La Xarxa Educativa Local comença a caminar amb la detecció de necessitats de l’ensenyament

Foto: Cedida per Cristina Búcar

Gairebé un mes després de la trobada constitutiva del que aspirava a ser el Moviment de Renovació Pedagògica (MRP) de Sant Cugat, s’ha fet una nova passa en la construcció d’un col·lectiu que enxarxi els actors educatius de la ciutat, una aposta que es proposa superar els centres educatius. Davant les diferències entre escoles i col·lectius, han rebutjat el nom de MRP per passar a anomenar-se Xarxa Educativa Local, han recollit propostes diverses i han detectat necessitats de l’ensenyament a la ciutat.

Després d’haver recopilat les primeres propostes i haver fet un triatge de quines podria assumir la nova Xarxa, l’equip impulsor es proposa fer una nova trobada que permeti posar fil a l’agulla i donar forma al nou col·lectiu i que segurament es farà al novembre. De nou, han convidat escoles però també empreses, biblioteques, universitats, entitats de lleure, esplais, associacions, mercats i altres per poder abordar el concepte d’ensenyament en un sentit ampli, tenint en compte que tota la societat hi participa en el procés d’aprenentatge.

De moment, tal com va explicar Cristina Búcar, una de les impulsores, quan tot just començaven a idear el projecte, la voluntat de tenir un punt de trobada per compartir experiències ja s’ha fet evident. És per això que, entre el llistat de propostes recollides, hi ha tenir una mena de butlletí que serveixi per presentar projectes i per conèixer congressos, cursos, xerrades i activitats diverses, un espai de coneixement mutu de projectes entre centres educatius i l’aproximació d’escoles amb empreses que també poden participar en el procés educatiu, el que suposa conscienciar les companyies perquè se sentin actores educatives.

A la primera trobada es van detectar gairebé 20 necessitats dels centres educatius, entre elles, el trasllat al centre urbà per a les escoles que es troben a les afores amb la proposta de fer un servei d’autobús puntual, més activitats per a les escoles bressol que es puguin fer sense sortir del centre, la formació entre mestres, la proposició de reptes per part dels centres educatius i les empreses, el reconeixement públic de les iniciatives de les escoles i la disposició d’espais per a projectes educatius escola-entorn.

També van sorgir idees que difícilment podrà desenvolupar la Xarxa ja que topen amb les dinàmiques i funcionament de cada centre educatiu com ara la comunicació entre escoles –públiques, concertades i privades–, ajuntar els docents d’una escola que volen canvi, la renovació dels patis com a espais d’aprenentatge, la formació en educació viva, el treball en xarxa entre escoles i la garantia de l’estabilitat dels projectes educatius per centres.

Entre les accions que consideren que poden fer les entitats, destaquen itineraris d’aprenentatge coordinats amb el Museu, entitats i botigues, formació i sensibilització per a professionals de l’ensenyament, xarxes per enllaçar alumnes amb necessitats empresarials, de pràctiques o de projectes, la unió amb artistes locals, cessió de materials i espais, participar als projectes educatius de ciutat i donar suport a les famílies que aposten per l’escolarització a casa.

Tal com expliquen a la pròpia Xarxa, el seu objectiu és “crear un entorn on la voluntat d'educar sigui col·lectiva, en què des de la botiga de queviures a la gran empresa se sentin agents educatius de la ciutat”. És a partir d’aquest convenciment que es proposen crear sinergies entre els actors educatius en sentit ampli tot tenint en compte que molts centres educatius de la ciutat ja tenen les seves pròpies apostes d’innovació en l’ensenyament.

Notícies relacionades