Nacho Ballesta: “Busquem restaurants que vulguin donar menjar per portar-los als sanitaris que tracten el coronavirus”

Foto: Cedida per l'entrevistat

El santcugatenc Nacho Ballesta s’ha unit a la iniciativa Health Warriors (info@healthwarriorsbcn.org), que reparteix menjar de restaurants locals al personal que tracta amb pacients amb la COVID-19. El projecte, que va començar a mitjans de març a Barcelona, ha arribat a Sant Cugat i compta amb la participació d’un centenar de restaurants, desenes de taxistes i marques d’alimentació. Els establiments de la ciutat que hi participen són els restaurants Kombu, Parandú, Can Ametller, Garden Pizza, Fresh Poke i els obradors Blasi Pastissos i Bonaparte.

Què és Health Warriors?

– És un projecte solidari que neix de la ciutadania i de manera espontània. El promotor és el Francesc Terns, propietari de dos restaurants de menjar a domicili de Barcelona, que tanca per no posar en perill als seus repartidors. Decideix repartir al personal sanitari dels hospitals el menjar que encara conserva a les neveres i no ha pogut vendre. El primer repartiment va ser el 16 de març a les urgències de l’hospital de La Vall d’Hebron. En veure que podia fer-ne més, obre una pàgina d’Instagram amb el nom Health Warriors que arriba tres o quatre restaurants més que s’uneixen a la iniciativa. I el moviment ha anat creixent i fent-se més gran.

Com funciona?

– Els restaurants preparen el menjar i els taxistes s’encarreguen del transport. A Barcelona ja s’hi han unit un centenar d’establiments i una trentena de taxis. Els que ens encarreguem de la gestió contactem amb els restaurants –que a Barcelona ja arriben a un centenar– i amb marques d’alimentació que vulguin participar. Parlem amb els hospitals per saber què poden necessitar i cada dia dissenyem les rutes de repartiment amb els taxistes.

I tu, quan entres en joc?

– El Francesc es va posar en contacte amb mi, que em dedico a la comunicació especialitzada en gastronomia, perquè els donés un cop de mà amb les xarxes socials. Però de seguida em vaig involucrar en el funcionament del projecte. Hem establert el model de gestió del projecte i ara l’estem estenent al Vallès.

Des de fa quinze dies, de cop i volta m’he trobat gestionant un equip de trenta persones a les quals mai he vist i no conec. És extraordinari.

I a Sant Cugat?

– Estem funcionant a la ciutat des de principi del mes d’abril. Quan ja vam establir un model que funcionava bé a Barcelona vam decidir replicar-ho a altres llocs. Jo, que soc de Sant Cugat des de sempre, ho vaig portar aquí. Entre un taxista, el Ramón i jo repartim diferents localitzacions del Vallès. Hem anat al CAP de Sant Cugat, al de Can Mates i a l’Hospital General de Catalunya. També hem anat al CAP d’Antón de Borja, a Rubí, al Parc Taulí i a la Mútua de Terrassa. A més a més, els hem portat refrescs i refrigeris als Mossos d’Esquadra de la ciutat.

Deveu tenir un gran magatzem per guardar tot el que us donen...

– Sí a Barcelona tenim el gran rebost. Perquè et facis una idea: una cinquantena de marques ens han regalat producte perquè el puguem repartir. Tenim 5.000 llaunes de refrescos, 6.000 litres de caldo, 2.000 iogurts, i cada setmana ens porten més coses.

A Sant Cugat feu repartiments cada dia?

– Gairebé cada dia, sí. Els restaurants són els que marquen la pauta. Quan ells ens diuen que tenen el menjar per preparar posem en marxa el mecanisme. Per exemple, un obrador de Mira-sol va fer mones de pasqua perquè les portéssim al CAP de Rubí i a l’Hospital General.

Qualsevol persona pot ajudar-vos?

– No, perquè el menjar s’ha de fer a cuines que tinguin permisos, no es pot cuinar des de casa. A més, el transport està limitat ja que, només els taxistes tenen l’autorització per moure’s. La gent pot ajudar-nos compartint i donant a conèixer el projecte perquè ens coneguin més restaurants.

Us heu trobat algun inconvenient?

– Estic molt content amb tots els establiments de Sant Cugat que fins ara estan col·laborant amb la iniciativa i que estan oferint els seus plats per servir-los als sanitaris. Però trobo a faltar una resposta molt més gran tenint en compte la quantitat de restaurants que hi ha a la ciutat. Entenc que cada negoci està fent front a la pandèmia com pot però, personalment, m’ha sorprès la baixa participació.

Per què creieu que sou una ajuda?

– Estem enviant un missatge d’ànim i de suport al col·lectiu sanitari de Catalunya. Ens sentim amb el deure de reconèixer al sistema sanitari públic, ja que històricament s’ha vist molt perjudicat per les retallades i l’empitjorament de les condicions laborals. Normalment a la seva feina ja s’exposen a molts riscos però amb l’aparició del coronavirus molt més. De vegades amb un equip de protecció que no és suficient i treballant des de primera línia de foc.

Gran part de la ciutadania s’ha posat en marxa per ajudar a combatre la malaltia.

– Sí, aquí a Sant Cugat els restaurants que s’han unit a la iniciativa són negocis petits, de barri. I ells poden fer menjar per ajudar als sanitaris. Altres, han decidit cosir mascaretes a casa i repartir-les entre els veïns. S’han construït xarxes solidàries als barris per ajudar-se uns als altres. La ciutadania s’ha avançat a les institucions.

Que passarà amb Health Warriors quan acabi la pandèmia?

– Aquest moviment que s’ha generat és molt gran. Ha despertat molts sentiments increïbles i ens agradaria continuar d’alguna manera. Per ara col·laborem amb altres organitzacions solidàries, com Nutrició Sense Fronteres. Estem valorant diferents vies. Agraïm molt a tot el sector de la restauració que ens fa els donatius i que s’enfronten a una crisi post coronavirus.

Notícies relacionades