El dia sense cotxes necessita millorar

La barrera situada a la Rambla del Celler. Foto: Web de la CUP. 

Amb aquest tall simbòlic de dos carrers molt transitats i concrets de la ciutat, Sant Cugat es va voler sumar a l’experiència que altres ciutats del voltant, com Barcelona, també van realitzar. L’objectiu és fer “petites accions que han d’anar ajudant a crear un canvi de mentalitat”, argumenta Cristina Paraira tinenta d’alcalde de Mobilitat i Seguretat Ciutadana.

En aquest mateix sentit la mateixa Paraira admet que els talls que s’havien realitzat eren molt curts i que, per tant, no deixava de ser un acte simbòlic. Però malgrat que els talls en la circulació van ser molt concrets i puntuals, la CUP-PC va criticar el que ells consideren una mala gestió del dia sense cotxe.

Els cupaires indiquen que els talls van afectar les línies del bus urbà que passen per la Rambla del Celler obligant els conductors a fer rutes més llargues i “reglant-los a ocupar el mateix espai i a estar al mateix nivell que el transport privat”. Per als anticapitalistes, el dia sense cotxe ha d’anar de la mà d’un incentiu del transport públic per potenciar-lo i prioritzar-lo per davant del vehicle privat.

La tinenta de Mobilitat i Seguretat Ciutadana entoma la crítica acceptant que els autobusos “han hagut de fer una mica més de volteta” però recorda que el que buscava el consistori era la conscienciació: “Fent aquests petits talls no arregles el problema sinó que crees conciència”. Paraira recorda que la recuperació de l’espai públic per als vianants i la potenciació del transport públic ja s’està fent però són accions “costoses i s’han de fer de manera sostenible econòmicament”.

A tall de curiositat, Paraira ha confessat que el dijous va haver d’agafar el cotxe per anar a una reunió de la zona franca però ha insistit que hi ha molts membres de l’equip de govern que sempre van en bicicleta o a peu.

Més enllà del dia sense cotxes

En la línia dels cupaires de potenciar el transport públic i altres formes més sostenibles, l’Assemblea de la Bici de Sant Cugat ha realitzat una proposta per regular la mobilitat amb bicicleta en els carrers per a vianants. El col·lectiu acusa la Policia Local de prohibir l’entrada de bicicletes en les zones de vianants i recorda que l’Ajuntament va difondre en el seu dia que el vehicle a pedals no està prohibit en les zones de vianants, sempre que respectin la velocitat màxima de 10km/h.

L’Assemblea també destaca que la senyalització en les illes de vianants són canviants, confuses i poc clares per la qual cosa no queda entès si la bici hi pot circular o no. Per aquest motiu proposa a l’Ajuntament una resenyalització dels carrers que queden confusos així com regular les situacions concretes on la bicicleta pot posar en perill la seguretat dels vianants. 

Notícies relacionades