La Taula de Mobilitat acollirà el debat sobre la millora del bus barri

El bus barri de La Floresta (L4, groc) i de Les Planes (L5, carbassa) apareixen com a punt de debat en els consells de barri. Fotomuntatge: Jordi Pascual

Els darrers consells de barri de La Floresta i Les Planes van visualitzar el debat sobre el funcionament dels autobusos d'ambdós districtes. L'arribada de l'assumpte als mitjans de comunicació ha fet augmentar el debat polític amb comunicats de Convergència i la CUP-PC. Ramon Piqué, regidor florestà de l'esquerra independentista, anuncia que el seu grup municipal portarà l'assumpte a la Taula de Mobilitat que es constituirà passat el Ple municipal de febrer, quan s'aprovarà el reglament d'aquesta.

La taula és un nou òrgan que tindrà la representació dels grups municipals i col·lectius afectats per la mobilitat a la ciutat com usuaris de bicicleta, consell escolar, entitats veïnals, comerciants i conductors d'autobús. La seva creació es va aprovar per unanimitat en el Ple d'octubre a través d'una moció conjunta de la CUP-PC, ICV-EUiA, Convergència, PSC i ERC-MES.

L'objectiu és cercar la viabilitat de les recomanacions del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) aprovat el 2014 amb efecte sobre el transport urbà, interurbà, els itineraris i circuits de vianants, els recorreguts per a bicicletes, els taxis, l'accessibilitat, la circulació, l'estacionament i la seguretat. Com la taula preveu abordar la mobilitat en sentit ampli, no hi ha cap moció al respecte en el proper Ple. Piqué no descarta buscar altres vies en cas que el nou òrgan no sigui efectiu.

Què preveia el PMU i què s'ha aplicat?

El pla vigent, aprovat el 2014, preveu trencar l'estructura radial de les línies i per això manté el bus barri intacte. Pel que fa a les unions entre districtes, planteja tres alternatives: millor sincronització amb el pas dels ferrocarrils, mantenir un autobús interdistricte (L3) o estudiar la viabilitat d'un bus-taxi, que a dia d'avui es planteja com una mena de transport a demanda.

El PMU pretenia millorar la freqüència de pas de les línies de bus barri de La Floresta i Les Planes a 15 minuts en hora punta. Ara passen cada 20 i 30 minuts respectivament. Durant la resta del jornada es proposava que passés un autobús cada 20 minuts. Ara ho fan cada 40 i 30. La diferència més gran entre allò exposat pel pla i la realitat es troba en la línia 3 que uneix els dos barris amb el centre. Es plantejava una freqüència de 15 minuts i actualment és de 90.

Les línies L3 (interdistricte) i L4 (La Floresta) es preveien com a complementàries per així poder donar accés a la zona de Can Llobet. A dia d'avui el bus barri florestà té tres parades en aquest tram del recorregut: Can Llobet, Can Llobet / Avinguda Verge Montserrat i Avinguda Verge de Montserrat. De fet, les dues línies són semblants. La L3 té un recorregut més ampli pel centre de La Floresta amb pas pels carrers Emeterio Escudero, Diputació i la carretera de Vallvidrera mentre que la L4 fa més volta paral·lelament a la via dels ferrocarrils entre l'estació de Valldoreix i la Plaça Pont del Diari.

A més, arran de l'eliminació del transport escolar del Consell Comarcal amb l'únic manteniment del que uneix Les Planes amb l'Escola de La Floresta, els veïns van demanar el pas de l'autobús urbà pel centre educatiu. Això es va traduir en la introducció de dues parades (Margarit i Escola de La Floresta) en les hores d'entrada i sortida de classes durant els dies lectius.

Pel que fa a l'autobús de Les Planes (L5), el PMU no preveia la modificació del recorregut. Avui dia uneix tota la vesant santcugatenca del barri amb l'estació i la Plaça del Centre a La Floresta. L'estació està ubicada en la part barcelonina i això implica que els vehicles han de recórrer diversos carrers per la localitat veïna. En el darrer Consell de Barri el grup de treball de mobilitat va demanar al president, Joan Puigdomènech, una millora del paviment al carrer Belladona, per on baixen els autobusos abans d'arribar a l'estació. La resposta va ser comprometre's parlar amb el govern de Barcelona.

Les dues línies de bus barri tenen crítiques per no arribar arreu dels districtes. Els veïns de Les Planes van criticar en la darrera trobada del consell que Can Cortés queda al marge del transport urbà. Ramon Piqué, president del Consell de Barri de La Floresta, avança que una de les propostes que s'haurà de treballar amb els veïns i en el marc de la Taula de Mobilitat és l'ampliació del recorregut de la línia L4 perquè arribi a les zones més properes a l'Arrabassada i a Sol i Aire. “Hi ha raons de creixement demogràfic”, explica.

El transport a demanda

El darrer Consell de Barri de La Floresta també va evidenciar la preocupació veïnal pel model de transport urbà quan un veí va preguntar sobre unes declaracions del tinent d'alcalde d'Urbanisme, Mobilitat i Habitatge, Damià Calvet, en què proposava introduir un sistema de transport a demanda a La Floresta i Les Planes. El representant de Convergència en el consell, Joan Puigdomènech, va explicar que es tracta d'un estudi encarregat a l'Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) però no hi ha res en ferm.

Aquesta mena de transport pot ser com un taxi pagat per l'administració, la recollida de l'usuari en punts establerts per portar-lo a un únic o un entre diversos punts d'arribada amb horaris fixos o lliures o, fins i tot, una línia que funciona quan hi ha reserva. Piqué assegura que es va assabentar de la proposta en el mateix consell: “No ens havien dit res”. Si bé, recorda que quan s'estudiava alguna forma d'arribar a l'Escola s'havia arribat a plantejar. Confia que l'estudi no signifiqui l'aplicació directa i espera poder treballar-ho en el marc del Consell de Barri.

La crítica a un article alimenta el debat

Tot i que la constitució de la Taula de Mobilitat ja estava aprovada i els grups de treball dels consells de barri ja havien recollit propostes i crítiques al servei de transport urbà, la disputa sobre el model de bus barri va arribar arran d'un article publicat pel TOT Sant Cugat. En l'escrit, signat per Bernat Bella, s'assegurava que per anar de La Floresta a l'Ajuntament es triga més d'una hora i té un cost de 5'85€.

Per arribar a aquesta conclusió, l'article desestimava l'ús del bus directe (L3) sense explicar per què i agafa tres transports diferents (bus barri, ferrocarrils i autobús urbà). El temps total conté els minuts d'espera entre un transport i l'altre, també els 20 inicials que s'haguessin pogut estalviar mirant l'horari prèviament. Per sumar els més de 5€ de cost, l'article explica que es van comprar tres bitllets senzills diferents sense contemplar l'ús d'un mateix títol - si és integrat - en un altre transport dins de l'hora a 15 minuts en què es pot tornar a utilitzar.

L'article va indignar Convergència que va respondre amb un comunicat en què recordava l'existència de la línia L3 i de l'aplicació StQBus per evitar les esperes. L'alternativa plantejada pels convergents significava un temps de recorregut de 37 minuts i una despesa de 2'15€ si s'agafava bitllet senzill. A més, recomanaven l'ús de títols integrats com la T-10 o la T-Trimestre. El TOT va publicar la rèplica, en aquest cas signant com a redacció, però la va centrar en unes declaracions de Calvet en què considera que el bus barri de La Floresta és “molt complert”.

Llavors va arribar la contrarèplica de la CUP. Partint de la disconformitat amb la informació publicada pel TOT, recriminava les declaracions de Calvet. “No s'ha fet cap ampliació d'efectius des que es va posar en marxa la L3 i L4 malgrat els canvis que han afectat el nostre barri pel que fa a creixement demogràfic i urbanístic”, argumenta el document per demanar una revisió de les freqüències de pas en el marc de la Taula de Mobilitat.

Notícies relacionades