El Sant Cugat FC comença la celebració de 50 anys de futbol femení amb un acte de reconeixement a les pioneres

per Jordi Pascual

Esports

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Fotos: Jordi Pascual

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

En el marc de la Festa Major, el Sant Cugat FC ha celebrat els 50 anys de futbol femení al club en un acte a la ZEM Jaume Tubau aquest dilluns. Davant de desenes de noies dels vuit equips femenins de l’entitat, la directiva i responsable del femení, Mari Carmen Torres, ha reivindicat el paper de les pioneres que l’any 1971 van crear el primer equip femení del Sant Cu: “Van decidir fer el que els agradava, jugar al futbol; van haver de suportar insults i manques de respecte”.

La trobada ha servit per donar a conèixer les activitats que es realitzaran durant el proper any per celebrar l’efemèride: xerrades amb jugadores, entrenadores de prestigi i esportistes d’elit, col·loquis sobre la dona al món de l’esport i a la societat actual, una exposició històrica, el 37è torneig d’estiu –exclusivament femení–, el tradicional partit contra la violència masclista i un dinar de cloenda. Així ho ha anunciat el president del club, Llorenç Santasusagna, que ha reivindicat l’aniversari com un homenatge a totes les dones esportistes de la ciutat.

L’acte ha comptat amb la projecció de diversos vídeos, amb testimonis de l’equip femení del 1971, amb jugadores actuals i algunes que han passat pel club durant els darrers anys. La responsable del femení del Sant Cu ha agraït la implicació dels patrocinadors i ha encoratjar les seves jugadores a seguir treballant: “Seguiu amb força i coratge el camí que van obrir les nostres pioneres”. Torres també ha recordat que hores d’ara encara s’escolten molts insults masclistes als camps i ha reivindicat que l’esport no té gènere.

Neus Vilardebó, una de les jugadores pioneres del 1971, ha encoratjar les jugadores actuals a no abaixar els braços: “Si és la vostra meta i us agrada, podeu arribar a ser unes bones professionals. Gràcies als esforços de moltes dones, el futbol femení ara ja és professional”. L’exjugadora ha llegit els noms de totes les jugadores que formaven part del primer equip mentre el públic ha ovacionat cadascuna d’elles. L’acte també ha servit per presentar la samarreta commemorativa de l’aniversari i per reconèixer el títol de lliga del juvenil A.

Juan Soteras, president de la Federació Catalana de Futbol, també ha participat a l’acte i ha reivindicat que el Sant Cu és el desè equip català amb més llicències femenines: “Catalunya és el principal motor de futbol femení a Espanya, tant en llicències com en innovació i qualitat. Clubs com el vostre esteu aconseguint que el futbol base femení català tingui un gran creixement”.

Xavi Puig, responsable de futbol femení del FC Barcelona, ha posat en valor la història de l’equip local i ha dit que el futbol femení s’ha d’aprofitar de l’empenta del Barça –que ha fet triplet guanyant la Champions, la Copa de la Reina i la Lliga– com un motor: “El triplet ha obert les portes a moltes nenes que volen ser futbolistes i ara tenen un exemple a seguir”. El directiu barceloní també ha posat en valor la “força de club” que transmet el Sant Cu.

Compromís institucional amb l’esport femení

Tot cridant a una transformació social, verda i feminista, la directora general d’Esport, Anna Caula, ha aprofitat la seva visita a l’acte de Sant Cugat per fir que dedicaran fons i recursos per aconseguir que l’esport sigui part d’aquest canvi. Ha evidenciat la desigualtat que encara ara es viu a l’esport repassant algunes dades, com ara que un 75% de les llicències esportives són d’homes o que només dues de cada 10 persones que estudien INFEF són dones.

L’alcaldessa, Mireia Ingla, que ha clos l’acte, ha aportat una mirada similar: “Esteu jugant a futbol perquè us agrada fer-ho, teniu dret a escollir quin ha de ser el vostre futur quan sigueu grans. Però les dones trobem moltes dificultats quan arribem a qualsevol lloc i per això cada dia hem de posar en valor els drets que lluitem cada dia per tenir una societat més igualitària”. L’alcaldessa ha reconegut la tasca de molts clubs de la ciutat per visibilitzar i potenciar l’esport femení.

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article