Els serveis socials davant la COVID-19: més vulnerabilitat, violència de gènere i problemes emocionals

Foto: Jordi Pascual

4.126 persones han passat pels serveis socials des de l’inici de la crisi sanitària, el que suposa un 46% més d’atencions i la constatació que la vulnerabilitat latent s’ha fet palesa definitivament amb l’arribada de la COVID-19. La tinenta d’alcaldia de Drets Socials i Igualtat, Núria Gibert, ho ha explicat en una roda de premsa celebrada aquest migdia: “Cada dia seguim atenent més persones que abans no s’havien plantejat que necessitaven el suport dels serveis socialsˮ.

729 targetes moneder amb 190.000 euros en total, 34 ajuts d’urgència amb prop de 5.000 euros, 88 accions coordinades amb les xarxes de suport veïnal i les entitats socials, 1.256 seguiments a persones amb dependència, 33 famílies beneficiàries d’un nou servei d’àpats a domicili, 43 d’un nou programa de l’entrega de lots d’aliments, 230 serveis d’ajuts al domicili, 42 persones ateses en el servei de suport psicològic i el repartiment de 375 contes per Sant Jordi a famílies amb vulnerabilitat. Les xifres parlen soles.

La tinenta d’alcaldia ha prestat una atenció especial a les xifres de dos àmbits. D’una banda, l’habitatge, amb 8 allotjaments temporals per a persones que havien perdut l’habitatge tot i la moratòria dels desnonaments i l’ajut a 147 famílies per a la cobertura de necessitats habitacionals (en total, 45.474 euros), mesures que sumen a la moratòria i condonació parcial dels lloguers de Promusa. D’altra, la violència masclista amb un 117% més de trucades al servei municipal d’atenció a la víctima (900 900 120).

L’altre punt d’atenció són les residències de gent gran i de persones amb discapacitat. Tot i que no ha facilitat dades ni globals ni específiques, Gibert assegura que la situació està estabilitzada encara amb defuncions però no diàries i amb una idiosincràsia diferent a cada centre residencial. El moment més complex va ser entre la segona i tercera setmana de confinament i ara, amb el repartiment de material, les desinfeccions per part d’una empresa contractada per l’Ajuntament i les reunions i contactes amb les direccions, el govern es mostra satisfet per la coordinació.

Necessitats similars a les anteriors però amb més abast

El suport per fer front a la soledat no volguda, la falta d’ingressos i la precarietat continuen sent els temes més importants a tractar des dels serveis socials però amb un repte afegit: han arribat moltes més peticions de cop, amb l’administració preparant protocols i treballant de manera confinada. L’únic repunt ha estat les peticions de suport emocional –que en el cas d’infants es deriven a altres serveis– i les violències familiars.

Per això l’Ajuntament s’ha hagut de valdre de les entitats socials com Creu Roja, Gilgal i Càritas i de les xarxes de suport veïnal amb gairebé 400 persones oferint-se a fer voluntariat per tal de permetre l’atenció. “La ciutadania ha de saber que tothom que tingui necessitats pot acudir als serveis socials, que l’atendran i li donaran respostaˮ, ha reivindicat la tinenta d’alcaldia, que assegura que s’han hagut d’agilitzar protocols i intentar a les necessitats socials que han sorgit durant el confinament.

Intermediació dels lloguers, bonificació a propietaris que negocien una rebaixa i més ajuts a l’habitatge

De forma paral·lela a l’anàlisi, Gibert també ha anunciat la posada en marxa d’una prova pilot de mediació entre llogaters i propietaris per tal d’aconseguir moratòries i condonacions en el cobrament dels lloguers. L’objectiu de la tinença d’alcaldia és que les propietats assumeixin part de la responsabilitat social i, per afavorir-ho, es proposa bonificar en forma de subvenció un 75% de l’Impost sobre Béns Immobles (IBI) dels tenidors, prioritzant els petits propietaris ja que els grans tenidors tenen lleis que els limiten.

En matèria d’habitatge se segueixen tramitant ajuts a través de serveis socials i de l’Oficina Local d’Habitatge i derivant casos a la taula d’emergència habitacional alhora que es preveu fer assessorament en processos judicials i en la firma de nous contractes. Per ara tots aquests serveis han de ser de forma telemàtica. Per complementar els ajuts que s’atorguen des de la l’Agència Catalana d’Habitatge, l’Ajuntament ha fet un càlcul de quantes persones han quedar fora de les darreres convocatòries i anuncia la reserva de 200.000 euros per complementar la mesura amb fons municipals. La resta de mancances se seguiran vehiculant a través dels serveis socials.

Notícies relacionades