Les entitats que fan de paraigua de col·lectius i activitats, a l'espera d'un retorn incert

per Jordi Pascual

Entitats

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Imatge: campanyes de les entitats

La pandèmia ha obligat a aturar les activitats i iniciatives de les entitats de la ciutat i només algunes d’elles han pogut ajustar-se amb algunes iniciatives en línia. Però l’aturada d’algunes d’elles suposa afectar de rebot a bona part del teixit associatiu santcugatenc perquè a les seves seus i amb lògica d’enxarxament acullen tot tipus d’activitats pròpies i d’altres entitats i col·lectius és, per tant, una alteració de la vida associativa més enllà de l’activitat pròpia de les quatre entitats, que s’han adaptat a les circumstàncies com bonament han pogut.

L’Ateneu, una adaptació digital

L’Ateneu va fer una adaptació inicial de la seu el 12 de març però 24 hores després van haver de tancar-la davant les mesures dictades per fer front a l’emergència sanitària. Això els va obligar a adaptar de cop bona part de la seva programació per passar a fer-la de manera digital, retornant les quotes d’inscripció a totes les persones que no volien fer-les des de casa.

Aquest primer pas va servir per atrevir-se amb una programació totalment en línia per a aquest trimestre. “No volíem perdre l’esperit de la proximitat i la interacció amb el professor dels cursos per això totes les formacions són en directe i en les de cuina s’informa prèviament dels ingredients per si l’alumne vol cuinar a l’hora que veu la formacióˮ, explica Toni Ramon, director de projectes de l’Ateneu.

Paral·lelament fan el possible per mirar de mantenir l’activitat cultural amb concerts de cambra en directe amb un preu mínim de 2 euros i un màxim de 10 per tal de “trencar la idea de la gratuïtat de la cultura que s’ha donat amb el confinamentˮ. Així es pot pagar als músics com també als artistes que s’encarreguen dels espectacles familiars, una activitat que també passa a ser en directe però de manera gratuïta ja que està finançada amb els diners de lliure disposició del Consell de Barri. En aquest cas empren plataformes que permeten la interacció.

De la mà d’altres entitats, van poder fer un concurs de vídeo de poemes amb l’Associació Ciutadana Gabriel Ferrater i el projecte poètic Versdedona, mantenen les xerrades d’AprÒpera a través d’una plataforma de l’entitat i es plantegen recuperar el cercle d’arts. Es tracta d’adaptacions graduals a l’espera de saber quan podran reprendre l’activitat presencial, sent conscients que no podran avaluar-ne el funcionament fins uns mesos més endavant.

Ramon explica que en funció de l’acollida dels cursos digitals l’economia de l’Ateneu es pot veure compromesa. Un 25% del pressupost prové de subvencions però el 75% restant de quotes de socis i d’inscripcions als cursos i tallers, de manera que una davallada d’inscripcions podria suposar tenir menys recursos per mantenir els projectes socials com l’acompanyament a persones amb trastorn mental sever, el reforç escolar i l’acollida lingüística. Per ara, totes tres iniciatives s’han pogut adaptar al funcionament digital.

La Unió i Cal Temerari: activitat aturada i amb el dubte del retorn

Però no totes les entitats poden adaptar-se de forma digital. La Unió, que a l’espera de la inauguració de la nova seu manté tota l’activitat en equipaments municipals, s’ha hagut d’aturar. Cap de les seves seccions pot mantenir l’activitat amb normalitat i només algunes d’elles fan trobades digitals.

És per això que han aturat el cobrament de les quotes de les seccions tot i mantenir la de l’entitat ja que és anual. Carles Mayol, membre de la junta, explica que han iniciat una campanya interna per aconseguir quotes solidàries, a la qual han respost un 20% dels socis. Malgrat això han hagut de fer un Expedient de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO) que afecta a tots els professors de teatre amb el compromís que l’entitat abonarà el 30% del sou que no cobreix l’atur.

Tot plegat suposa aproximadament una pèrdua de 21.000 euros si la situació s’allarga durant tot l’estiu, el que no suposa un sotrac insalvable però sí una situació difícil. Mayol té clar, llavors, que tot dependrà de la tornada a la tardor. Esperen, per tant, que sigui llavors quan estrenin la nova seu però preveuen limitacions d’aforament que dificultarien activitats com els assajos dels Bastoners i dels Tallers de Teatre Sílvia Servan i les activitats del Cau Pica-Roca.

A Cal Temerari també s’ha aturat l’activitat aturada tret de la Taverna, que fa encàrrecs per endur, i el Sincrocoop –l’espai de cotreball– de forma parcial i respectant les mesures de seguretat. L’emergència sanitària ha suposat aturar l’activitat, renegociar el lloguer de l’espai i el de la Taverna i la creació d’un grup de treball amb la participació de representants de les diferents comissions per tal de prendre decisions vinculades amb les restriccions de la COVID-19 i preveure el retorn.

Alhora, l’entitat ha iniciat una campanya específica amb diversos objectius. Segons explica la comissió de comunicació, es tracta de conscienciar els socis perquè segueixin implicats i, per tant, animar aquells que puguin a sumar-se a comissions o ampliar la seva quota. També es fa una crida a les persones que no sent sòcies participen a la vida de Cal Temerari perquè es donin d’alta.

Club Muntanyenc: amb el dubte de quan recuperar l’activitat esportiva

Silvano Benidelli, president del Club Muntanyenc, explica que l’entitat ha hagut d’aturar tota la seva activitat tant a dins com fora de la seu. La recuperació de l’activitat esportiva és una de les seves principals preocupacions, especialment la que es fa en espais tancats com la gimnàstica rítmica i l’artística ja que depenen de les mesures de seguretat i de la reobertura de les instal·lacions municipals. Per ara no tenen calendari de retorn i, encara que els agradaria poder fer unes colònies a l’estiu, això dependrà de quan s’entri a la fase 3 de desconfinament.

Aquest sotrac ha suposat haver de fer un ERTO que afecta la majoria d’empleats, pagant el 30% que no cobreix l’atur gràcies a una crida entre els socis. Benidelli preveu que si la situació s’allarga més enllà de l’estiu hauran de buscar més suports econòmics ja que mentre les activitats es mantinguin aturades no cobraran la quota. Tot i així confia que es pugui renovar el conveni amb l’Ajuntament abans de l’estiu.

D’una banda, han hagut de cancel·lar activitats com la Mitja Marató i mantenir la data de la Marxa Infantil per al novembre però pendents de les possibles limitacions que hagin d’aplicar. D’altra, no han pogut adaptar algunes activitats al format digital com la classe de marxa nòrdica però per ara no han pogut reprendre cap de les activitats de caire cultural que també omplen de vida la seva seu. L’objectiu del Muntanyenc és intentar obrir el més aviat possible implementant totes les mesures de seguretat i limitació d’aforament que es precisin.

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article