Publicitat

El Síndic de Greuges local tramitarà queixes pels ERTOs i pels retards en les atencions del SEPE

Foto: SOC

Després de constatar el bloqueig de les línies telefòniques i de les oficines del Servei Públic d’Ocupació Estatal (SEPE), el Síndic de Greuges local ha arribat a un acord amb l’oficina del Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC) per recollir i traslladar les queixes sorgides per les dificultats d’atenció i les derivades dels Expedients de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO).

El Síndic local, Ramon Palacio, explica que el SOC és un servei que, tot i estar englobat en el marc del sistema d’ocupació de Catalunya, s’encarrega de fer tràmits dependents del SEPE, el que en el marc de la pandèmia ha suposat un bloqueig per acumulació de peticions. Per ara és molt difícil ser atès per via telefònica i sense cita prèvia no es poden fer tràmits a l’oficina. De facto moltes persones que acudeixen al SOC no poden accedir-hi i no tenen cap altra resposta.

Davant aquesta realitat, el SOC i el Síndic han preparat un formulari que entregarà la persona encarregada de controlar l’accés a l’oficina quan detecti algun usuari amb motius per tramitar una queixa. El document recull sis motius: “he sol·licitat l’atur al SEPE i no està aprovat”, “estic inclòs a un ERTO i no he cobrat mentre altres companys sí ho han fet”, “no puc accedir al SEPE per rectificar les meves dades”, “he intentat demanar cita prèvia al SEPE repetidament sense poder aconseguir-ho”, “el telèfon del SEPE està sempre comunicant” i “altres motius”.

La majoria dels bloquejos tenen relació amb la saturació del servei però, tal com va explicar elCugatenc, també per la manca d’informació perquè inicialment es va dir que el pagament dels ERTOs era automàtic en tots els casos. Això no és així ja que si una persona mai ha estat donada d’alta al SOC, està obligada a tramitar l’alta per tal de rebre la prestació vinculada a l’ERTO.

El Síndic de Greuges local no és competent ja que només pot tramitar directament les queixes ciutadanes referents a l’administració local. En aquest cas Palacio ha pres el compromís de recollir les queixes per traslladar-les al Síndic de Greuges de Catalunya i al Defensor del Pueblo, que sí poden obrir actuacions al SOC i al SEPE. Totes tres institucions, però, no poden obligar les administracions públiques a prendre mesures sinó que emeten recomanacions i advertiments.

Aquest acord s’emmarca en els convenis que el Síndic de Greuges local manté per ampliar el ventall d’actuacions i facilitar-ne la tramitació. Els dos més significatius són el que manté amb el Síndic de Greuges de Catalunya pel qual pot transmetre queixes a aquesta institució i el que va signar al 2018 amb l’empresa Sorea per traslladar les queixes referents a l’abastament de l’aigua, que ara s’han incrementat davant dels darrers rebuts amb pagaments més elevats per haver acumulat l’aigua consumida durant el confinament en el darrer rebut, suposant més despesa pel sistema de trams.

L’acord ha arribat en la represa de l’activitat del Síndic després d’agost en un any marcat per la COVID-19. L’oficina va romandre tancada gairebé dos mesos durant el confinament, reduint l’atenció a la telefònica i telemàtica; un període que Palacio va aprofitar per revisar les tramitacions en marxa i començar actuacions d’ofici. Amb la represa de l’activitat amb menys limitacions el Síndic s’ha reunit amb actors que habitualment es relacionen amb la institució, entre elles el SOC, que ha permès el naixement d’aquest acord.

Notícies relacionades