Publicitat

Alba Gordó: “La taula de l’emergència climàtica ha de tenir continuïtat un cop aprovat el pla d’accióˮ

Fotos: Jordi Pascual

Comissionada per l’Emergència Climàtica i coregidora de Joventut, Alba Gordó (ERC-MES) és la representant política encarregada de treballar el pla d’acció que ha d’acompanyar la declaració de l’emergència climàtica formalitzada al desembre. El document es nodrirà d’un procés participatiu que va començar presencial però que s’ha hagut d’adaptar a sessions en línia pel confinament. Alhora, durant les darreres setmanes l’Ajuntament ha impulsat dues mesures amb mirada medioambiental compartides amb l’àrea de Mobilitat, capitanejada políticament per José Gallardo (PSC): l’aprovació inicial de l’ordenança reguladora de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) i la implementació d’una anella verda per donar més espai a ciclistes i vianants al centre de la ciutat. La regidora atén elCugatenc per via telefònica per parlar d’aquests i d’altres temes com ara la connexió ciclable amb Valldoreix i amb Barcelona, la ubicació de l’escola la Mirada i els abocadors de Cerdanyola i Rubí.

Com ha estat l’adaptació de la taula per l’emergència climàtica a un model telemàtic?

– Va ser una decisió difícil de prendre però ens va semblar que no ens podíem aturar. El format és diferent i té les seves limitacions però les trobades estan sent un èxit. Hem fet dues sessions en línia i hi han participat més de 50 persones. Rebem moltes aportacions de valor i innovadores. Quan vam muntar la taula vam convidar tothom a participar-hi i ens hi estem trobant sorpreses molt agradables. Per exemple, després de la trobada sobre transició alimentària diversos restauradors ens van demanar una trobada específica per veure com podien avançar cap a un consum de proximitat, la reducció de residus... Estem aconseguint dinàmiques interessants fora del moviment ecologista històric.

Hi vau fer una crida específica a restauradors?

– Quan vam començar les sessions vam demanar que les persones interessades en seguir aquest afer ens deixessin un contacte i així rebrien la informació de manera directa. Però a l’Ajuntament intentem fer una difusió àmplia perquè tothom conegui les taules de participació. Tenim un interès especial perquè participin col·lectius significats i agrupacions de la ciutat perquè tenen un punt de vista interessant per dibuixar les polítiques de sostenibilitat.

Tot plegat ha d’acabar amb la redacció del pla d’acció que ha d’omplir de contingut la declaració de l’emergència climàtica. Vau dir que el procés participatiu acabaria entre juny i juliol. Quan es tindrà el pla?

– La declaració va ser al desembre i vam començar a treballar des del minut zero. Aquests dies hem pogut veure actuacions, com l’anella verda, que van en aquesta línia. Mentrestant redactem el pla d’acció amb la involucració de la ciutadania i de tot l’equip tècnic municipal, que ens ha permès investigar els consums, per exemple.

Les taules de participació ciutadana esperem acabar-les a finals de juny i, per tant, un cop les haguem fet totes estarem en condicions d’acabar de redactar el pla d’acció i sumar les aportacions al treball tècnic que ja es realitza. Vam defensar que marxaríem de vacances amb la feina feta i hem de veure si la COVID-19 ens condiciona molt el calendari però segur que ho tenim més d’hora que tard.

Si ja sabíeu que la declaració de l’emergència climàtica s’havia d’acompanyar d’un pla d’acció, per què es va declarar al desembre i no quan tinguem el pla o abans, com quan es va proposar al juliol?

– Fa més d’un any i mig que sabem que som en situació d’emergència climàtica per això ens semblava important marcar un punt d’inici per començar a treballar en aquesta línia. Per fer la declaració, vam consensuar l’escrit de la mà de diverses entitats ecologistes de la ciutat. Volíem que s’hi sumés el màxim de gent possible. Alhora que redactem el pla, perquè no quedi sense executar, ja implementem moltes mesures que van alineades amb l’emergència climàtica. La crisi de la COVID-19 ens ha servit per implementar-ne algunes, com ara el teletreball o l’anella verda.

Quan ja estigui elaborat el pla, la taula de participació es mantindrà per fer seguiment de l’aplicació?

– Em sembla important que tots els col·lectius que hi han participat es mantinguin lligats amb els objectius de reduir l’empremta ecològica. La feina que s’ha fet fins ara és de molt valor però seran les entitats les que voldran fer-ne un seguiment. Em sembla important mantenir un espai de debat ciutadà i, per tant, hem de donar continuïtat a la taula.

Moltes de les mesures amb una mirada de sostenibilitat s’interrelacionen amb altres regidories i taules de participació. Per exemple, després et preguntaré per la ZBE i per l’anella verda, dos projectes que s’han fet amb la regidoria de Mobilitat. Com us hi interrelacioneu?

– Quan vam crear el comissionat per l’Emergència Climàtica ja vam dir que havia de ser del tot transversal i no podia dependre d’una única àrea. Tothom està cridat a posar-se les ulleres de la sostenibilitat i de l’emergència climàtica per actuar en conseqüència. Potser de vegades costa d’entendre però la idea és que tenim un gran paraigua i intentem mantenir la coherència en totes les accions que fem.

La COVID-19 ens ha permès reduir considerablement la contaminació i ser una mica més conscients de com d’important és la nostra relació amb els ecosistemes per evitar la propagació de pandèmies. Quins aprenentatges n’heu tret com a administració?

– Són aprenentatges que més que com a administració els hem fet com a societat. És evident que quan ens quedem a casa, la natura brolla amb molta força: els parcs estan més florits, els índex de contaminació han baixat a mínims històrics, hem vist que podem treballar des de casa... Hi ha molts camps en què hem vist que podem viure d’una altra manera. La reducció de la contaminació i el distanciament físic ens animen a repensar l’espai públic, i d’aquí neixen iniciatives com la de Confinem els cotxes i les propostes de moltes ciutats del món per aconseguir una mobilitat més saludable, segura i coherent amb l’entorn.

El darrer Ple va fer l’aprovació inicial de la ZBE, un projecte que va néixer amb el govern anterior. La vostra aportació ha estat convertir en una ordenança el decret que s’havia preparat el mandat passat?

– Al cap d’uns mesos d’entrar al govern vam saber que no podíem implementar la ZBE tal com ho havia previst el govern anterior. Teníem l’encàrrec de fer una ordenança per regular-la i per això vam anar a Barcelona per conèixer la seva iniciativa, i vam optar perquè la nostra s’hi assemblés. Ara es troba en exposició pública a l’espera de rebre al·legacions. És un debat que s’ha d’obrir a la ciutadania per determinar quina ZBE vol tenir Sant Cugat com a segona ciutat de Catalunya en aplicar-la.

No es podia fer com ho havia previst el govern anterior perquè havia preparat un decret i no una ordenança?

– Sí, és una qüestió tècnica. Ara és l’hora que en parlem i que veiem quines implicacions té la ZBE.

T’han criticat perquè l’ordenança no ha passat per la taula de mobilitat abans de l’aprovació inicial.

– A principis de juny es convocarà la taula i en podrem parlar. Ja en vam parlar de manera inicial a l’octubre-novembre però no vam poder fer-ne el retorn. Tothom entén que estem en una situació d’emergència sanitària global. Teníem prevista una trobada per al març però la vam haver de cancel·lar. Vam creure oportú fer l’aprovació inicial i a partir d’aquí obrir el debat.

Valoreu que la taula de mobilitat pugui presentar al·legacions?

– El que fem és obrir el debat per recollir valoracions i al·legacions. A partir d’aquí es farà l’aprovació definitiva però desconec si és la taula de mobilitat com a òrgan la que ha de presentar les al·legacions. Ho pot fer tota la ciutadania.

Al Ple en què es va fer l’aprovació inicial Ciutadans, i després s’hi va sumar Junts per Sant Cugat, va demanar una moratòria en l’aplicació. Què et sembla?

– La proposta que fem no té una data d’aplicació perquè hem de recollir les al·legacions i veure com s’hi integren. El debat dels tempos no és sobre la taula.

Bé, el tràmit és clar. Si no hi ha cap al·legació, s’aprova automàticament. Si sí, s’han d’estudiar i incorporar abans de fer l’aprovació definitiva. En qualsevol dels dos casos és possible fer l’aprovació abans de les vacances d’agost.

– Per ara no hi ha data definida. El que és clar és que quan entri en vigor hi ha un període de sis mesos abans de poder multar.

Quan vau presentar l’anella verda ja s’estava començant a aplicar. D’on neix la proposta?

– Arran de la COVID-19 hem vist com la quantitat de ciclistes ha augmentat. La proposta pretén habilitar espais per garantir desplaçaments segurs i agradables. És una iniciativa que sempre havia rondat al cap de l’equip tècnic de la casa però no havien trobat el moment de desenvolupar-la. A més, necessitem més espai per garantir les distàncies de seguretat i això té implicacions sobre el conjunt de la mobilitat, afavorint que les bicicletes baixin de les voreres. La proposta coincideix amb la millora de la qualitat de l’aire, amb la campanya de Confinem els cotxes... Són molts elements que coincideixen en el temps i seguirem treballant per preveure més actuacions en aquesta línia.

Per ara ho apliqueu com una prova pilot. Quins elements es tindran en compte per mantenir i alterar la proposta?

– És cert que és una iniciativa que ha començat de pressa i corrent, amb pintura i uns pocs elements físics. S’ha aplicat ràpidament per donar resposta a la COVID-19. Les alteracions dependran de l’acceptació i de l’ús.

A Sant Cugat Comerç i Sant Cugat Empresarial n’estan preocupats.

– Em consta. Els comerciants estan passant una situació complicada i per això des de l’Ajuntament s’està fent molt bona feina per acompanyar-los. Afavorir el pas de vianants i bicicletes pot beneficiar un altre tipus de comerç i que la gent baixi a un ritme més tranquil. Al cap i a al fi això és una prova pilot que hem de veure com funciona i que esperem que tingui una bona resposta per part de tots els comerciants del centre.

El dijous passat el Ple de l’EMD de Valldoreix va aprovar una moció per garantir una millor connectivitat en bicicleta dins de la vila i amb Sant Cugat. Què té previst l’Ajuntament al respecte?

– És una molt bona notícia. De fet, un dels problemes que tenim com a ciutat és que tenim diversos nuclis poc connectats amb bicicleta. Per això a l’Ajuntament treballem en aquesta línia per elaborar una proposta de connexió. Ens alegrem que l’EMD també tingui aquesta mirada perquè ens hi trobarem.

Què et sembla la proposta de connectar el carril bici amb Barcelona a través del túnel d'emergències dels Túnels de Vallvidrera?

– És una proposta interessant. Hem demanat una reunió perquè se’ns expliqui el projecte. És veritat que a nivell de mobilitat de Sant Cugat se’ns escapa una mica perquè no es tracta de connectar els nuclis de la ciutat entre ells sinó amb Barcelona. El carril bici al centre de la ciutat ens sembla que pot tenir molt d’ús tenint en compte el concepte d’última milla, els darrers metres que falten per connectar l’estació amb casa, per exemple. Però estem oberts a la proposta.

Per una qüestió urbanística el nou edifici de la Mirada no s’ha pogut fer on s’havia previst i per això s’ha optat per un canvi d’ubicació que afecta molt més al bosc de Volpelleres.

– És un tema delicat i de decisió difícil. On s’haurà de construir l’edifici hi ha bosc, tot i que és força jove. És una situació que ens ve marcada per la regulació i directius de Protecció Civil. No et negaré que és una situació difícil.

Més al nord hi ha una parcel·la d’equipaments que, tot i ser al bosc, afecta a menys arbres. No es va estudiar una ubicació alternativa?

– L’altra parcel·la és a tocar de l’autopista i també està afectada per la regulació.

Davant la possible construcció d’un abocador a Can Balasc (Rubí), que recorda també la problemàtica dels abocadors del Centre Direccional (Cerdanyola), què té previst fer l’Ajuntament tenint en compte que hi ha tràmits oberts a tots dos municipis?

– Són tràmits diferents. A Can Balasc el tràmit pretén fer un abocador mentre al Centre Direccional es preveu el desenvolupament urbanístic de la zona. De Can Balasc em vaig reunir amb el regidor de Rubí i vam quedar que a Sant Cugat estudiaríem la possibilitat d’incorporar al·legacions. De Cerdanyola vam fer al·legacions centrades en la mobilitat i l’enllaç del corredor verd.

Notícies relacionades