48Stunden Neukölln Festival o com transformar un barri

Foto: Patricia Cirera

En el marc del curs “Introducció a l’art contemporani: coneixement, inspiració i projectes” que ofereix Vince van Geffen al Centre d’Art Maristany, ahir a la tarda es va fer una masterclass que va impartir Martin Steffens, creador del 48Stunden Neukölln Festival.

El festival d’art contemporani porta ja 16 anys fent-se, i té la particularitat que es fa en el barri de Neukölln, un dels barris més pobres de Berlín. És un festival en el que l’artista connecta amb els moviments socials i polítics i interactua amb l’espectador. Un altre element característic del festival es l’ús dels espais públics per realitzar les activitats. Al 1999 es va aconseguir utilitzar 25 espais públics, al 2013 ja van ser 232. Tot i que al 2010 es va aconseguir fer ús de 346 espais públics del barri. Totes les activitats són gratüites, encara que en alguna ocasió de forma puntual algun artista pot demanar algun tipus de donació.

Una de les coses que va voler destacar Vince van Geffen, és el respecte a l’art que tenen els assistents, i va assegura que “carregues piles per sis mesos”. Això es tradueix en els 80.000 visitants que rep el festival. Al festival participen al voltant de 1.200 i 1.500 artistes de tota mena. Músics, ballarins, pintors, etcètera. “La gent vol formar part”, assegura Steffens. També hi ha artistes internacionals de 150 nacionalitats diferents, segons explica Martin.

Sobre l’art contemporani, Martin Steffens diu: “Hi ha moltes formes d’art contemporani, que poden versar sobre qüestions polítiques i socials. Ara crec que art és quant la gent diu que allò és art”. Assegura que molts artistes tenen la necessitat d’interactuar amb la societat i que això és una tendència global. També va parlar sobre les dificultats de pactar amb les autoritats i els cossos de seguretat per fer els espectacles en espais públics. Sobre l’impacte que el festival ha suposat per al barri, Steffens explica que “han aparegut més restaurants i bars, més espais artístics i ara és més atractiu viure en el barri, però en canvi, per altra banda hi ha hagut un procés de gentrificació i hi ha gent que ha hagut de marxar del barri perquè els preus estan pujant”. Segons explica Steffens hi ha festivals similars a Marsella, Hamburg o Brussel·les, però que entre els festivals més petits amb menys pressupost no hi ha tanta sinergia ni networking.

Notícies relacionades