Desmuntar estereotips i mostrar famílies diverses, els reptes de les comissions de gènere de les AFAs

Foto: Jordi Pascual

El Baròmetre de la Infància i l’Adolescència del 2019 d’Unicef evidencia que la principal preocupació dels infants a Espanya és la desigualtat de gènere, el masclisme i la violència masclista. Un 89,1% dels infants enquestats han respost que aquest afer els preocupa bastant o molt. És en aquest context que es consolida la Coordinadora de Comissions de Gènere, Coeducació i Feminismes de les Escoles Públiques de Sant Cugat, un col·lectiu que va començar a treballar al maig tot i que va ser la setmana passada quan va formalitzar-se amb la determinació del nom.

Davant les xifres, Núria Valero, mare de l’escola Joan Maragall, diu que “és un tema que ha d’estar a l’agenda política i social jaˮ. És precisament això el que busca la nova coordinadora, que agrupa les comissions de gènere de les Associacions de Familiars d’Alumnes (AFAs) de totes les escoles públiques de la ciutat: “Volem comprovar si es reprodueixen estereotips en la comunicació de l’escola, en el material, en les joguines, el els contes, en el material pedagògic...ˮ

La decisió de no deixar-ho com una experiència aïllada en cadascun dels centres, explica Elena Castro, mare de la mateixa escola, es va prendre al maig, quan al Joan Maragall es va fer una jornada sobre coeducació. La idea era que la mirada de gènere amb les peticions de canvis que se’n derivessin no quedessin com un fet puntual a un centre educatiu sinó que tinguessin presència arreu del municipi.

Prenent de referència inicial l’experiència de les trobades d’escoles feministes, la coordinadora opta per fer una xerrada trimestral adreçada a famílies i mestres –la propera sobre educació psicoafectiva i la del tercer trimestre sobre noves masculinitats–. Així mateix, s’han apuntat a una formació de gènere a les escoles per tal de poder proposar accions a implementar a partir de l’anàlisi.

Ja han detectat una clara discriminació en els llibres de text. “Segons un informe de la Universitat de València i de l’Institut Català Internacional per la Pau, només un 7% dels referents als llibres de text de l’ESO són dones i la majoria d’elles apareixen representades en relació a un home o fent feines de casaˮ, denuncia Valero, “cap als 6-7 anys les nenes perceben que estan a un nivell inferior que els nens per buscar la feina que volenˮ.

 

Per fer front a aquests estereotips cal centrar els esforços no només en els continguts pedagògics sinó també amb els estereotips que es marquen socialment. És per això que una de les accions que té previstes la coordinadora és visibilitzar el sexisme llogat a algunes joguines, que es venen dirigides a un gènere –dins del binarisme– i marcant uns estereotips per a nens i uns altres per a nenes.

Visibilitzar les famílies diverses

El gènere també afecta a les famílies, amb un model cisgènere, heterosexual i monògam visible però amb manca de referents per als altres models. Això fa que els infants que tenen famílies no tradicionals es vegin constantment invisibilitzats i sense referents mentre la resta els vegin com estranys. La coordinadora també s’ha proposat visibilitzar la diversitat i ja treballa en una jornada pública.

La festa se celebrarà el 16 de maig de 10 a 14 hores als jardins del Monestir i a la plaça d’Octavià, uns espais on hi haurà activitats i càpsules informatives. Tot just ara treballen de la mà de la l’Ajuntament i d’entitat i per això no poden avançar detalls. De moment ja s’han trobat amb col·lectius que treballen el gènere com Adventícies, Noestàsola, Hora Bruixa i LGTBI+ Sant Cugat.

Notícies relacionades