Acompanya’m es presenta en públic i demana una escola d’educació especial

Fotos: Jordi Pascual

L’associació de familiars de persones amb discapacitat que neix per fer suport a altres famílies en situacions similars, Acompanya’m, s’ha presentat públicament aquest dimarts en un acte al Celler Modernista, postposat després que la pandèmia els obligués a cancel·lar el que tenien previst per a l’11 de març. Més enllà de donar-se a conèixer, la trobada també ha servit perquè les famílies de persones amb discapacitat demanessin la construcció d’una escola d’educació especial a la ciutat, una reivindicació històrica que mai s’ha arribat a materialitzar per part del Departament d’Ensenyament tot i tenir fins i tot una reserva de terrenys feta per l’Ajuntament.

El vicepresident Lluís Godayol ha explicat, com ja va fer en una entrevista a aquest mitjà, que l’entitat centrarà esforços en l’acompanyament a les famílies en el que anomena debuts, és a dir, el moment en què “la família es passa d’una situació a una altra diferent amb una decisió important a prendre”: quan se’ls comunica la discapacitat, quan trien escola, quan trien escola d’educació especial, quan es busca un centre de treball, quan s’independitza el fill –generalment en serveis residencials– i quan es prepara la supervivència per un cop els seus tutors hagin mort.

“Moltes famílies pensen que tan de bo que el fill mori abans que ells perquè sembla que tot depèn totalment de la família i ningú més s’hi farà càrrec”, ha explicat Godayol, que davant d’aquests pensaments crida a reconèixer les capacitats diverses de les persones amb discapacitat i a no postposar les decisions vitals, “tendim a prendre les decisions tard perquè les coses que no saps què decidir les deixes per demà i, si ho deixes per demà, no es pren la decisió”.

Ferran Felius, president de l’entitat, ha aprofitat la seva intervenció per demanar accions que facilitin a l’entitat fer l’acompanyament a les famílies en aquests moments vitals. En clau municipal ha demanat que l’entitat tingui una persona de referència als serveis socials que els garanteixi un contacte ràpid amb la regidoria per atendre els casos més urgents i que en els casals d’estiu es tinguin en compte els infants amb discapacitat. També ha instat a fer de la inclusió un element central en tots els àmbits de la vida, tant en les polítiques municipals com supramunicipals.

En clau catalana, ha instat la construcció de l’escola d’educació especial i que, davant un possible rebrot de COVID-19 o qualsevol altra pandèmia, hi hagi els tests suficients no només per al personal i usuaris de les residències i centres de treball sinó també per a les famílies, que necessiten assegurar-se que no són portadores del virus per poder visitar els seus fills i familiars. Felius ha explicat que durant la pandèmia els centres de persones amb discapacitat han estat a la cua en l’entrega de material i recursos, el que, com ja va explicar elCugatenc en un reportatge a fons, ha provocat situacions molt complicades i de risc tant per a la plantilla com per als usuaris.

Acompanya’m comença així el seu camí, amb l’anunci que al setembre començaran una formació per a les famílies sobre com afrontar els canvis, una assemblea ordinària i la inauguració de la seu social. Tot plegat amb l’objectiu d’acompanyar els debuts, l’itinerari, les incerteses, la por, la culpabilitat i l’esperança amb consells, responsabilitat i confiança. Felius també ha reconegut la tasca de les tres grans entitats que treballen i acullen persones amb discapacitat a la ciutat –la Fundació Jeroni de Moragas, la Fundació Guru i el Grup Catalònia– així com la taula municipal de persones amb discapacitat.

L’alcaldessa, Mireia Ingla, ha respost a les peticions dient que comparteix la necessitat de tenir una escola d’educació especial i emplaçant la nova entitat a trobar-se per parlar d’aquesta i de la resta de reivindicacions que ha posat sobre la taula. Ha posat en valor que l’entitat vagi més enllà de les persones amb discapacitat i es proposi fer suport a les seves famílies.

Notícies relacionades