Publicitat

Mantenir les aules calentes i ventilades és possible si es tanquen portes i finestres quan no hi ha ningú

Foto: Clara Ontañón

Una de les recomanacions bàsiques per evitar contagis de la COVID-19 a les escoles és incidir en la ventilació de les aules i aprofitar al màxim l'aire lliure, a més de l'ús obligatori de la mascareta i de la rentada de mans amb regularitat. Per això, complint amb les instruccions del Departament d'Educació de la Generalitat, els centres educatius fan classe amb les finestres i portes obertes, mesura que se suma a la distància interpersonal que guarda l'alumnat que no està en un grup bombolla.

No obstant això, mantenir les finestres obertes no havia generat problemes durant l'estiu i la tardor, però ara que arriba l'hivern comença a generar preocupació. Tot i que fa dues setmanes que a totes les escoles de Sant Cugat s'ha engegat la calefacció de les sis del matí a les cinc de la tarda, alguns professors han demanat a les famílies que els alumnes vagin més abrigats a classe i que portin mantes per passar menys fred: "Ens preocupen els possibles constipats dels nens i nenes i també la despesa energètica que comporta tenir la calefacció posada i les finestres obertes", explica Carola Alegre, membre de l'AFA de l'escola de la Floresta, que es pregunta si és necessari instal·lar purificadors d'aire a les aules.

D'altra banda, des de l'escola de primària una professora explica que el professorat intenta mantenir l'equilibri a les aules entre ventilació i temperatura: "Fins ara havíem mantingut les finestres completament obertes gairebé tota l'estona, si baixen les temperatures, les obrirem menys sovint". Afegeix que depenent de la ubicació de les aules dins l'escola algunes són més fredes o més càlides.ç

Les recomanacions del Departament d'Educació de la Generalitat indiquen que s'aconsegueix una ventilació adequada obrint les portes i les finestres amb una obertura mínima de 20 cm, entre 10 i 15 minuts cada hora lectiva. Tot i que és aconsellable, en la mesura del possible, mantenir sempre les finestres obertes, les escoles han de cercar l'equilibri entre la ventilació i el confort acústic i tèrmic, per aconseguir una temperatura entre els 17 i 27 graus. Per tal que la ventilació sigui efectiva ha de ser creuada, per generar corrent d’aire.

José Manuel Felisi, de l'Associació Mesura, explica en un acte telemàtic que és beneficiós escalfar l'aula prèviament: "El nostre consell és encendre la calefacció entre mitja hora i quaranta minuts abans que arribi l'alumnat. Una vegada l’aula està calenta es pot regular la calefacció a la baixa perquè la càrrega tèrmica a les superfícies es manté un parell d'hores i la renovació de l'aire tan sols implica uns minuts".

Felisi afegeix que la clau per mantenir l'aire renovat a les aules i la temperatura és tancar les portes i finestres quan no hi hagi alumnat: "Ens hem adonat que als centres ho tenien tot ventilat abans que els alumnes apareguessin. I aconsellem fer-ho al revés, aprofitar quan no hi ha ningú per mantenir les portes i les finestres tancades". L'expert en qualitat de l'aire assegura que la calefacció i la ventilació poden conviure: "Si obrim entre 10 i 15 cm cada dues fulles i evitem les zones de radiadors, es pot estar bé dins de l'aula, però sempre s’ha de portar roba d'abrigar". Un canvi d'estratègia que des de l'Associació Mesura ja han estudiat en més d'una escola: "En els centres que ho estan fent aguanten dues hores amb bona temperatura sense gastar massa energia. Es perden potser un parell de graus i la ventilació és del voltant d'un 40% a un 60%".

Des del consistori, la regidora d'Educació, Pilar Gorina, comunica que de moment no ha rebut cap demanda d'escoles o famílies que es queixin del fred a les aules. També recorda que el reglament de la Generalitat indica que no és necessari obrir al màxim les finestres tota l'estona: "Segurament hem anat a màxims, però si ens cenyim a la normativa, ha de ser suficient, tot i que és cert que les aules seran menys càlides que altres hiverns". Pel que fa a la instal·lació de purificadors d’aire de moment no s'ha contemplat: "Des de la Generalitat recomanen l'aire exterior i estem esperançats que després de les vacances de Nadal el virus vagi a la baixa".

Els purificadors no incideixen en la concentració de CO2

María Curz Miguillón, investigadora d'IDAEA-CSIC, Severo Ochoa, en el mateix acte que Felisi, explica que la renovació de l'aire pot efectuar-se de manera natural, en l’obrir finestres, o forçada mecànicament. Si cap d'aquestes dues opcions és possible, finalment es poden fer servir purificadors de l'aire. L'aire carregat d'aerosols, i potencialment amb virus, passa per un filtre d'alta capacitat de retenció (anomenats HEPA, en anglès) i surt net. Miguillón recomana adequar els purificadors a la dimensió de l'espai i combinar-los amb la ventilació de l'aire exterior: "Els purificadors sí que renoven els aerosols però no els nivells de CO₂"

I és que cada vegada és més comú utilitzar indicadors de CO2 com a mesura indirecta de ventilació i com un indicador de risc d’inhalació d’aerosols. Una concentració de diòxid de carboni alta en un espai tancat vol dir que està poc ventilat. Segons Mesura, en una aula amb 21 alumnes la concentració de CO₂ adequada és entre 600 i 700 ppm (parts per milió)  tot i que xifra, varia segons una fórmula matemàtica.

Si en un espai tancat hi ha una concentració de 800 ppm de CO₂, aproximadament l'1% d'aire que respira una persona ha estat exhalat per altres persones. Si la concentració és de 1.200 ppm, vol dir que aproximadament un 2% de l'aire que respira una persona ha estat exhalat prèviament per altres persones que es troben a la sala, per tant el risc és major. Com a conclusió, tal com explica l’experta en control de l’aire, si s’utilitzen de purificadors en un espai tancat el nivell de concentració CO2 deixa de ser una mesura indicadora del risc d’inhalació d’aerosols contaminats.

Notícies relacionades