Laura Grau: “El TOT té la mateixa essència ara que fa 35 anys”

per Clara Ontañón

Drets

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Imatges: Cedides per l'entravistada

El TOT Sant Cugat celebra el 35è aniversari amb la publicació de quatre números especials en homenatge a la ciutat i a la mateixa publicació, que es repartiran durant el novembre. La commemoració coincideix amb un any en el qual la pandèmia ha marcat l'agenda informativa i ha fet caure el volum de publicitat de la publicació, una de les bases més importants del seu finançament. 

Entrevistem a Laura Grau, directora del mitjà des de 2019 i adjunta a la direcció general de Totmedia. Grau va assumir la direcció de TOT Sant Cugat en substitució de Josep Maria Vallès i és filla de l'editor, Ramon Grau, un dels impulsors del setmanari.

– De què tracten els especials del 35è aniversari?

– Cada un dels números se centra en un tema diferent: l'evolució de la publicació i de Sant Cugat durant els últims 35 anys, una reflexió sobre el present i la previsió de com serà el futur de la ciutat, Sant Cugat com a ciutat d'empreses i comerços i, per últim, sobre les associacions i entitats que hi existeixen. En moments tan delicats com els que estem vivint volem que la gent pugui pensar en altres coses. La idea era fer una festa i un acte popular, però no ho hem pogut fer, ho deixem per a més endavant.

– Amb quin propòsit va sorgir TOT Sant Cugat?

–  T'ho explicaria millor el meu pare, Ramon Grau, qui el va parir l'any 1985, l'any en el qual jo vaig néixer. Ell va veure que hi havia un buit informatiu en una població de 30.000 habitants que no parava de créixer. Va decidir tirar endavant una publicació que donés informació i que fos una guia de serveis. Era molt diferent d'ara, en blanc i negre i de poques pàgines.

Va anar fent-se més gruixut. Sobretot en la part d'immobiliària fins al punt que es va editar a part un TOT només amb anuncis d'immobles. Evidentment, a la crisi del 2008 va desaparèixer i ara simplement és una secció.

– Actualment quin paper té el TOT a la ciutat?

– El mateix de fa 35 anys. L'objectiu és fer de nexe entre la vida dels santcugatencs i santcugatenques i difondre el que passa a la ciutat. Fem la funció de servei públic i sempre des de la proximitat. A vegades, fins i tot la gent ens truca i ens pregunta coses com si fóssim el 010.

– Per què creus que és important el periodisme local?

– Gairebé tots els periodistes de grans cadenes han estat abans al món local, perquè és on passen les coses. Les notícies no venen a través d'una agència, veus la realitat d'una manera molt més propera. És bo per a la ciutat que hi hagi més d'un mitjà de comunicació local i que hi hagi competència.

– Us ha afectat la crisi de la premsa en paper?

– Encara que tothom va enganxat al mòbil i fa 14 anys que ens vam iniciar en el format digital, el paper segueix funcionant perquè estem molt arrelats a la ciutat i forma part de la nostra identitat. I la combinació entre el digital, el paper i les xarxes socials, crec que funciona.

– Llavors, seguir imprimint té més a veure amb els orígens de la publicació?

– El paper tenia molt sentit fa 35 anys, però el segueix tenint ara. La marca TOT és potent perquè va sorgir en una època en què hi havia pocs mitjans de comunicació a Sant Cugat, però també ens hem sabut mantenir. Si comencéssim ara de nou, no sé si apostaria pel paper o només per l'edició en digital. Per exemple, el TOT Rubí de moment és digital perquè l'edició en paper és molt costosa.

– Com us ha afectat la pandèmia?

– Actualment, al grup Totmedia tenim una plantilla de 30 persones i estem en ERTO parcial des del mes de març. El TOT Sant Cugat som un mitjà que viu de la publicitat i la facturació dels clients ha caigut un 40%. Els comerços volen anunciar-se però no ho poden pagar. Hem dut a terme incitatives per fer-los costat, però és un moment difícil.

A més, tot i que estem en ERTO tenim molta feina. Hi ha molta informació i cada dia va canviant, però des del punt de vista econòmic no és recíproc.

– No us plantegeu un model de finançament que no es basi en la publicitat?

– És molt complicat, si tens a la plantilla 4 o 5 persones, potser t'ho replanteges però no amb 30 persones. Tant en l'edició en paper com en la digital tothom sap no només trobarà informació, sinó que alhora hi ha publicitat relacionada amb empreses i negocis.

– En un moment en què el periodisme se l'acusa de desinformar i de divulgar notícies falses, quins creus que són els reptes que tenim al davant?

– Molts mitjans es plantegen que la informació té un valor i, per tant, ha de ser de pagament. Però nosaltres per ara no ho farem. El repte més important és que els lectors et trobin i per això has de tenir una estratègia de comunicació molt marcada.

– Entre els continguts immediats que busquen el clic ràpid i la informació pausada i en profunditat, amb què et quedes?

– És una combinació entre les dues. En el moment en què vivim has de ser ràpid i el primer a publicar per així tenir més lectors, encara que hagis d'ampliar la informació més tard. Però alhora diàriament dediquem temps a fer continguts més reposats i profunds.

– Creus que des dels mitjans de comunicació s'està cobrint bé la pandèmia?

– Des de l'Ajuntament es va fer un informe que revelava que la ciutadania s'havia informat a través de mitjans locals per saber com estava evolucionant la pandèmia a la ciutat. Som claus en tots els sentits. La responsabilitat que tenim com a mitjà és de servei públic i d'informar de tot allò que passa, som els missatgers.

Però per exemple, alguna vegada ens han trucat per dir que les dades relacionades amb la COVID-19 no són correctes però, si són les oficials, no és la nostra responsabilitat. Nosaltres seguim aportant informació de rigor i contrastada i crec que en general  els altres mitjans també ho han fet.

– Com creus que conviuen els mitjans de comunicació i les xarxes socials?

– Tot i que les plataformes són útils per transmetre informació l'inconvenient és que la gent s'atreveix a opinar de qualsevol cosa sense fonament. De vegades ens demanen rigorositat de males maneres i faltant al respecte. La informació que pot circular per les xarxes no està verificada. La feina del mitjà de comunicació és contrastar-la i contextualitzar-la, de manera que guanya credibilitat.

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article