La pedagogia com a eina essencial per lluitar contra la contaminació de l'aire

Foto: Miquel Margalef 

Els habitants de l'Àrea Metropolitana de Barcelona respiren 292 quilos de partícules contaminants durant l'any i la mateixa AMB té la densitat més alta de cotxes per quilòmetre quadrat de tota Europa. Aquestes són només algunes de les dades que evidencien que el problema de la contaminació de l'aire és quelcom que s'ha de començar a combatre, sobretot a aquelles ciutats que conformen l'AMB.

Això és el que pensen els ponents de la xerrada que ha tingut lloc al Club Muntanyenc de Sant Cugat i que tenia com objectiu posar els problemes sobre la taula i algunes possibles solucions. Olga Barrachina, responsable de ZEROHUB, i Jaime Benavides, membre de la Plataforma per la Qualitat de l'Aire han estat els dos ponents. “La problemàtica actual ha provocat el naixement del projecte Líquens, que té com a principal motivació la sensibilització de la població”, explica Barrachina. 

Líquens és una eina que mesura i informa sobre la qualitat ambiental en temps real a través d'uns panells instal·lats a les ciutats que ho sol·licitin. Sant Cugat en té dos un al passeig de Francesc Macià i l'altre a l'escola Pins del Vallès, ambdós instal·lats des del novembre passat. Aquest panells mostren la contaminació generada pel trànsit rodat a l'instant. Es centren en estudiar el gas de diòxid de nitrogen i la matèria particulada fruit de la contaminació, com pot ser el desgast dels pneumàtics. “S'ha de fer molta sensibilització perquè al final part de la població estigui d'acord amb la prohibició que finalment pot acabar imposant l'administració, com va passar amb el tabac”, ha sentenciat Barrachina durant l'acte.

La clau de tot plegat és que les partícules són molt fàcils de respirar perquè costa molt que es dicipin ja que acaben caient al terra i amb un cop de vent es poden tornar a aixecar. A més, la seva minúscula dimensió fa que siguin imperceptibles a simple vista, malgrat que tenen un efecte sobre la salut que en els casos més extrems pot arribar a provocar la mort prematura. 

Malgrat que Sant Cugat no és una de les ciutats amb la pitjor qualitat de l'aire de l'AMB, és també una de les culpables de la producció d'aquestes particules ja que les crea principalment el vehicle rodat. 

Des de la Plataforma per a la Qualitat de l'Aire, Jaime Benavides ha volgut ressaltar que les mesures que s'estan començant a prendre a Barcelona s'han de reclamar per totes les ciutats de l'AMB perquè sinó la contaminació es desplaçarà a les altres ciutats. Benavides també ha destacat que la Plataforma treballa actualment sobre dues possibles solucions que en altres països han funcionat. Decretar zones de baixes emissions per expulsar tots els cotxes més contaminants o implementar una tarifa de congestió per fer pagar unes taxes als vehicles per entrar a les ciutats. 

Benavides, al ser recriminat per alguns assistents que aquestes eren mesures injustes, ha volgut deixar clar que “el més injust és no fer res, per això s'ha de fer quelcom per donar valor a la salut humana”. 

Notícies relacionades