Aventura elèctrica als autobusos urbans

L'ebus de BYD. Foto: cedida per l'Ajuntament.

Ho explicava Pere Casajoana, tinent d'alcalde de Mobilitat durant la legislatura passada, a aquest diari en motiu d'un article sobre el funcionament dels autobusos híbrids que el consistori va adquirir el 2011: Sant Cugat tindrà un autobús 100% elèctric. Era la continuació d'una aposta per vehicles ecològics. Si bé és cert que cap autobús pot garantir zero contaminació ja que, inclús els elèctrics precisen de càrrega i l'electricitat no sempre prové d'energies renovables.

Durant aquest mes de setembre està previst que el nou autobús comenci a circular per la ciutat cobrint la Línia 7 (Rambla del Celler – Can Sant Joan). Això, segons explicava el gabinet de premsa de l'Ajuntament, ajudarà a millorar la capacitat en hores punta. És el primer cop que circularà un autobús totalment elèctric al servei d'autobusos urbans de la ciutat, operat per Moventis, i, per això i a diferència dels autobusos híbrids, estarà en procés de proves (a mode de leasing) durant dos anys.

D'aquesta manera, l'Ajuntament de Sant Cugat llueix d'esdevindre la tercera ciutat de tot l'Estat (la segona a Catalunya) per darrere de Madrid i Barcelona en incorporar autobusos elèctrics a la flota de transport públic. Si bé, al còmput s'han deixat la primera ciutat en la qual va circular un autobús elèctric a l'Estat, Sant Sebastià.

Mentre que totes tres ciutats van apostar el 2014 per autobusos elèctrics de fabricació estatal, concretament l'Irazar i2e, nomenat autobús de l'any, del Grupo Irazar en col·laboració amb la Red Vasca de Tecnología, Sant Cugat ho fa per un autobús de la marca xinesa BYD. A l'acord es va arribar el 10 de juny en el marc del congrés de la Unió Internacional de Transport Públic, quan l'Ajuntament, Moventis i BYD van signar el contracte. Aquest model d'autobús ja circula a 47 ciutats d'Europa i 156 d'arreu del món.

Què és BYD?

BYD és una empresa xinesa amb producció en diferents àmbits: noves tecnologies, energia, automòbils, plaques fotovoltaiques, bombetes de la llum, bateries... Tots els seus productes pretenen cercar la reducció d'emissions contaminants tot i que, per exemple en la fabricació de vehicles, té vuit models de turismes a gasolina, dos híbrids i un elèctric (i l'ebus). És l'empresa que més a prop està de competir amb les bateries de Tesla i ja s'ha guanyat el nom de gigafactory.

La seva producció es va iniciar a la Xina tot i que ja ha començat la internacionalització. Per exemple, l'any passat va anunciar la seva primera planta de producció al Brasil. Per això és complicat saber on es fabrica el nou autobús elèctric de Sant Cugat perquè, a banda de les plantes xineses, hi ha producció d'ebus a altres llocs com California i Brasil. Ja el 2013 BYD preveia obrir una planta a Europa si milloraven les vendes. Arribats al 2015 encara no hi ha producció europea però sembla que falta menys malgrat no saber encara res concret.

Pel que fa als autobusos elèctrics, BYD té fins a 7 dissenys diferents de 5 mides, cadascun d'ells amb diferents opcions pel que fa a nombre de portes, bateries... L'Ajuntament únicament ha comunicat que l'autobús contractat fa 12 metres de llarg tot i que no ha especificat quina de les quatre opcions. Únicament a la imatge enviada pel gabinet de premsa es pot veure que és el model de dues portes amb capacitat per a 68 passatgers (31 seients) amb una massa màxima autoritzada de 19.000kg (inclou el pes del vehicle). Té una autonomia de 317 quilòmetres amb una càrrega de gairebé 6 hores (per a 324kWh).

Notícies relacionades