L’Ajuntament licita les obres del carrer Abat Marcet: 32 arbres i cinc places d’aparcament menys

per Jordi Pascual

L' Agutzil

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Fotos: Jordi Pascual i projecte de l'Ajuntament

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Amb un preu de sortida de 881.502,72 euros (amb IVA), que es podrà reduir en funció de les ofertes econòmiques de les empreses, l’Ajuntament ha tret a concurs públic les obres de reurbanització del carrer Abat Marcet, pendents des de principis del mandat i marcades per un debat per la tala de l’arbrat. El concurs es fa en paral·lel a una altra licitació per a la direcció d’obra, la coordinació de seguretat i salut i gestió ambiental, aquesta dividida en dos lots i un preu de sortida de 33.750,42 euros.

“Com a voluntat dels veïns es manté la filera d’estacionament de vehicles, tot i que es canvia de costat, i es prioritza la repoblació d’arbrat, tot i que es veu reduïda per tal de complir amb les premisses anteriorment descrites”, es recull al projecte de reurbanització, on s’explica que l’objectiu de la reurbanització és millorar l’estat del carrer i la seva accessibilitat, ara molt limitada per la poca distància entre els troncs dels arbres i els murs dels habitatges. L’operació es farà en propietat pública i sense haver-se d’expropiar cap metre a cap de les parcel·les.

El projecte pren de referència el procés participatiu iniciat el mandat anterior per determinar que com serà cada vorera i preveure una reducció de l’amplada de la calçada per permetre l’ampliació de les voreres. A la banda dels números senars la vorera serà de de 180 centímetres amb un arbre cada 8 o 11 metres mentre a la banda dels dels parells la vorera serà d’entre 195 i 300 centímetres, reduïda puntualment a 160 centímetres pels escocells dels arbres.

L’arbrat serà talat i substituït per parròtia o arbre del ferro amb un total de 62 exemplars, més dels que s’havien previst inicialment però menys que en l’actualitat. Actualment hi ha 94 escocells amb arbres de l’espècie de les mèlies, segons queda recollit als plànols del projecte. També es perden cinc places d’aparcament: de 45 existents a 40, segons els plànols de l’estat actual i del projecte.

La licitació de les obres es va fer pública el passat 24 de desembre i es preveu que, un cop adjudicades, l’obra es realitzi en un període de vuit mesos. L’oferta econòmica és el principal element que tindrà en compte la mesa de contractació amb un 40% de la puntuació. La resta de la puntuació depèn de la tecnologia emprada (6%), de l’ampliació del període de garantia (8%) i de diversos criteris medioambientals (21%) entre els quals hi ha l’ús de vehicles de baixes emissions, la reutilització de materials o la redacció d’un estudi sobre la petjada de carboni generada.

L’altre concurs es divideix en dos lots. El primer referent a la direcció d’obra i la gestió ambiental (27.00,34 euros) i el segon a la coordinació de seguretat i salut (6.750 euros). També l’oferta econòmica serà el més determinant al concurs (45%), seguit del procediment documental (10%), la presentació de la relació d’activitats significatives (10%), els procediments de control (10%), l’adscripció d’un tècnic adjunt (10%) i control de l’obra acabada durant el període de garantia (5%).

El debat veïnal

El procés participatiu en què se sustenta aquest projecte es va iniciar el mandat anterior però, segons una part del veïnat, la proposta no havia estat ben consensuada. Això va fer que, a l’estiu del 2020, el govern actual frenés el procés a l’espera de revalidar la proposta, amb el compromís que, si la majoria dels propietaris d’immobles del carrer donaven el vistiplau, es mantingués la proposta i, en cas contrari, s’hagués d’iniciar de nou el procés. José Gallardo, regidor de Serveis Urbans, Mobilitat i Transport, va ser clar en aquell moment: “No vull provocar un enfrontament entre els veïns així que s’ha de veure si l’oposició al projecte és real. El que tinc clar és que d’ara endavant no sotmetrem aquest tipus d’obres a participació perquè es tracta de manteniment i arranjament de carrers”.

D’una banda, el veïnat favorable al projecte criticava que l’arbrat havia fet malbé les voreres i dificultant l’accessibilitat, alhora que sent una font d’inseguretat per la caiguda de fulles i fruits. D’altra banda, el veïnat crític demana un estudi que determinés quins arbres s’havien d’enretirar per garantir l’accessibilitat i la seguretat, alhora que proposaven mesures alternatives com un carrer de plataforma única perquè la mobilitat a peu es pogués fer pel centre del carrer.

Després de diverses reunions en què es va evidenciar el desacord, una enquesta promoguda per l’Ajuntament va servir per mantenir el projecte. Preguntat sobre el grau d’acord per tirar endavant el que llavors era un avantprojecte, al novembre del 2020 un 54,5% dels propietaris van dir que estaven molt d’acord, un 18,18% d’acord i un 27,27% gens d’acord. El veïnat favorable al projecte va lamentar que la nova consulta només va servir per endarrerir el projecte mentre que el contrari deia que el projecte anava en contra de la declaració d’emergència climàtica, a més que a la votació participaven els propietaris i no els llogaters.

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article