El govern aposta per la gestió externalitzada de l’aigua sense acord de la comissió d’estudi de la municipalització
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi
Foto: Jordi Pascual
Cristina Paraira, tinenta d’alcalde d’Entorn Urbà, ja ha proposat als grups polítics la no municipalització del servei d’abastament d’aigua durant un període de vuit anys. El govern prepara un concurs públic, que haurà de ser aprovat pel Ple municipal, per licitar novament el servei per un període de sis anys amb la possible pròrroga de dues anualitats. La tinenta d’alcalde considera que aquest termini serà suficient per tenir més informació: “Hi ha molt coneixement tècnic que a nivell municipal no tenimˮ.
El govern planteja la mesura com una forma d’aconseguir un millor control del servei, que tot i així valoren positivament, ja que ara es regeix sota un contracte predemocràtic signat l’any 1974. Segons Paraira, és una decisió presa arran de les auditories i informes realitzats per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i l’empresa Heras, contractada directament pel consistori. Si bé, tots aquests documents fan referència al contracte vigent amb Sorea i la seva liquidació sense analitzar les dades de què suposaria per a l’Ajuntament i per a la ciutadania la remunicipalització de l’abastament d’aigua.
La pròpia tinenta d’alcalde reconeix que el govern desconeix si l’abastament públic seria més barat per a la ciutadania. “L’avantatge del nou contracte és que es pot prefixar el benefici que s’ha d’emportar l’empresa i dotar el servei de més mesures de control i transparència que ens permetin tenir més coneixement de l’estat del serveiˮ, explica, “però hem de tenir en compte que no perquè l’empresa s’emporti beneficis significa que el cost per al ciutadà és més elevat ja que l’economia d’escala que no pot assumir l’Ajuntament pot significar un abaratiment de costosˮ.
El posicionament del govern, que no compta amb el consens de la comissió sinó que ha estat plantejat com a única opció volguda per l’equip de Carmela Fortuny, ha preocupat especialment la CUP-PC, que l’any 2015 va presentar una moció perquè s’estudiés la municipalització del servei amb la creació de la comissió. Segons Núria Gibert, portaveu dels cupaires, hi ha hagut una dilació constant en aquest afer, a l’espera d’informes i resolucions que han arribat tard i que no han derivat en un ampli debat a la comissió.
És per això que el grup municipal de la CUP-PC ha preparat una moció que presentarà al proper Ple municipal amb la voluntat d’aturar la tramitació del nou concurs i demanar a l’AMB l’elaboració d’un estudi sobre la viabilitat de la internalització de l’aigua, tal com ja havien exigit en la moció aprovada per unanimitat l’any 2015. Diuen que han pres ara la decisió de fer la moció perquè fins el moment restaven a l’espera de tenir la informació suficient perquè la comissió pogués debatre el model. És per això que critiquen l’actitud del govern per plantejar un concurs a menys d’un any de les municipals “hipotecant els dos futurs governsˮ.
En cas que el Ple aturés el procediment iniciat pel govern, Sorea estaria obligada a prestar el servei en precari, és a dir, fora del contracte fins que l’Ajuntament prengués una decisió sobre quina és la fórmula a seguir. Els cupaires esperen rebre un ampli suport al Ple mentre el govern no fa marxa enrere i, segons Paraira, està disposat a deixar que el servei funcioni sense licitar-se ni municipalitzar-se. El contracte venç al juny i les eleccions municipals són al maig, de tal manera que si és el consistori següent el que ha de prendre la decisió, necessàriament hi haurà uns mesos en què Sorea s’haurà de fer càrrec del servei tot i haver vençut el contracte.
Gibert també ha criticat que l’auditoria demanada per l’Ajuntament ha posat en un compromís la comissió ja que contradiu el primer informe de l’AMB, on es deia que Sorea havia fet inversions per un valor de 3 milions d’euros, la majoria d’ells sufragats amb les tarifes presents i futures i, per tant, el consistori només hauria de pagar a la companyia prop de 360.000 euros (un cop quantificada la sobrevaloració de les inversions). L’estudi d’Heras, diu, analitza molts més aspectes i també suposa que l’Ajuntament hauria de pagar més d’un milió d’euros a l’empresa.
Paraira assegura que l’únic informe vàlid, en tant que auditoria, és l’encarregat per l’Ajuntament i que el de l’AMB mai s’ha entrat per registre ni substitueix el fet pel consistori. També assegura que l’AMB va fer un informe sobre els models de gestió i no se’n descarta cap ja que tots són possibles segons la legislació vigent. Si bé, diu que, parlant amb els equips tècnics metropolitans, es va descartar la fórmula d’una empresa mixta.
Paraira valora molt positivament el servei prestat per Sorea ja que, segons els informes demanats, ha mantingut les instal·lacions en bon estat i funcionament, amb un rendiment del 80% i amb una xarxa molt tecnificada. Qualifica la feina de l’empresa de “bona gestióˮ i recorda que externalitzar el servei no significa que l’Ajuntament no en sigui el titular i, per tant, estigui obligat a fer un seguiment de l’abastament segons els criteris fixats al contracte, que compara amb el cas de la neteja dels carrers i recollida de residus perquè també es va actualitzar incorporant els criteris de la legislació vigent i també clàusules socials que permetien la inserció sociolaboral de col·lectius en risc d’exclusió.
Per als cupaires, però, el debat no està en quins termes es pugui plantejar el nou concurs –de moment no s’ha avançat res al respecte– sinó en l’incompliment dels acords de la moció del 2015 i la decisió de fer un concurs públic sense consensuar-ho en el marc de la comissió. Gibert considera greu que el govern no tingui les dades suficients per prendre una decisió i que consideri que la millor opció és fer un nou concurs per guanyar temps i aconseguir més informació. “L’equip de govern menysprea les mocions aprovadesˮ, clou tot dient que no descarta cridar a la mobilització per aquest afer.
Justament en aquest sentit va apuntar en una entrevista a elCugatenc la Taula de l’Aigua de Terrassa, el col·lectiu ciutadà que ha encapçalat la reivindicació per la municipalització de l’aigua a la cocapital comarcal, on el mes vinent entrarà en funcionament l’empresa pública que haurà de gestionar el servei. A Sant Cugat, però, no hi ha hagut cap col·lectiu mobilitzat en favor de la municipalització i només la pròpia CUP-PC i posteriorment els Comuns –que també van participar en la marxa unitària a Terrassa conjuntament amb els cupaires i altres partits i entitats– s’han posicionat a favor.
Durant aquest període, Sorea ha estat al punt de mira per les accions que poguessin tenir relació amb el venciment del contracte. Els cupaires van demanar la relació de patrocinis fets per l’empresa a nivell municipal, que han crescut en un 120% en els darrers tres anys, i també s’ha posat en dubte l’acord signat per l’empresa amb el Síndic de Greuges local per tal de conduir els casos referents a l’abastament d’aigua. L’empresa en tot moment s’ha mostrar prudent i ha desvinculat els acords i patrocinis amb cap estratègia davant la possible municipalització o un nou concurs públic.
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi
No hi ha cap comentari
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari