Les extraescolars començaran més tard i amb grups reduïts

Foto: Patricia Cirera

L’inici del curs escolar aquest dilluns s’ha fet amb un interrogant sobre la posada en marxa de les activitats extraescolars en un context d’adaptació dels centres educatius per la COVID-19. Els dubtes es van començar a dissipar el dijous passat en una reunió entre l’Ajuntament, els centres, les famílies i les entitats de lleure, en què va quedar clar que a Sant Cugat hi haurà extraescolars tot i que per garantir la seguretat seran amb grups més reduïts i retardant el seu inici fins al 13 d’octubre.

Durant aquesta setmana es comunicarà l’oferta d’activitats i places i la setmana vinent s’especificaran els preus, espais i s’obriran les inscripcions amb l’objectiu de tancar-les la primera setmana d’octubre. Així, un cop passada la festa del dia 12, es podran iniciar les activitats. Ho explica Jose González, de Paidos-Fundesplai, l’entitat encarregada de les extraescolar de la majoria de les escoles públiques de la ciutat.

Anna Almirall, presidenta de l’Associació de Familiars d’Alumnes (AFA) de l’escola l’Olivera i participant a la comissió d’AFAs que s’ha creat per a l’inici del curs escolar, explica que hi havia força dubtes sobre les extraescolars pel que fa a la separació de grups, els espais a utilitzar, les desinfeccions i el suport a les entitats de lleure, que han d’assumir amb fons propis bona part de les adaptacions per la pandèmia.

Les famílies organitzades van rebre amb bons ulls la proposta de subvenció del Departament per ampliar el monitoratge al temps de migdia. També van celebrar l’anunci de l’Ajuntament d’ampliar l’aportació de la Generalitat amb una altra subvenció municipal així com la creació d’una nova línia d’ajuts municipal per al monitoratge d’infants amb necessitats educatives especials, aquesta segona amb voluntat de quedar-se més enllà de la COVID-19.

Tot i això, els restava el dubte de com quedarien espais com l’acollida matinal i de tarda i les extraescolars. Es tracta d’espais que formalment no són part del temps lectiu però, alhora, estan condicionats per aquest: Si els grups es dividien a les classes, no es podien tornar a barrejar els alumnes posteriorment; si una aula àmplia esdevenia una classe, potser una extraescolar que necessita molt d’espai no es podria fer o s’havia de buscar un espai alternatiu...

“El punt de partida de la comunitat educativa és que no havíem de canviar elements que aporten molt valor a l’escola com ara la jornada partida, el temps de migdia i les extraescolars”, explica González, “al juliol semblava que no hi havia problema perquè es preveia iniciar el curs sense dividir els grups existents però a finals d’agost el Departament va recomanar tenir grups d’un màxim de 20 alumnes”.

A Sant Cugat tots els grups de primària tenen més de 20 infants i això ha fet que la majoria de centres educatius hagin optat per crear tres grups de cada dos, és a dir, han passat a tres grups per cada curs i, per tant, de 18 a 27 grups en els centres de dues línies –tots excepte la Floresta i la Mirada–. Tot i que la regidora d’Educació, Pilar Gorina, va dir en roda de premsa el dimecres passat que les escoles que no han alterat alguns grups ho han fet tenint en compte criteris pedagògics, González explica que es tracta bàsicament d’un problema d’espai.

La reactivació de les extraescolars

Un cop cada centre ha adaptat els seus espais i ha conegut la disponibilitat d’espais fora de l’escola, s’han pogut començar a organitzar les extraescolars. El consistori ha previst les següents ampliacions, la majoria d’elles per als patis: el parc de la Creu per a l’escola Gerbert d’Orlhac, el parc de la Guineu per a la Mirada, l’espai del parc del Turó de Can Mates per a l’escola del Turó de Can Mates, els carrers adjacents per al Joan Maragall, les pistes de Sant Francesc per al Collserola, les aules del casal de Mira-sol per a l’institut-escola Catalunya, el camp de futbol de Can Magí per a l’institut Pla i Farreras i el ZEM la Guinardera per a l’institut del Centre d’Alt Rendiment.

Alhora, aquesta setmana el govern també ha donat a conèixer que s’instal·laran nous aparcaments per a bicicletes i patinets a l’entorn de l’institut FP, l’Angeleta Ferrer, el CAR, el Pla i Farreras, el Collserola, el Pi d’en Xandri, Pins del Vallès, Gerbert d’Orlhac, Olivera, Ciutat d’Alba, Joan Maragall i Catalunya; una mesura que emmarquen en la Setmana Europea de la Mobilitat que se celebrarà entre el 16 i el 22 de setembre.

“La normativa és molt similar a la dels casals d’estiu ja que les activitats s’han de fer garantint la distància social, el que no passa en els grups a l’horari lectiu”, apunta González tot reconeixent que és una decisió lògica perquè a les extraescolars no es pot mantenir la separació de grups de l’horari lectiu, “però hi ha contradiccions com en les activitats esportives en què es fan entrenaments amb distància però després començarà la competició sense poder garantir-la”. Per a González, les indicacions del Departament deixen més contradiccions com aquesta, com ara permetre l’autobús amb aforament complet però dividir els grups a l’escola o als casals durant l’estiu.

La reducció dels grups suposa tenir menys oferta de places i, alhora, menys ingrés per a les entitats encarregades d’organitzar les extraescolars; un repte que aniran assumint sobre la marxa, segons González: “Em preocupa molt més que amb la reducció de places tinguem molta menys oferta que demanda ja que, tot i que hi ha famílies reticents a apuntar-se a les extraescolars, també hi ha molta gent interessada. És difícil de preveure quants infants s’hi inscriuran”.

Un dels objectius de mantenir les extraescolar és garantir l’enxarxament amb les entitats de la ciutat, que de la mà de les AFAs i de les entitats de lleure connecten l’alumnat amb el teixit associatiu de santcugatenc. Entitats com les musicals tenen més complicacions per adaptar-se ja que els protocols són estrictes pel que fa a compartir instruments i garantir la distància, especialment en els instruments de vent. Encara hi ha reptes pendents d’esclarir com ara com garantir la sortida esglaonada sense que això repercuteixi en un sobrecost sobre les famílies.

Tot i això, durant els darrers dies s’han tancat interrogants importants com la neteja. A diferència dels casals d’estiu, la regidora Gorina ha anunciat un nou contracte per reforçar el servei de neteja entre les 11 i les 14 hores, centrat especialment en espais comuns com els lavabos. Això permet que el personal de neteja que ja hi havia als centres educatius pugui encarregar-se de fer les desinfeccions de les aules abans i després de les extraescolars.

Adaptar l’espai de migdia

També fora de l’horari reconegut com a lectiu hi ha el temps de migdia, que ha tingut el suport clar del Departament i de l’Ajuntament amb les subvencions al monitoratge. És una decisió ben rebuda per part de les AFAs ja que, segons explica Almirall, les famílies temien que el sobrecost de les adaptacions recaigués sobre les entitats gestores i, en conseqüència, no es pogués garantir el servei durant tot el curs.

González explica que tot i que la normativa permet deixar una separació entre els grups dins d’un mateix espai, Paidos-Fundesplai ha optat per garantir les distàncies més grans possibles en cada centre. En molts casos s’ha ampliat el servei d’àpats a les aules ja que, de mitjana, un 95% dels alumnes acostuma a quedar-se a dinar al centre escolar cada curs. L’adaptació suposa un sobreesforç perquè s’ha d’ampliar el monitoratge. Precisament per això González valora postivament el suport de l’administració, que considera que hauria de seguir avançant més enllà del coronavirus.

Notícies relacionades