Publicitat

Mig any tard i condicionat per la COVID-19: el Ple aprova inicialment el pressupost del 2020

Fotos: captures del directe de Cugat.cat

CONTRACRÒNICA. La idoneïtat o no de la proposta pressupostària del govern ha estat el centre del debat en l’aprovació inicial. Perquè que es va sis mesos tard –set si es té en compte l’aprovació definitiva– és una evidència i que la COVID-19 ho sacseja tot, també. El problema és que mentre el tripartit ha optat per mobilitzar recursos del romanent de tresoreria del 2019 per fer front a la crisi econòmica i social derivada de la pandèmia, l’oposició demana més ambició i, en el cas de Junts per Sant Cugat, fins i tot més deute; just en un exercici en què el govern proposa eixugar-lo en més de quatre milions. Tot i això, per ser clars des del principi, l’aprovació inicial estava garantida per la majoria absoluta del tripartit, i a més ha estat possible amb l’abstenció de Junts i el vot contrari de Cituadans.

D’ençà març, seria esperable trobar un pressupost molt diferent a la proposta –mai feta pública– que quasi es porta a aprovació inicial en aquell mes en què el virus va passar de ser una cosa llunyana a una realitat crua a casa nostra. Però el govern –ja ho va dir en aquell moment– pretenia alterar poc la proposta i, tot i que acceptant la incorporació de més recursos per fer front a la COVID-19 a través de modificacions pressupostàries, el gruix de la proposta econòmica del 2020 havia de ser tal com es preveia al març.

I això no ha agradat l’oposició. A Junts li supera perquè, segons ha explicat el seu regidor Carles Brugarolas, la proposta no és prou realista ni en els ingressos ni, sobretot, en les despeses. Per a ells les modificacions pressupostàries portades fins el moment s’han demostrat insuficients i hores d’ara ni s’ha plantejat com aplicar cap de les mesures de suport fiscal que el propi govern es va comprometre en el paquet inicial de 60 mesures, ni en les anunciades posteriorment ni, encara menys, en les propostes que el seu grup municipal va presentar com a resposta.

De fet, el govern també ha fet cas omís, hores d’ara, a la contraproposta que Junts va presentar divendres arran de l’anunci pressupostari del tripartit. En aquesta proposaven incrementar el deute i vehicular-lo com a participacions en una empresa pública per poder-lo destinar a mesures que no siguin d’inversió. “El que volem és multiplicar per 10 el que han proposatˮ, ha reivindicat Brugarolas, que de nou ha demanat un pacte entre totes les forces polítiques per fer front a la situació –el que el govern diu que es vehicula a través de les comissions informatives especials creades com a resposta a la COVID-19– i ha instat al PSC a demanar al PSOE que, en la seva tasca de govern a l’Estat, desbloquegi el superàvit acumulat dels ajuntaments per poder preveure més mesures de resposta –de passada també ha demanat que ERC ho insti en les negociacions amb Pedro Sánchez.

Si Junts no ha aportat cap sorpresa respecte a l’argumentari fet públic el divendres passat, Ciutadans tampoc. El seu regidor Sergio Blázquez ha criticat que el pressupost plantegi un escenari d’increment pressupostari que, en un context de crisi, se sustenta sobretot en l’increment de l’IBI ja aprovat. Però no només això, el regidor taronja critica l’aparició de partides d’actes ja anul·lats com ara la Re-Volta, la Festa Major o les despeses de visites en el marc dels agermanaments amb altres ciutats. “Són uns pressupostos pre-COVID que incorporen partides que no són vàlides per la conjunturaˮ, ha criticat.

D’altra banda, tampoc està convençut amb les propostes de despesa. Ciutadans proposa la creació d’una partida de 2 milions d’euros en microcrèdits a PIMEs i autònoms –el govern ho estudia però amb menys partida–, l’exempció del conjunt de la taxa de terrasses –el govern n’estudia la condonació però encara no ha determinat en quins supòsits–, que l’Ajuntament destini 4,2 milions d’euros a pagar directament el tribut metropolità perquè els santcugatenc no rebin cap rebut a casa i, alhora, retallar partides com la dels serveis jurídics, de cartipàs, de Cugat.cat i de la municipalització de l’aigua.

El tripartit, representant en l’àrea econòmica pel socialista Pere Soler, defensa la proposta econòmica no només pels més de 5 milions destinats a la COVID-19 via modificacions pressupostàries –arribant fins a més d’11 si es compten mesures incloses a les modificacions però que no estan directament relacionades amb la pandèmia com ara l’amortització de deute– sinó també pel seu caràcter expansiu, passant dels 132 milions de l’any passat als 149 d’enguany. I això, han defensat Soler i l’alcaldessa, Mireia Ingla, ha de permetre un canvi de rumb financer –per la reducció del deute–, la regularització de contractes instada per la intervenció municipal, la millora de les condicions laborals del personal municipal i avançar especialment en tres eixos: habitatge, promoció econòmica i serveis socials.

Però alhora que Soler ha defensat els números, també ha mostrat realisme quan ha dit que caldrà fer modificacions pressupostàries per a implementar noves mesures i que totes les partides que no s’han aplicat ni s’aplicaran per la cancel·lació d’actes serviran per fer un fons de contingència via modificació pressupostària. En definitiva, el pressupost del 2020 és un punt de partida que neix amb la necessitat de ser modificat, el que més o menys ha vingut a dir el portaveu d’ERC-MES, Francesc Duch, quan s’ha referit als comptes com una “eina vivaˮ tot i que alhora “els pressupostos del canvi que Sant Cugat necessitaˮ.

El tinent d’alcaldia d’Economia reconeix que el canvi més substancial arribarà amb la proposta pressupostària del 2021 tot i que hores d’ara els seus companys de govern defensen la proposta. Tal com ho han fet Duch i ell mateix, també ho ha fet la seva companya de partit, Elena Vila, dient que amb la proposta tripartita s’endreça un pressupost carregat de mancances i que, més enllà de les crítiques, ja s’han aplicat més de 20 mesures davant la COVID-19. Per a ella el pacte de ciutat que demana junts té forma de Pla de Reactivació Econòmica, que s’ha treballat a la Taula d’Emergència Econòmica Local i s’acabarà d’enllestir a les comissions informatives especials abans de presentar-lo públicament. Alhora, ha acusat Junts de fer una proposta poc realista que considera que no haurien plantejat en cas de ser al govern.

La portaveu de la CUP-PC, Núria Gibert, no s’ha centrat tant en el debat com en quines polítiques permet impulsar el pressupost. Ella, com a tinenta d’alcaldia de Drets Socials i Igualtat en té una bona llista que ha pogut enumerar: “Boves formes d’accés a l’habitatge, un nou plec de condicions per al Centre Obert, una guia de recursos dels serveis socials, àpats a domicili, uns pressupostos amb perspectiva de gènere per al 2021, el reforç de les polítiques LGTBI, considerar la gent gran com a subjecte de drets...ˮ Tot i que reconeix que un govern cupaire en solitari canviaria algunes coses dels comptes, defensa que el pressupost posa al capdavant l’interès de les classes populars i permet fer passos positius en joventut, participació i bon govern –les carteres de la CUP-PC al tripartit.

El debat s’ha allargat com sempre que la picabaralla dialèctica es tensa però de poc serveix estendre-s’hi. El pressupost del 2020 comença el tràmit d’aprovació i ara s’enfronta a un període d’exposició pública en què de ben segur que es rebran al·legacions que el govern haurà de rebre, estudiar, valorar i acceptar o rebutjar. I és precisament d’aquest tràmit dependran els vots de la resta de forces del consistori. Fins d’aquí un mes, doncs.

Notícies relacionades