Publicitat

La plataforma 'Repensem la ZBE' demana revisar el disseny de l'ordenança de la Zona de Baixes Emissions aprovada al Ple de maig

Foto: Ordenança municipal

En el Ple ordinari del mes de maig l’Ajuntament de Sant Cugat va aprovar l’ordenança municipal reguladora de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) a Sant Cugat, una ordenança que té com a finalitat última reduir la contaminació ambiental, preservar i millorar la qualitat de l’aire i la salut pública i apropar els nivells de contaminació de la ciutat als recomanats per l’Organització Mundial de la Salut (OMS). Tanmateix, comencen a sorgir iniciatives que no qüestionen l’objectiu ni l’existència de la ZBE sinó com està plantejada i dissenyada. 

És el cas de la Plataforma Repensem la ZBE, nascuda arrel de l’aprovació de l’ordenança i que, obert el període d’al·legacions, ha iniciat una campanya de recollida d’adhesions per fer-les arribar a l’Ajuntament. A data d'avui ja s'hi han adherit oficialment a la plataforma l'Associació Sant Cugat Comerç i la Associació de propietaris i veïns de Valldoreix, a l’espera de confirmació d’altres associacions. 

Aprovada l’ordenança de Zona de Baixes Emissions

L'Ordenança municipal relativa a la restricció de la circulació de determinats vehicles a la ciutat amb l’objectiu de preservar i millorar la qualitat de l ’aire ja és una realitat, tot i que està en la seva fase inicial d’aprovació. Però, què implica aquesta ordenança? Un cop tramitades les al·legacions, si no hi ha canvis, els vehicles que no tinguin distintiu de la DGT (B, C, Eco, Zero emissions) ―creats en base a l’any de matriculació― no podran circular per la zona marcada en el mapa adjunt els dies laborables de 7h del matí a 20h. 

L’Ajuntament, tal i com s’exposa a l’ordenança, té competència plena en la legislació general i específica pel que fa a la “qualitat de l’aire, la protecció de la salut pública davant el risc de contaminació i les mesures especials de regulació “. És per aquest motiu que la plataforma Repensem la ZBE interpel·la directament el consistori i considera que “no s’ha fet bé”.

La plataforma Repensem la ZBE

“Nosaltres no estem en contra de la Zona de Baixes Emissions a Sant Cugat, la millora de la qualitat del aire, pero ens sembla precipitat que el consistori vulgui implantar a corre-cuita restriccions d'aquesta magnitud i que afectaran a tantes persones sense haver fet els deures”. Aquesta és la idea que vol remarcar la plataforma però considera que la ZBE de Sant Cugat no està ben estudiada ni dissenyada ―plantegen que discrmina i no contempla exempcions necessàries per la plataforma― i que s’ha limitat a copiar el model de Barcelona malgrat “Sant Cugat no té el nivell de contaminació ni la xarxa d’alternatives de mobilitat que té la capital barcelonina”, afegeixen.

En aquesta línia, el govern municipal ja va avançar al ple de maig que l’ordenança vol facilitar la mobilitat amb l’AMB i José Gallardo, regidor de Serveis Urbans, Mobilitat i Transport, va exposar que “si ha de ser una ordenança que faciliti la mobilitat ha de tenir trets similars a Barcelona i la seva AMB”. Tot i així, per a Repensem la ZBE no n’hi ha prou amb la còpia del model sinó que cal un estudi acurat i profund per poder aplicar una política pública com la ZBE a Sant Cugat i alerten que no s’ha fet: “Hem estat treballant i buscant, no hi ha estudis ni dades que acompanyin aquesta ordenança a Sant Cugat”. Un element clau és que les dades de contaminació de Sant Cugat es recull en una estació al barri de Sant Francesc i aquesta no recull dades sobre el PM10, un dels gasos contaminants dels cotxes. 

Pel que fa a la creació de l’ordenança, la plataforma creu el procés participatiu ha estat insuficient: “Es van fer 82 propostes ciutadanes, però el mateix govern decideix si es fan o no i només se n’han inclòs 17”. Aquesta idea també la va posar de manifest Cristina Paraira, regidora de Junts per Sant Cugat: “Ens han arribat de diferents col·lectius que trobaven mancança de participació, que de casi 100.000 habitants hi hagi 82 aportacions és una xifra baixa”.

Dels 7 punts que planteja la plataforma, destaca el que tracta sobre el barem a l’hora de considerar un vehicle com a contaminant o no. Segons la plataforma, el distintiu de la DGT, que marca la contaminació del vehicle segons l’any de matriculació en comptes de valors de contaminació reals i quilometratge anual, no és acurat i que l’Ajuntament té potestat legislativa per crear el seu propi barem. “Un exemple de la imperfecció del criteri del distintiu de la DGT és el cas dels vehicles microhíbrids, considerats ECO malgrat contaminen molt i és que fa pensar que el varem respon més a interessos dels fabricants que no pas al medi ambient”. 

La plataforma aposta per determinar la contaminació d’un cotxe segons la fitxa de contaminació del fabricant, el pes, la cilindrada ―com va fer la Generalitat quan va crear l’impost del CO2― i, sobretot, tenint en compte el quilometratge. Repensem la ZBE considera que hi ha vehicles contaminants que es mouen cada dia i que en el seu total tenen un impacte més fort en el medi ambient que l’usuari que agafa el cotxe per anar a comprar un cop per setmana.

Comerç, ciutadania i la ZBE

Entre els punts que denuncia la plataforma sobre l’ordenança de la ZBE hi ha també la discriminació de les rendes baixes per poder accedir al centre: “No tothom es pot comprar un cotxe, només aquells amb poder adquisitiu suficient s’ho poden permetre”. En aquest sentit també parlen del comerç local, que pot veure disminueixen els seus compradors que no poden accedir als seus locals i, a més, molts lamenten que no podran afrontar les despeses de canviar els vehicles de transport i logística. Aquests punts recollits per la plataforma han fet que Sant Cugat Comerç s’hagi adderit a la plataforma i d’altres també ho estiguin considerant. Durant el Ple, Aldo Ciprián, regidor de Ciutadans, també va remarcar aquesta problemática: “És necessari gravar els nostres veïns amb més càrregues econòmiques amb la que està caient?” i va afegir que el preu d’un vehicle elèctric se situa entre els 40.000 45.000 euros mentre que els de gasolina i dièsel ho està al voltant els 18.000.

A nivell ciutadà, també preocupa la manca d’una xarxa de transport públic que pugui donar resposta en termes de mobilitat. Martí Rius, de la secció de Sant cugat de l’Associació per la Promoció del Transport Públic (APTP), celebra la creació de l’ordenança però admet que a Sant Cugat no hi ha una xarxa de transport forta. De fet, Rius posa com exemple el cas de la zona taronja  del polígon de Can Sant Joan: “Volien fer pagar als vehicles particulars sense haver desenvolupat un transport públic que s’adaptés a aquest canvi”. Tot i així, des de la APTP creuen que quan s’implanta una política així es pot anar polint i millorant: “La ZBE té prou avantatges per tirar endavant, després tot es pot modificar”.

L’ordenança municipal es va aprovar amb els vots favorables de les regidories d’ERC-MES, PSC, CUP-PC i l’abstenció de Junts i Ciutadans. Els dos partits que es van abstenir van demanar una moratòria de l’aplicació de l’ordenança fins que acabi la crisi derivada de la COVID-19. Tot i així, el procés de l’aprovació de l’ordenança està en fase inicial i des del passat 19 de maig fins 30 dies més tard s'hi podran presentar al·legacions. 

Notícies relacionades