Publicitat

Els centres educatius públics i concertats acolliran més de 15.000 estudiants en un curs marcat pels protocols sanitaris

Foto: Jordi Pascual

La COVID-19 marca l’inici de curs. El proper dilluns més de 15.000 estudiants començaran les classes a Sant Cugat amb els centres educatius adaptant-se als requisits sanitaris. La recomanació de no crear grups de més de 20 persones no s’acompleix a tots els centres però –sense facilitar la dada exacta– sí a la majoria d’escoles de la ciutat, van explicar l’alcaldessa, Mireia Ingla, i la regidora d’Educació, Pilar Gorina, en una roda de premsa el dimecres passat. Tot i les adaptacions, la comunitat educativa encara té interrogants pel que fa a les extraescolars i als serveis complementaris com l’acollida matinal.

La majoria d’escoles de la ciutat han optat per transformar els dos grups de cada curs en tres, aconseguint així quedar-se al voltant del llindar recomanat. El repte per a la comunitat educativa és que aquests infants i adolescents no es barregin amb les dels altres grups i cursos. Per aconseguir-ho el Departament d’Educació ha contractat més professorat, que a primària, segons Gorina, suposa entre 4 i 6 mestres més per centre: “Les direccions n’estan satisfetes”.

Però això no és suficient. Anna Almirall, presidenta de l’Associació de Familiars d’Alumnes (AFA) de l’escola l’Olivera, explica que també caldrà intensificar la neteja –anant més enllà del reforç facilitat per l’Ajuntament durant els casals d’estiu– i garantir la separació dels grups en espais fins ara comuns com el temps de migdia. Ella mateixa forma part d’una comissió ad hoc que han creat les AFAs de tots els centres públics de la ciutat per tal de fer seguiment de l’inici de curs.

El govern municipal ha respost parcialment a les preocupacions de les famílies. Pel que fa a la neteja, ha fet una nova contractació que ha de permetre que cada centre disposi de tres hores més de servei de neteja, omplint la franja d’11 a 14 hores i permetent així la neteja diària de totes les instal·lacions i més d’un cop al dia de les zones comuns que necessiten més mesures d’higiene, com els lavabos. Gorina diu que haver-ho plantejat com a contractació suposa anar un pas més enllà de l’experiència dels casals, que el consistori va assumir sense plantejar cap contracte nou.

Alhora, per garantir la divisió dels grups al temps de migdia, l’Ajuntament ha anunciat la posada en marxa d’una línia de subvencions perquè les AFAs puguin contractar més monitors. També preveu una segona línia de subvencions per a monitors que acompanyin l’alumnat amb necessitats educatives especials. Són accions que se sumen a d’altres com la dotació d’equips de protecció individual, seguir amb el programa de dotació de portàtils a través de l’ONG Labdoo.org, mantenir la coordinació amb el Centre d’Atenció Primària (CAP) i augmentar la presència policial, de Protecció Civil i d’agents de civisme a les entrades i sortides.

Per a les AFA el suport al menjador és necessari però insuficient ja que no es planteja cap suport per als vetlladors de l’acollida matinal ni de l’espai de tarda, ni tampoc es tenen detalls de l’activació de les extraescolars, que no començaran fins a l’octubre segons ha explicat la regidora. “Els centres que poden mantenir els serveis com l’espai d’acollida és perquè les entitats el faran amb recursos propis durant un mes però a llarg termini és inviable”, apunta la presidenta de l’AFA de l’Olivera. Tot i això, per ara el govern ha centrat esforços en la subvenció per a l’espai de migdia.

El tripartit tampoc ha previst cap línia d’ajut específic per a les famílies que durant aquest temps hagin perdut poder adquisitiu i no puguin fer front a la despesa de material, especialment elevada en el primer curs de secundària ja que tots els instituts treballen amb dispositius digitals. Per ara, explica Gorina, es pot respondre a les necessitats de cada nucli familiar a través dels serveis socials i amb la campanya de Labdoo.org.

Espais per garantir la separació dels grups

“Hi haurà contagis i segur que caldrà fer aïllaments”, adverteix l’alcaldessa, que demana comprensió a les famílies i apunta al compliment dels protocols previstos pel Departament com a forma de contenir el virus i evitar una propagació massiva: “Estem en contacte permanent amb les escoles i les direccions i tenim el compromís que tothom farà el que estigui a les seves mans per garantir la seguretat”.

A les mans de l’Ajuntament també està facilitar nous espais ja que la majoria de centres no poden permetre’s el desdoblament de cursos a les seves instal·lacions. El consistori ha previst les següents ampliacions, la majoria d’elles per als patis: el parc de la Creu per a l’escola Gerbert d’Orlhac, el parc de la Guineu per a la Mirada, l’espai del parc del Turó de Can Mates per a l’escola del Turó de Can Mates, els carrers adjacents per al Joan Maragall, les pistes de Sant Francesc per al Collserola, les aules del casal de Mira-sol per a l’institut-escola Catalunya, el camp de futbol de Can Magí per a l’institut Pla i Farreras i el ZEM la Guinardera per a l’institut del Centre d’Alt Rendiment.

“La divisió dels patis és complicada ja que s’han de garantir zones d’ombra”, apunta Almirall, tot dient que s’hi han trobat dificultats. Segons la regidora només hi ha una escola que té problemes d’ombra per la divisió dels patis i que ja es treballa en una solució. Tot plegat se suma a les obres que cada any realitza l’Ajuntament i la Generalitat per a la millora i manteniment dels centres educatius durant l’estiu i que aquest 2020 han ascendit a 300.000 euros de fons municipals i 700.000 de la Generalitat. Pots consultar totes les obres aquí.

Noves línies

Més enllà de la COVID-19, el curs 2020-21 incorpora noves places a l’ensenyament públic santcugatenc. La posada en marxa de l’institut-escola Catalunya es tradueix en 60 noves places de secundària. A més, s’ha creat un grup nou a l’escola bressol El Niu i un altre a la Mimosa, el que suposa 23 places noves. L’escola Joan Maragall tindrà un grup més de 3er i Pi d’en Xandri un més de quart.

Dels 15.432 alumnes que hores d’ara s’han escolaritzat a Sant Cugat segons el Departament d’Educació, 6.688 ho han fet a l’escola concertada i 8.774 a la pública. No hi ha dades de la privada, de moment. La concertada només supera la pública en secundària amb 2.318 alumnes a la concertada i 2.205 a la pública.

Subvencions per a les escoles bressol privades i les escoles de música autoritzades

El govern també ha anunciat la creació d’una línia de suport a les escoles bressol privades i les escoles de música autoritzades proporcional al número d’alumnes i amb un import màxim de 6.000 euros. És una resposta específica a la situació de COVID-19 i que se suma a les subvencions que les escoles de música privades de la ciutat ja reben com a entitats.

El dimarts passat membres de l’Aula de So i l’escola Fusió van fer una roda de premsa per anunciar que ja els han acreditat que compleixen tots els protocols previstos i que, per tant, l’inici del curs escolar musical també és segur. Martí Marin i Femma Navarra, representants d’Aula de So i Fusió respectivament, van llençar un missatge de tranquil·litat a les famílies dient que els dos centres estan preparats per fer classes de forma telemàtica si la situació sanitària així ho requereix.

Tot i això, la davallada de matriculacions i el tancament durant el confinament han estat cops durs per a les entitats, que demanen a l’Ajuntament agilitzar l’atorgament de la subvenció anual i la previsió d’altres partides extraordinàries tenint en compte la despesa extra que suposa adaptar l’espai: ventilació, mampares, compra de gel, divisió de grups...

Tot i que el consistori treballa en una nova fórmula de relació amb aquests centres educatius, Gorina diu que per ara es mantindrà el sistema de subvencions com fins ara i que faran el possible per avançar el pagament, tal com han demanat les dues escoles. Marin i Navarra defensen un model publicoprivat que els tingui en compte com a entitat i complement a les altres dues escoles de música existents: la municipal Victòria dels Àngels i l’Escola de Música de Valldoreix.

Tots quatre centres passaran a formar part de la xarxa d’escoles de música autoritzades per la Generalitat, un projecte d’enxarxament que, segons els representants de totes dues entitats, ha de permetre fer projectes conjunts i també afrontar situacions complicades com l’actual de forma unida. Les escoles adverteixen que un nou tancament podria suposar un daltabaix insalvable.

Notícies relacionades