinadora de l’àrea de desenvolupament econòmic local de la Diputació de Barcelona, Rosa Serra, van presentar una oferta turística que promocionarà els dos principals actius dels municipis pel que fa a l’art romànic: el Monestir de Sant Cugat i la Seu d’Ègara.

En les seves intervencions, la tinenta d’alcalde Carmela Fortuny va celebrar poder presentar un producte turístic de forma coordinada amb una ciutat propera. Va descobrir també que la idea original havia nascut del president de Sant Cugat Empresarial, Joan Franquesa, present a la presentació. Val a dir que el dia abans s’havia presentat el PAM 2015 – 2016 i la promoció del turisme local n’era un eix estratègic. “Avancem quan busquem aliances i ens agrada molt que Turisme Barcelona faci promoció del producte”, va declarar Fortuny.

Amadeu Aguado es va felicitar perquè “quan pensem en posar en valor els nostres atractius turístics està bé fer-ho de forma alineada amb ciutats properes”. Es tracta segons el terrassenc d’anar més enllà de Terrassa i de crear una oportunitat única “de viatge en el temps de 1500 anys espectacular”. En la seva intervenció, com ho havia fet també Fortuny, va ressaltar el fet que el concepte turisme ha canviat i es comença a incloure també el cultural.

Els representants de les altres dues administracions van posar de relleu el fet que “aquest patrimoni té noves oportunitats com el conjunt del voltant dels monuments, entorns que acompanyen perquè en turisme valora el recurs que visitem però també el seu entorn i els serveis que proposa”, per part de Rosa Serra i que “no hem explicat prou el romànic de Barcelona i és interessant que a les persones que ens visiten, de les quals el 52% repeteix, els puguem oferir altres continguts”, va valorar Jordi W. Carnes. El romànic no ha estat a l’agenda, segons Carnes, i l’eix Pedralbes – Sant Cugat – Terrassa enfortirà encara més la marca Barcelona. “Ens interessa que coneguin la resta de Catalunya, a llarg termini beneficiem a altres espais del país”, culminà el barceloní

En aquesta mateixa setmana també s’ha presentat el projecte comarcal Viu el Vallès el que aprofundeix en aquesta voluntat d’aprofitar sinergies locals. El pack turístic tindrà un preu de 4,5 euros per als majors de 6 anys i inclourà la visita audioguiada als dos conjunts monumentals. S’està treballant perquè en un futur proper s’inclogui també el bitllet de tren integrat com passa en altres ofertes turístiques al voltant de Barcelona. D’aquest forma es convertirà en “l’únic romànic en metro”, com es va referir Jordi W. Carnes, que alhora va alertar sobre la necessitat d’estar preparats per rebre turisme internacional. Aquesta iniciativa reforça la idea que la cultura també és un important recurs econòmic.

Una combinació del millor preromànic i romànic de les dues ciutats

En la primera parada del viatge aquest recurs turístic arriba fins a Sant Cugat, situada a 20 minuts en ferrocarril del centre de Barcelona. A prop de l’estació, l’imponent Reial Monestir de Sant Cugat, el més poderós de tot el Comtat de Barcelona. Gràcies a l’audioguia el visitant descobrirà la història i l’arquitectura d’aquest monument emblemàtic; gaudirà d’un dels millors claustres d’Europa per la qualitat artística dels seus 144 capitells, tots diferents; podrà visitar l’Església i el Museu, i contemplarà la Casa Abacial i les restes de la muralla.

La parada següent serà Terrassa, a uns 20 minuts de Sant Cugat, on el visitant viatjarà en el temps fins a l’època final de l’Imperi Romà i els inicis del cristianisme. Allà l’espera, al mig d’un entorn natural extraordinari, el conjunt monumental de la Seu d’Ègara. Les esglésies amaguen un tresor de gran bellesa artística amb pintures murals que van del segle V al VIII. Aquesta singularitat ha portat a presentar la candidatura per obtenir la distinció de Patrimoni de la Humanitat de la UNESCO.

La compra del producte es farà a través de la www.tickets.visitbarcelona.com i en les principals oficines de turisme de Barcelona gràcies a la complicitat aconseguida amb Barcelona Turisme i la Diputació. Cal recordar que aquesta web rep una mitjana de 1.341.641 visites l’any i més de 3 milions de turistes passen per aquestes oficines de turisme.

Notícies relacionades