La limitació de la circulació dels vehicles de combustió en plena emergència climàtica

Foto: Jordi Pascual

L’1 i 2 de juliol la Generalitat va declarar un episodi per alta contaminació per partícules arreu del país. D’una banda, es posava en marxa per les partícules PM10 i, d’altra, es va fer un avís preventiu per partícules NO2 (diòxid de nitrogen) a 40 municipis de l’anomenada zona de protecció especial, on s’inclou Sant Cugat.

El Departament de Territori i Sostenibilitat deia llavors que s’havien superat els llindars establerts i, per això, es va apostar per reduir la velocitat de circulació de les vies ràpides i fomentar l’ús del transport públic. L’avís s’acompanyava d’un seguit de recomanacions a la ciutadania així com la petició de reduir les emissions a les indústries més contaminants.

Les mesures, però, no van suposar l’estrena de la zona de baixes emissions (ZBE) que, des que es va aprovar al desembre del 2017 mai ha arribat a aplicar-se. L’àrea de restricció de la circulació prevista a la ZBE santcugatenca només s’activa si es declara un episodi d’alta contaminació per NO2 i, en aquesta ocasió, no es va passar de l’avís.

Segons la Generalitat, entre el 25 de juny i l’1 de juliol s’havien registrat arreu del país un total de quinze superacions del llindar per aquesta partícula –sent el 28 de juny el dia més greu–, prenent les dades de la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica (XVPCA), que a Sant Cugat té el seu mesurador als jardins de Sant Francesc. Tot i així, no es va declarar l’episodi per alta contaminació d’aquesta partícula.

Segons el Departament l’avís no preveia restriccions de trànsit a cap indret del país “donat que, durant els caps de setmana ja es dona una reducció aproximada d’entre el 25 i el 30% de vehicles en l’àrea afectadaˮ. El dilluns 1, veient que el repunt de la circulació no havia suposat l’augment de la presència de NO2, es va mantenir el seguiment fins que es va optar per desactivar l’avís.

L’Ajuntament, que encara no havia formalitzat les regidories del nou govern, va reproduir l’avís a través dels seus canals de comunicació. Durant els dies següents els avisos per risc d’incendis i l’onada de calor van evidenciar el repte climàtic al qual s’enfronta el món i, especialment, les àrees metropolitanes; motiu pel qual el nou govern estrena un comissionat per l’emergència climàtica, en mans de la regidora d’ERC-MES Alba Gordó, que fins el moment ha anunciat via xarxes la creació d'una Taula d'Emergència Climàtica i d'un Pla d'Acció. En el darrer Ple aquest compromís es va refermar amb una moció presentada per Junts per Sant Cugat.

En paral·lel l’Assemblea de la Bici demanava més valentia al govern per fomentar la restricció del trànsit en els episodis de contaminació de partícules que no siguin NO2. Això també serviria per posar a prova la ZBE i obligar els conductors de vehicles contaminants a deixar els cotxes als aparcaments dissuasoris i agafar l’autobús llançadora cap al centre de la ciutat.

Les propostes i preocupacions de l’Assemblea de la Bici

Davant el debat encetat, l’entitat que més ha insistit en la revisió dels protocols d’actuació durant els episodis de contaminació insta l’alcaldessa, Mireia Ingla, a fer del dia sense cotxes de la Setmana de la Mobilitat Sostenible una jornada de limitació de la circulació. Creuen que així la ciutadania podrà conèixer el funcionament i adaptar-se quan calgui aplicar la limitació en períodes d’alta contaminació. Demà faran la primera reunió amb alcaldia, el comissionat per l’emergència climàtica i la regidoria de mobilitat per plantejar les seves preocupacions.

 

“Dies després de demanar nosaltres les restriccions, s'ha vist que Brussel·les vol posar multes a Madrid i Barcelona (Àrea Metropolitana) perquè no fan la feina que toca, bàsicament per millorar la salut de la gentˮ, enraonen. De moment el govern no es pronuncia tot i que avançar que més endavant donaran novetats sobre com gestionaran l’afer.

Segons va informar eldiario.es, la Comissió Europea estudia portar Espanya davant els tribunals per l’incompliment de les limitacions recomanades tenint en compte criteris de salut de la ciutadania. Ja al 2015 es va obrir un expedient per l’excés de nitrogen a Madrid i Barcelona. “Hi han les limitacions que posa la Generalitat i les que demana l’Organització Mundial de la Salut, que són molt diferentsˮ, enraonen des de l’Assemblea, que també demana anar més enllà de demanar responsabilitats a l’Estat, com va fer el conseller santcugatenc Damià Calvet després de l’episodi.

El funcionament de la ZBE a Sant Cugat

Tal com es va començar a aplicar la ZBE a Sant Cugat, en els episodis de contaminació per NO2 es prohibeix la circulació vehicles que no tenen el distintiu 0, ECO, B o C de la Direcció General de Trànsit (DGT) dins de l’àmbit que queda delimitat per l’avinguda de Roquetes, ronda nord, carretera de Vallvidrera, passeig de Valldoreix i carrer Sant Crist de Llanceres (ronda sud).

Si bé, per tal de fer una aplicació gradual i amb un impacte moderat sobre la ciutadania, les persones empadronades a la ciutat i que paguen l’Impost sobre Vehicles de Tracció Mecànica (IVTM) –el popularment conegut com impost circulació– al municipi poden circular per aquesta àrea tant si tenen el distintiu com si no. El nou govern encara no ha anunciat canvis en aquest sentit.

Les sancions per incomplir la nova restricció són equivalents a les de circular per un carrer en què està prohibit, uns 100 euros, començant amb controls aleatoris i la implementació de càmeres més endavant. En els controls es revisa si el cotxe porta el distintiu de la DGT o l’enganxina que l’Ajuntament enviarà a les cases dels ciutadans empadronats i que paguen l’IVTM a la ciutat.

La llavors tinenta d’alcalde de Mobilitat, Cristina Paraira, va explicar la implementació d’aquestes mesures com un camí gradual cap a més restriccions alhora que s’avança en la construcció d’alternatives al transport privat de combustió. Segons va dir, al 2020 s’havien d’aprofundir aquestes mesures.

A més, proposava un pla més ampli: augmentar els carrils bici, reduir la presència de cotxes al centre, apostar per una ciutat verda, reduir les emissions de diòxid de carboni, apostar pel vehicle elèctric, tenir un transport públic més sostenible i bonificar alguns impostos i taxes des de la perspectiva ambiental. Tots aquests reptes ara han canviat de mans i els ha d’afrontar i redefinir el nou govern.

Notícies relacionades