Els veïns de Les Planes insisteixen en el debat sobre el CRAE Lledoners

Foto: Jordi Pascual

El Consell de Barri de Les Planes del mes d’abril ha servit perquè, entre d’altres, diversos veïns tornessin a insistir en la problemàtica de seguretat que, diuen, genera el centre de menors de Can Cortés, els seus antics usuaris així com residents de Centres Residencials d’Atenció Educativa (CRAEs) propers. Tot i la resposta de la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA) a les peticions de l’Ajuntament per abordar el problema, els residents de la zona diuen que no han notat cap canvi i que l’acompanyament dels menors amb cossos de seguretat o monitors durant les seves sortides no s’ha fet efectiu encara.

360 veïns van signar un escrit, entregat en el darrer Ple municipal a l’alcaldessa, Mercè Conesa, per demanar més presència policial, una anàlisi de la situació del centre, actuacions conjuntes de Barcelona i Sant Cugat i major vigilància a l’estació de ferrocarrils del barri. És una proposta amb un ampli suport que no centra només la problemàtica amb els CRAE, tot i que alguns dels habitants més propers al centre diuen que aquest és el focus del problema.

La representant de la CUP-PC al Consell de Barri, Bibiana Fontanet, ha fet un repàs a la darrera comissió de seguretat vinculada a l’òrgan de participació de Les Planes en què els representants dels Mossos van dir que es tenia constància de dos o tres exresidents que feien malifetes però que en cap cas estaven al darrere de les ocupacions o de la connexió a la xarxa elèctrica que provoca problemes en el subministrament. Si bé, ella mateixa ha demanat explicacions al president del Consell, Joan Puigdomènech, perquè, assegura, hi ha una comissió amb Mossos, representants de l’Ajuntament de Barcelona i del CRAE en la qual no participen tècnics del consistori santcugatenc malgrat ser convidats.

Així mateix, diversos veïns han preguntat per l’efecte d’altres CRAEs propers o per què un centre que busca la integració en la societat se situa en una zona poc poblada i propera a la natura com Les Planes. També han indicat que les activitats conjuntes entre residents i veïns, que ja han començat a funcionar, són útils però que cal anar més enllà. Puigdomènech, però, ha demanat un vot de confiança a la DGAIA. Proposa deixar passar un temps per veure com s’apliquen les propostes fetes per la Direcció General i després poder fer-ne balanç amb, si s’escau, una nova reunió per demanar nous canvis.

També ha lamentat que l’administració autonòmica no ha respost a la seva petició de donar-li un nou ús al CRAE Lledoners de Can Cortés alhora que tampoc s’ha pronunciat sobre la invitació de la DGAIA perquè l’Ajuntament busqui una ubicació alternativa. Davant la pregunta dels veïns, ha explicat que el centre té una llicència provisional de l’any 1999 i per això el consistori demanarà la documentació que falta perquè la llicència esdevingui definitiva.

Preocupació pel transport a demanda i el possible pas a la zona 1

La mobilitat també ha estat un dels temes candents del Consell ja que els veïns de Can Borrull no veuen clara l’aposta pel transport a demanda. Temen que l’aplicació de l’estudi de l’Associació de Municipis pel Transport Urbà (AMTU) signifiqui perdre el servei d’autobús que actualment tenen al barri. Si bé, amb la proposta encara per acabar de definir, es planteja mantenir com a línies d’estil clàssic les de La Floresta i la que uneix Les Planes, La Floresta i el centre de la ciutat fent que la de Les Planes o esdevingui totalment a demanda o es redueixi per fer que el transport que arriba a Can Borrull i Can Cortés sigui sota petició dels usuaris.

El model de transport a demanda començarà a aplicar-se, segons explica la tinenta d’alcalde de Mobilitat, Cristina Paraira, al barri de Can Barata. És també una possibilitat per a alguns indrets de Les Planes. Si bé, defensa que no es tracta de treure un servei sinó de fer-lo més eficient. Amb el pas del transport només si es demana, s’aconsegueix que les línies tinguin més freqüència de pas mentre els llocs que han de conviure amb aquest model de transport no veuran reduït el servei. Tal com va l’AMTU a aquest diari, no es tracta d’un format taxi sinó d’un nou model més funcional ajudat per les noves tecnologies que anomenen “transport a demanda de segona generació”.

Alhora, diversos veïns s’han mostrat preocupats per la possible entrada de Sant Cugat a la zona 1 de transport i la corresponent càrrega sobre l’Impost sobre Béns Immobles (IBI), que va explicar el govern quan va donar a conèixer les negociacions amb l’Àrea Metropolitana de Barcenola (AMB). Plantegen que els residents a Les Planes no han de pagar l’augment de l’impost ja que actualment la seva estació de ferrocarrils de referència, ubicada a la banda barcelonina, ja queda inclosa a la zona 1. Tot i això, Puigdomènech ha recordat que també s’hi treballa en la T-Mobilitat que, tard o d’hora, eliminarà el funcionament per zones per passar a pagar per recorregut i freqüència d’ús.

Es crea un grup per promoure la memòria del barri

A través de l’Espai Eco s’ha creat una comissió a través de la qual es pretén recollir les vivències dels veïns de Les Planes, tant els residents històrics com els nouvinguts. D’aquesta manera, les generacions més antigues podran explicar a les noves com s’ha construït el barri i, així mateix, es deixarà constància de cara al futur de com es conforma actualment el districte. Es vehicularà a través de xerrades i entrevistes que permetran elaborar un document audiovisual final.

La primera trobada es farà el 13 de maig en un berenar al propi espai Eco per veure com s’afronta el treball. L’activitat coincidirà amb un torneig de futbol a l’Espai Pere Grau, el darrer acte que es farà a les pistes abans que el 15 de maig comencin les actuacions per a la instal·lació de la coberta amb la retirada de tanques i focus, el desplaçament de l’skate i la preparació del sistema de recollida d’aigües que permetrà la coberta. Es preveu que al juny comencin les obres, el que inutilitzarà l’espai fins la Festa Major del barri a la tornada de l’estiu.

En la trobada del Consell també s’ha tractat breument l’evolució dels projectes dels diners de lliure disposició de l’any passat. S’hi treballa en el projecte de millora dels vestuaris de l’Espai Pere Grau, s’hi instal·laran tres nous elements de joc infantil a la plaça de la Creu d’en Blau i ja s’han triat uns quants aparells gimnàstics per a la plaça de Colom. Així mateix, hi ha 422.000 euros acumulats per al pagament de la urbanització de Can Borrull. Alhora, s’ha fet una primera explicació del procés participatiu per a l’elaboració participativa del nou Pla d’Equipaments, tot i que encara no se n’ha fet la presentació oficial, i s’han demanat millores de manteniment.

Notícies relacionades