Experts i ciutadania es troben en el debat telemàtic organitzat per l'Ajuntament

per Sara Lasauca

Ecologia

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Foto: Sara Lasauca

Ahir dia 8 de setembre es va realitzar una videoconferència organitzada per l'Ajuntament de Sant Cugat per tal de posar a debat la nova implantació de l'Anella Verda i la Zona de Baixes Emissions. Aquestes dues noves mesures del Pla de Mobilitat Urbana s'han aplicat des del govern de coalició de l'Ajuntament, no sense rebre una allau de crítiques per part de l'oposició al ple, així com des del col·lectiu de comerciants i altres agents de la ciutat, que han format la Plataforma Contra l'Anella Verda per tal de protestar en contra de la mesura implementada.

La reunió telemàtica organitzada per l'Ajuntament, a través de l'aplicació Zoom, pretenia doncs ser un espai obert a la ciutadania, per tal que experts en l'àmbit urbanístic i mediambiental poguessin oferir una visió esclaridora de per què aquesta implantació accelerada del Pla de Mobilitat i obrir també un torn de paraula per a totes aquelles persones que tinguessin dubtes o opinions.

Regidors i experts en defensa de les noves mesures

Els primers a parlar han estat els representants de l'Ajuntament per tal d'introduir la visió política i els motius pels quals el govern creu fermament per l'aposta sostenible. Pere Soler, tinent alcalde de Presidència, Hisenda i Serveis urbans ha emfatitzat la necessitat de tenir en compte l'emergència climàtica i posar una mirada cap als models de ciutats europees capdavanteres en la reducció d'emissions i canvis en el teixit urbà, però també amb una ciutat propera com és Barcelona, on el seu ajuntament liderat per Ada Colau també ha apostat els darrers mesos per ampliar els carrils bici, les voreres per a vianants, així com les anomenades súper illes i la Zona de Baixes Emissions, que entrarà en vigor aquest pròxim 15 de setembre. Soler ha afegit també la importància de participar en aquest tipus de trobades telemàtiques i l'accés que permeten els seminaris web (Webinar) per a participar des de casa.

José Gallardo regidor de Mobilitat i Serveis urbans i Alba Gordó, comissionada per l'Emergència Climàtica han insistit en la necessitat de conscienciar la ciutadania dels canvis en el teixit urbà, que han d'anar transformant les nostres vides per tal d'avançar cap a models més sostenibles, que preservin la salut i la vida de les persones. Serafí Martí, tècnic de serveis de mobilitat ha volgut tancar aquest primer torn d'intervencions del govern amb el vídeo i eslògan "Una imatge val més que mil paraules", una campanya de conscienciació per mostrar els efectes de la contaminació acústica i per emissions de CO₂.
 

Carolyn Daher, científica de ISglobal. Especialista en salut pública i salut urbana ha estat la primera experta a parlar dins el segon bloc de ponències i ha volgut deixar un missatge concís: "la salut no és quelcom que es crea i es gestiona únicament a través del sistema sanitari: la salut és una cosa quotidiana de la comunitat, en el qual el paper de l'entorn és fonamental." Daher ha remarcat la necessitat que la política aposti per implementar nous models de mobilitat i relació amb l'entorn, que no sempre es veuen amb bons ulls per part de la comunitat en un primer moment.

Xavier Querol, investigador del CSIC i expert en la contaminació ocasionada pels vehicles, ha volgut reforçar aquest afecte negatiu dels gasos contaminants en la salut de les persones i la importància d'apostar pel pla de Zona de Baixes Emissions, que restringirà l'accés al nucli urbà als vehicles sense etiqueta ambiental. Ambdós experts però insisteixen en el fet que l'intercanvi de vehicles dièsel pels elèctrics no és garantia d'una millora exponencial de la salut pública, ja que els vehicles elèctrics no eliminen la contaminació acústica que generen els motors ni les partícules contaminants fruit de la fricció dels neumàtics.

D'altra banda Marius Navazo, tècnic de la consultora Gea 21 i Álvaro Fernández, gerent Autobuses Urbanos de Valladolid, S.A. han volgut aprofundir en les crítiques habituals cap a mesures urbanístiques que limiten l'accés al vehicle de motor privat, com va ser el cas de Madrid Central. Les seves dues ponències s’han centrat doncs en esclarir mites que giren sempre entorn a la reducció de l'economia comercial en una ciutat quan aquesta aplica mesures sostenibles i exposar algunes evidencies de com en realitat, el comerç s’agilitza i creix quan els ajuntaments aposten per més espai per vianants i bicicletes.

Crítiques i dubtes a través del xat de Zoom

Durant tota la ponència, l'aplicació de Zoom ha permès que aquelles persones interessades en el debat, poguessin deixar comentaris i preguntes a través del xat. Les intervencions de Marius Navazo i Álvaro Fernández han estat les que han aixecat més revol entre els inscrits, essent aquestes les més enfocades a desmentir alguns mites sobre els efectes econòmics. Algunes persones que havien escrit en primera instància el temor a veure reduïda l'activitat comercial del centre de la ciutat, han agraït després la intervenció de Navazo, que ha anat desmuntat a partir d'algunes investigacions i articles científics l'impacte del vehicle privat en l'economia.

Tanmateix, bona part de les crítiques que s'han fet a través del xat, han estat dirigides als representants de l'Ajuntament per la celeritat i la sensació d'improvisació que s'ha tingut a l'hora d'implementar el Pla de Mobilitat Urbana, així com la manca de recursos per a precisament, conscienciar a la ciutadania de la necessitat d'aquests canvis de mobilitat. Algunes veus han deixat clar: "els que estem interessats ja som aquí, però que passa amb totes aquelles persones que no s'hi interessen per voluntat pròpia: com arribeu a aquestes persones?".

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article