Publicitat

Un nou Pla de Drogues i una campanya de comunicació per visibilitzar l’Oficina Jove

Foto: Jordi Pascual

L’Ajuntament ha llençat una campanya per visibilitzar l’Oficina Jove com un lloc on les persones d’entre 12 i 29 anys es poden dirigir per rebre assessorament sobre les seves problemàtiques. Es tracta d’una mesura que, més que canviar el fons del funcionament del servei, intenta visibilitzar la tasca que ja es feia i incorporar-hi les darreres adaptacions. Alhora, és una mesura que va de la mà del nou Pla de prevenció de riscos i promoció de a salut en relació al consum de drogues i l’ús de pantalles (2020-24), aprovat per unanimitat al Ple de juliol i que emana de l’anterior pla de drogues, que no incorporava les pantalles.

L’assessoria 1 Segon continua sent un element central de l’Oficina Jove. És la que fins ara s’encarregava de l’assessoria sobre drogues i pantalles i que segueix amb aquest propòsit però posant en valor tota la tasca paral·lela. L’assessoria seguirà encarregant-se de les drogues i les pantalles –amb la derivació de les addiccions al Centre d’Atenció i Seguiment– així com de les altres assessories que ja es realitzaven: l’acadèmica, l’orientació personal, la laboral i la de mobilitat internacional.

En la presentació de la campanya el dimarts passat, Alba Gordó i Marco Simarro, que comparteixen la regidoria de Joventut, van anunciar la incorporació d’un nou servei: l’assessoria Parlem-ne. Més que un nou servei es tracta de fer pública una feina que de facto ja es realitzava. És un espai d’escolta perquè els progenitors puguin expressar els seus neguits per l’adolescència dels seus fills. Anteriorment s’escoltava les famílies quan es detectava la necessitat en el marc d’algunes de les altres cinc assessories, generalment amb problemes de convivència a casa, però ara s’ha optat per donar-li envergadura pròpia.

“Feia molts anys que no s’engegava una campanya de joventut”, va reivindicar Gordó en la presentació del dimarts passat, “la gent jove hem de ser a les institucions i als governs per fer coses així”. L’objectiu de la campanya és superar la xifra de 3.000 persones usuàries i reforçar el perfil de joves que hi acudeixen menys, la franja d’entre 20 i 29 anys. Per això expliquen que l’atenció sempre és gratuïta i confidencial i s’hi pot accedir per correu electrònic, telèfon (935 44 19 65) o WhatsApp (667 41 07 31).

Alhora visibilitzen que hi ha atencions específiques per franges d’edat. De 12 a 16 anys centrades en l’orientació acadèmica, els intercanvis i voluntariats i l’orientació personal. De 17 a 21, de cerca de feina, de viatges i intercanvis i orientació personal. De 21 a 29, de cerca de feina, habitatge i de formació reglada i no reglada. Finalment, per a les famílies sobre riscos de drogues, consum de pantalles i el futur dels fills. “Visibilitzar els serveis també és molt polític”, va reivindicar Simarro, “cal saber que l’Oficina Jove hi és i que la gent jove s’hi pot adreçar”.

Un Pla de drogues amb 35 accions

Bona part de la feina que es realitza l’Oficina Jove està relacionada amb el nou pla sobre drogues i pantalles, fet per l’Ajuntament i la Diputació amb professionals dels àmbits de salut i desenvolupament social, entre ells Xavier Vaquero, treballador de Promoció de la Salut de l’Ajuntament que fins fa poc coordinava l’assessoria 1 Segon, un lloc que ara ha pres Roger Ferrer.

Tot i prestar una atenció especial a les persones joves, és un pla dirigit al conjunt de la població i que busca complicitats amb la comunitat educativa, els centres sanitaris i el teixit social. El document, que pots veure íntegre al final d’aquest article, parteix d’un marc teòric i de l’anàlisi de les necessitats detectades al municipi; tenint en compte que abans d’esdevenir un problema de salut, el consum de drogues està marcat per determinants socials i d’entorn i per la conducta.

El pla es marca tres àrees de treball: la gestió del propi pla, l’assessoria o acompanyament i la comunicació exterior. També identifica quatre entorns clau: l’escolar, el familiar, el d’oci i lleure i el comunitari. Alhora es dota d’una comissió de treball formada per més de 20 persones de diferents àmbits per fer seguiment del pla.

Es determinen quatre objectius generals:

– Promoure les condicions per tal de dotar a la població de Sant Cugat del Vallès d’habilitats i recursos que la capacitin en la pressa de decisions i la gestió saludable dels consums de drogues i l’ús de pantalles.

– Reduir els problemes associats al consum de drogues i l’ús de pantalles.

– Detectar i intervenir de manera precoç davant possibles problemes associats al consum de drogues i usos de les pantalles.

– Promoure accions i projectes que fomentin el benestar emocional d’adolescents i joves i els seus nuclis de convivència, en aquells casos en què apareixen problemes derivats del consum de drogues i/o del mal ús de les pantalles.

Aquests quatre eixos es disgregues en 24 objectius i 35 accions, entre les quals destaquen la realització de tallers anuals de prevenció als centres educatius, la formació de professorat, la creació d’una comissió de docents, la realització de tallers i programes per a les famílies, la participació en les sessions participatives del Programa de prevenció i intervenció en l’oci nocturn de Sant Cugat, les formacions sobre la venda de begudes alcohòliques a entitats, les dirigides a les associacions cannàbiques, l’intercanvi de dades sobre els entorns de consum de cànnabis amb els cossos de seguretat, la disposició de material informatiu sobre l’assessoria de drogues i l’aplicació d’un programa per als nois i noies menors d’edat sancionats pel consum o tinença de drogues a la via pública.

Pots veure el Pla complet a continuació:

Notícies relacionades