Les Lectures a la Fresca comencen la 17a edició amb un repàs musical a la història del Tibidabo i de Collserola

per Jordi Pascual

Cultura

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Foto: Jordi Pascual

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Ti-bi-da-bo, una obra dirigida per Ignasi Roda, ha estat la primera representació de la 17 a edició de les Lectures a la Fresca, que després d’un any de confinament al Claustre del Monestir han tornat a les places. La primera representació, aquest dijous per la tarda al Casino de la Floresta, ha esdevingut un repàs musical a la història de Collserola començant per l’interès d’edificar al Tibidabo per seguir amb la posterior evolució urbanística, íntimament vinculada a l’extensió del tren des de Barcelona fins a les Planes, en primera instància, i fins a Sant Cugat posteriorment.

Amb un espectacle musical amb aproximacions al cabaret, com és propi de Roda, Ti-bi-da-bo ha estat la recuperació d’un musical que el mateix Roda va escriure anys enrere amb la voluntat d’estrenar-lo a les runes de l’antic Casino de l’Arrabassada. Aquest 2021 ha estat el Casino de la Floresta, amb la seva estètica modernista de la burgesia barcelonina que durant el segle passat va buscar Collserola per fugir de la ciutat, l’espai triat per fer aquesta representació.

Amb personatges diversos, Ricard Mariné, Àlvar Roda, Nil Roda, Marta Uxan i Martina Vilarasau –acompanyats al piano per Josep Anton García– han estat els encarregats de fer aproximacions teatrals a diversos moments de la història del Tibidabo i, per extensió, de Collserola. Inevitablement l’obra ha tingut cançons sobre el Casino de l’Arrabassada, sobre la construcció dels túnels que van permetre l’arribada del tren al Vallès, l’arribada d’estiuejants i el parc d’atraccions del Tibidabo, entre d’altres.

Per representar-ho han aparegut personatges històrics com ara Pearson, finançador de l’arribada del tren a Sant Cugat; i també una referència a la seva mort arran de l’enfonsament del Lusitània per un atac alemany en la Primera Guerra Mundial. També han aparegut don Bosco i Doretea de Chopitea, entre d’altres personatges reals així com una referència a la llegenda de Sant Medir. Començant per les primeres edificacions a les Planes durant la primera meitat del segle passat, l’obra ha esdevingut una crítica a l’especulació urbanística.

La voluntat de Roda també ha estat mostrar la dicotomia entre el respecte al medi ambient i els projectes d’infraestructures al Vallès. Com que l’obra es va escriure abans de la construcció dels túnels de Vallvidrera, l’aparició d’un drac Tabasa ha recordat aquell fet, ara actualitzat fent referència a un hipotètic túnel d’Horta. I, fent honor al nom de l’obra, la representació ha acabat amb els cinc actors cantant “Tibidabo!”

Les Lectures a la Fresca d’aquest any tenen com a tema A banda i banda del Tibidabo ja que la següent representació, el 8 de juliol als Jardins del Monestir, tracta una Vetllada feminal de l’avinguda Paral·lel de principis del segle passat i la posterior, el 15 de juliol a la plaça Barcelona, serà un adaptació de Les espardenyes de Cal Roc en homenatge a l’exalcalde republicà. Totes les representacions són a les 10 de nit i cal reserva prèvia.

Els articles publicats a la secció d'Opinió són responsabilitat de l'autoria de cada escrit.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article