Quines accions específiques ha fet l'Àrea Metropolitana per a Sant Cugat?

Foto: AMB

L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) és una entitat supramunicipal que gaudeix d’una regulació especial en tant que implica l’existència d’una zona que aglutina una gran densitat de població i de municipis i que, per tant, requereix de serveis especials. Té les seves arrels en el Decret-llei 5/1974, de 24 d’agost, pel qual es va crear l’Entitat Municipal Metropolitana de Barcelona, que més tard es regularia per la Llei 31/2010, del 3 d'agost, de l'Àrea Metropolitana de Barcelona.

L’AMB agrupa un total de 36 municipis i gestiona diferents competències (article 14 llei 31/2010): urbanisme, mobilitat i transport, aigües, residus, infraestructures d’interès metropolità, desenvolupament econòmic i social i, finalment, cohesió social i territorial.

Incidència de l’AMB a la ciutat de Sant Cugat del Vallès 

Des de l’AMB es gestionen serveis que afecten tots els municipis en conjunt, alguns agrupats o directament n’hi ha que tenen un municipi com a únic receptor. 

A nivell general, a tall d’exemple, l’AMB té certes competències pel que fa a la gestió de residus que afecten els municipis que la integren. En concret l'AMB s'encarrega del tractament dels residus municipals i dels procedents d'obres, així com la seva valorització (recuperació i reciclatge de paper, metall, plàstic i altres materials; obtenció d'energia i de compost...) i disposició (abocament controlat dels residus no reciclables), coordina sistemes municipals de recollida, fa la tria i selecció d'envasos i, finalment, també te competències en el servei de deixalleria, en col·laboració amb els municipis.

D’altra banda, hi ha serveis que afecten certs municipis com, la tarifa plana de l'Àrea Tarifària Metropolitana. Aquesta tarifa implica que els municipis de l'AMB inclosos a la Zona 2, poden gaudir d'una tarifa plana equivalent al preu de la Zona 1 pel fet e formar part de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, facilitant així els desplaçaments intermunicipals. És el cas de Sant Cugat, Begues, Pallejà, Sant Andreu de la Barca, Cerdanyola del Vallès i Molins de Rei, entre d'altres.

En aquesta línia, l’AMB renova serveis i afegeix noves inversions per millorar les seves competències. Per exemple, l’any 2018 es va licitar el transport col·lectiu de viatgers als municipis de l'eix Laureà Miró, que incloïa Sant Cugat entre d’altres municipis ―Esplugues de Llobregat, Sant Just Desvern, Sant Feliu de Llobregat Molins de Rei i Barcelona―.

Inversions directes al municipi de Sant Cugat

Des de l’Àrea Metropolitana de Barcelona es fan, també, inversions directes al municipi de Sant Cugat. En aquest sentit es fan adjudicacions i formalitzacions ―resolucions a favor de l’oferta més avantatjosa i una millor relació qualitat-preu per a contractes administratius― per a projectes concerts.

Durant l’any 2018, l’AMB va fer tres licitacions en projectes per a la cituat. En primer lloc, es va formalitzar un contracte d’obres (14.282,96€) i un de direcció d’obres (1.694,00€) per a l’enderroc d’una caseta, tanques i la restitució topogràfica d’una parcel·la a Sol i Aire. En segon lloc, es va adjudicar un contracte d’obres (17.208,33€) i un altre d’obra i coordinació de seguretat i salut (1.452,00€) en el projecte d’enderroc de restes d’una antiga edificació, tanques bassa i restauració paisatgística en una parcel·la de Sant Medir. Finalment, es va invertir en un contracte d’obres (648.361,60€) i de serveis (15.972,00€) per a el projecte Parc Bosc de Volpelleres, el manteniment del qual també corre a càrrec de l'AMB. Per tant, la inversió total ―a part de tots els serveis metropolitans que ofereix de per si l’AMB― a Sant Cugat l’any 2018 va ser de 698.970,90€.

D’altra banda, durant l’any 2019, les licitacions que beneficiaven exclusivament a la ciutat de Sant Cugat per part d’AMB sumen un total d'1.106.215,36 €. Aquesta quantitat es va destinar a les obres d’urbanització de l’avinguda Cerdanyola en un contracte d’obres (1.088.198,36€) i un contracte de serveis de direcció d’obres (18.016,90€). 

Quan es parla de l’Àrea Metropolitana de Barcelona i el paper del tribut metropolità cal fer un repàs al retorn en forma de serveis i inversions que suposa. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, va explicar a aquest diari que és lògic que el tribut metropolità serveixi per incrementar l'aportació de l'AMB a l'ATM per fer factible l'aplicació de la tarifa plana tot i que Salvador Milà, cap d'àrea de Presidència de l'AMB, defensa que el tribut supera amb escreix el transport. Aquest retorn es dona i no només en forma de serveis metropolitans sinó també a partir de licitacions municipals i intermunicipals.

Notícies relacionades