Els pensionistes es mobilitzen davant de les entitats financeres

per Jordi Pascual Mollá, Mariano Martínez

Drets, Política

Manifestació de la Plataforma de Pensionistes per demanar una millora del tracte de les entitats bancàries a la gent gran
Manifestació de la Plataforma de Pensionistes per demanar una millora del tracte de les entitats bancàries a la gent gran | Mariano Martínez
Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Dilluns al matí, a les portes de l'Ajuntament s'han tornat a concentrar la Plataforma de Pensionistes en la primera convocatòria temàtica des que van decidir passat a fer les concentracions quinzenalment. Aquesta vegada hi havia un objectiu central, el de la protesta contra les entitats bancàries, per la precarització dels serveis que presten a la societat.

Critiquen el tancament d'oficines bancaries fins l'extrem que ara a Mira-sol no hi ha cap oficina ni caixer. També apunten a la disminució de personal als centres que romanen oberts. Això porta a una precarització del servei, que cada vegada és més limitat o inexistent, situació que pateix amb més intensitat la gent gran. Els bancs pretenen que la major part de la gestió la facin els mateixos clients, però no tenen en compte que no tota la gent gran té els coneixements informàtics suficients per resoldre la gestió bancària.

Abans de començar la protesta d’aquest dilluns s’ha fet un minut de silenci a les portes de l'Ajuntament, un acte de denúncia contra la violència masclista, amb la presència dels representants del consistori. L’acte ha seguit amb la lectura un manifest de protesta contra el sector bancari. Posteriorment el grup de jubilades i jubilats s'ha dirigit pel carrer Balmes i Santiago Rusiñol, fins als Quatre Cantons.

Aquí el grup, quasi un centenar de persones, s'ha concentrat davant del primer banc i s'ha tornat a llegir el comunicat de protesta. Sota el títol Som grans, no idiotes, l'escrit comença recordant la banca la crisis del 2008, de la qual va sortir amb el diners de “l’erari públic, és a dir, tots nosaltres, vam salvar la banca injectant-li milers de milions d’euros”. I després, aquestes mateixes entitats han tancat sucursals i suprimit llocs de treball per aconseguir l'increment dels guanys.

El resultat? “Les Planes i la Floresta només disposen d’un caixer; Valldoreix ha passat de dues sucursals a una; Mira-sol no té cap sucursal; barris nous com Volpelleres tampoc no en tenen cap, ni un sol caixer; i la zona de l’avinguda de Cerdanyola s’ha quedat només amb un caixer i perquè els veïns van protestar”. I davant d'aquesta situació, la Plataforma de Pensionistes demana revisar les normatives i els protocols, destinar més personal i ampliar l'horari perquè la banca doni el servei necessari i adequat a les persones grans.

Després de la primera aturada, el grup s'ha desplaçat per l’avinguda Rius i Taulet, fent una parada i lectura del manifest a les sucursals instal·lades en aquesta via. Per una altra part, el problema d'accés de la gent gran a uns serveis bancaris adequats està arribant als despatxos de l'administració. Sembla que l'estament polític està disposat a actuar tal com s’ha vist al Ple celebrat el mateix dilluns per la tarda.

La reacció política

Al Ple tots els grups han votat a favor d’una moció de Junts per Sant Cugat per demanar una diagnosi de la situació de l’atenció presencial a les entitats financeres amb oficines a la ciutat. Inicialment el grup proposant preveia crear un mecanisme de bonificació per a les entitats amb una atenció presencial suficient però la proposta s’ha alterat amb una esmena del govern, presentada per la CUP-PC, per estudiar altres vies ja que no consideren adequat bonificar els bancs per una mesura que haurien de fer amb normalitat.

Paral·lelament el govern ha informat que s’han reunit amb representants de les entitats financeres amb la voluntat d’afrontar la manca de caixers i d’atenció a les persones grans. La reunió va ser el divendres amb representants del Sabadell, Caixa Bank, Santander i BBVA. El govern diu que aquestes trobades han de servir per evitar que creixi l’escletxa digital, tal com defensen a un comunicat de premsa: “Les entitats financeres han confirmat que no es produeixen aglomeracions o formacions de cues de clients a les oficines de la ciutat en franges horàries concretes. Per altra banda, han explicat amb detall les mesures que s’han implementat a les oficines per atendre millor les persones”.

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article