Publicitat

Més d’un milió d’euros en contractes públics d’emergència per la COVID-19

Foto: Jordi Pascual

L’Ajuntament ha publicat, a través del perfil contractant municipal, la relació de contractes aprovats com a despeses d’emergència en el marc de la pandèmia de COVID-19. Es tracta de la recopilació de despeses fetes fins a mitjans de juliol –la majoria de reculls acaben a data 17/7/20–. Són càrrecs sobre l’erari públic que s’han realitzat sense la necessitat de fer un concurs públic de lliure concurrència tenint en compte que es contemplen com a despeses d’urgència per fer front a la pandèmia.

Les despeses queden recollides per àmbits (que més avall els desgranem un a un), sent els contractes per a la compra de material sanitari els que més despesa acumulen. Per àmbits, l’ordre de despesa és el següent:

- EPIs i material sanitari: 212.730,82 euros

- Reactivació econòmica: 196.300,01 euros

- Serveis socials: 162.586,29 euros

- Desinfeccions (serveis socials): 133.162,92 euros

- Reactivació del comerç local: 100.239 euros

- Campanyes de comunicació: 81.971,30 euros

- Serveis al personal municipal: 69.964,49 euros

- Serveis tecnològics: 32.323,26 euros

- Altres despeses: 27.211,69 euros

- Impressions (comunicació): 4.593,44 euros

Totes aquestes xifres inclouen l’IVA. D’ara endavant, les xifres que recull aquest article no l’inclouen a no ser que s’indiqui el contrari. En qualsevol cas, en la taula de cada àmbit s’incorpora l’IVA conjunt de totes les partides.

La rubinenca Robin Hat, la més contractada per aconseguir material sanitari

Durant la crisi sanitària, segons els documents fets públics al perfil del contractant, l’Ajuntament a esmerçat un total de 212.730,82 euros (amb IVA) per aconseguir material sanitari. L’empresa rubinenca Robin Hat ha estat de lluny la que més diners ha rebut amb aquest propòsit ja que el consistori li ha comprat bates de quiròfan reutilitzables, les mascaretes infantils que va repartit a les llars i mascaretes quirúrgiques de cotó per un valor total de 65.168 euros.

Molt lluny aquesta es troba Hans Biomed, a qui el consistori va comprar un total de 2.000 tests de detecció de la COVID-19 per al personal municipal amb un cost total de 28.000 euros (sense IVA). El tercer lloc l’ocupa CopyGrafic, amb 10.449 euros que es van destinar a la compra de planxes de metacrilat. Aquesta empresa també figura al bloc de partides relacionades amb les impressions de campanyes de comunicació –ho desenvolupem més avall– tot i que amb una despesa força més reduïda (1.595,35 euros).

Al document de partides vinculades al material sanitari apareixen diversos contractes per a l’adquisició de matèries primes i estris per a la fabricació de material mèdic amb les impressores 3D del centre de fabricació digital FabLab. La despesa total destinada al FabLab ascendeix a 4.759,84 euros. La majoria de despeses d’aquest bloc són per l’adquisició de mascaretes, gel hidroalcohòlic i altres elements de protecció, en alguns casos en compres petites que no arriben als 200 euros. Pots veure totes les despeses de material sanitari a continuació:

Consultories i assessoraments, principals despeses dels contractes per a la reactivació econòmica

Sis dels set contractes que apareixen com a despeses d’emergència per a la reactivació econòmica es tracta d’empreses que s’encarreguen de fer assessorament i servei de consultoria en temes diversos com ara l’acompanyament en la inscripció al Registre electrònic d’empreses licitadores (RELI) o l’assessorament de mesures de xoc. La despesa més gran és de 33.057 euros, amb l’empresa Ybarcelona YG Companies Consultores, que s’encarrega de preparar el Pla de Reactivació Econòmica anunciat per la tinença d’alcaldia de Promoció Econòmica. L’única partida que no figura com a assessorament o consultoria és el servei de mediació de lloguers de locals comercials i oficines, desenvolupat pel Col·legi d’Arquitectes per un cost de 16.528,93 euros. Pots veure totes les despeses a continuació:

Alimentació, allotjament i desinfeccions, les claus de serveis socials

Als documents fets públics pel consistori figuren cinc contractes fets pels serveis socials i dos més en un altre bloc que fan referència a les desinfeccions. La majoria dels contractes del primer bloc són per a àpats amb 68.835,33 euros per la distribució de la mà de Paidos-Fundesplai i amb 25.817,98 euros per la preparació de cistelles de la mà de la Creu Roja. Bona part de les despeses restants fan referència a l’allotjament ja sigui de personal sanitari o de persones en vulnerabilitat.

Si bé, la partida més gran dels serveis socials apareix separada en el segon dels blocs. Es tracta dels 109.910 euros que l’Ajuntament ha pagat a Anticimex 3D Sanidad Ambiental per la desinfecció de les residències de gent gran del municipi, una empresa que es va contractar un cop es va denegar la participació de la Unitat Militar d’Emergències (UME) a la ciutat.

La digitalització del comerç com a clau de la reactivació del comerç local

Les principals despeses del bloc de partides referents a la reactivació del comerç local fan referència al suport a la digitalització, en què hi han participat quatre empreses en un contracte únic i posteriorment per separat, ascendint fins un total de 43.480,57 euros. També hi ha l’externalització de la gestió dels expedients de terrasses (10.600 euros) i el servei d’optimització de l’energia elèctrica (12,396,69 euros).

La resta de despeses són per la campanya engegada per anunciar les mesures de promoció del comerç local amb la impressió de cartells, lones... i, sobretot, la inserció publicitària al grup TOT Mèdia, editor del TOT Sant Cugat, al qual l’Ajuntament ha abonat un total de 19.750 euros en compte de la campanya de promoció del comerç local.

El TOT Sant Cugat s’emporta més de 40.000 euros en campanyes per la COVID-19

Les despeses referents als serveis de comunicació tenen com a clar protagonista el TOT Sant Cugat, que ha ingressat via contractes d’urgència un total de 20.873 euros, als quals cal sumar als 19.750 explicats al punt anterior. El TOT esdevé així el mitjà que més diners públics ha ingressat en motiu de la COVID-19 amb una despesa total de 40.623 euros per a l’erari públic municipal, molt lluny del segon mitjà amb més ingrés, Televisió de Sant Cugat i Sant Cugat Magazine (formen part de la mateixa empresa), amb 17.126 euros.

Tret de la creació de la campanya audiovisual (14.960,88 euros), la resta de partides fan referència a insercions publicitàries a mitjans tan diversos com Rac1, Catorze.cat i la revista Vallesos. Els altres tres mitjans locals queden per aquest ordre: Nació Digital (3.600 euros), EPEL Cugat.cat (625 euros, que no entren al pressupost públic anual) i elCugatenc (100 euros).

En el cas d’elCugatenc hem d’esclarir que tard o d’hora s’hauran de publicar noves despeses ja que els 100 euros recollits al document fan referència a una inserció publicitària simple al web d’un mes, que es va repetir un mes més. Alhora, també es va fer una inserció publicitària al darrer monogràfic per un valor total de 390 euros. Per tant, en total, elCugantenc haurà rebut 590 euros públics en contractes d’emergència. Desconeixem si la resta de mitjans i empreses es troben en la mateixa situació ja que hores d’ara l’Ajuntament només ha fet públiques les dades que es recullen en aquest article.

A continuació també recollim les despeses de comunicació referents a impressions:

28.000 euros en àpats per a la Policia Local

Prop de la meitat de la despesa de serveis al personal municipal correspon a dues grans partides d’àpats per a la Policia Local, sent la més gran la de 23.002 euros amb el restaurant Le Ciel. La Policia també és la beneficiària d’una altra de les grans partides en aquest àmbit, 13.624,55 euros per a la compra d’uniformes d’estiu. Entre d’altres despeses també hi ha la compra de bidons per al tancament de les fonts, la realització dels tests per detectar la COVID-19 i el monitoratge dels fills dels treballadors públics.

Adaptació tecnològica i onada especial de l’Observatori Sociològic

L’Ajuntament ha gastat gairebé 15.000 euros en garantir l’accés segur a la xarxa municipal i 3.000 euros per desenvolupar el sistema de viodeoconferències municipal, entre d’altres adaptacions tecnològiques per garantir el teletreball. Entre les despeses de serveis tecnològics també s’incorpora l’onada especial de l’Observatori Sociològic Municipal, 2.650 euros que complementen el contracte que l’Ajuntament té amb l’Institut DEP per a la realització de les enquestes ordinàries.

Ara bé, totes les partides classificades com a altres despeses són de l’àmbit tecnològic: des de l’adquisició d’ordinadors a l’ús de drons per al patrullatge passant per lloguer i muntatge de l’equip de so en l’adaptació de la sala de plens per garantir la distància de seguretat.

Notícies relacionades