El Consell Escolar consensua un nou model de zonificació que ja té el vistiplau del Departament d’Educació

per Jordi Pascual

Drets

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Foto: Jordi Pascual

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Les preinscripcions del curs 2022-23 tindran una nova zonificació escolar, pactada en el marc del Consell Escolar Municipal (CEM) i que ja té el vistiplau del Departament d’Educació, segons ha explicat la regidora d’Educació, Pilar Gorina, en una roda de premsa aquest dimecres al migdia. Sant Cugat passa de tenir dues a cinc zones escolars per als centres d’infantil i primària i una zona única però amb assignació d’instituts per escoles per a secundària.

Es deixa enrere un model de doble zona que potenciava els projectes pedagògics de les escoles però que havia estat criticat per la Coordinadora d’AFAs i altres actors de la comunitat educativa per posar les escoles a competir entre elles en base al seu projecte, fomentar la segregació escolar i generar problemes de mobilitat en un context d’emergència climàtica. El nou model, explica Gorina, ha buscat el consens però amb el compromís del govern municipal d’apostar per les escoles de proximitat.

Les famílies que facin la preinscripció podran escollir qualsevol escola de la ciutat però tindran accés assegurat a les que hi ha a la zona on es troba el seu domicili. En les restants només podran accedir, en funció de la puntuació, si hi ha places lliures. La divisió s’ha fet, ha explicat la regidora, en funció de la proximitat i respectant els barris, també per a Sol i Aire i Can Barata, que tot i ser nuclis aïllats s’han ubicat a les seves respectives zones en funció de la facilitat d’accés. Així queda el mapa:

El pas de primària a secundària canvia, amb una zonificació única però amb assignació de dos instituts per escola. L’alumnat de la Floresta, el Ferran i Clua, Ciutat d’Alba, Turó de Can Mates i Joan Maragall hauran d’escollir entre els instituts Arnau Cadell i Angeleta Ferrer mentre els de Pins del Vallès, Gerbert d’Orlhac, l’Olivera, Collserola i Pi d’en Xandri hauran d’escollir entre el Pla Farreras i el Leonardo da Vinci. Per ara no es preveu assignació per a l’escola la Mirada, que encara no té cap grup que passi a secundària. A l’igual que en primària, les famílies podran escollir un institut no assignat però llavors només hi podran accedir si hi ha places disponibles i obtenen la puntuació suficient.

Preguntada per aquest mitjà, Gorina reconeix que hi ha una previsió d’increment d’escolarització en secundària però calcula que tenen de marge fins al curs 2026-27, amb la possibilitat d’ampliar els grups del Leonardo da Vinci, que en pot acollir fins a sis i actualment n’ofereix quatre. La regidora també defensa que la segregació escolar en secundària –que, segons un informe d’Obrim l’Educació (2020) de la Fundació Bofill, a Sant Cugat és major que a primària– s’ha tingut en compte en la planificació de les assignacions d’escoles amb l’objectiu que la segregació escolar tant d’escoles com d’instituts no sigui major que la del barri, és a dir, que la diversitat de gènere, classe, raça... s’assimili a la de l’entorn.

“El canvi és bo perquè no hi hagi la possibilitat d’escollir entre moltes escoles”, defensa Xènia Amorós, representant de la Coordinadora d’AFAs, “així s’encara més cap al dret de l’infant a l’escolaritat”. Tot i això, adverteix, tenen dubtes que es resoldran quan es comenci a aplicar la mesura, sobretot pel que fa al nombre de places públiques: “Algunes zones tenen menys oferta de places públiques que les que s’havien demanat fins ara. Per això és important recordar que tots els infants tenen dret a una educació laica, pública i no segregada i, per tant, si els hi assignen una escola concertada poden demanar una plaça pública”.

Amorós també crida a revisar la sobreoferta de places concertades tenint en compte que cada any creix el nombre de famílies que demana places públiques. La Coordinadora d’AFAs considera que un model de zones petites permet evitar la segregació escolar. Tot i que històricament havien demanat un model dinàmic en què es tingués en compte el municipi de cada infant per definir les escoles a escollir, el Departament d’Educació no prioritza aquesta possibilitat perquè vol utilitzar zones fixes com a referència per a altres aspectes com ara la ràtio. Amorós considera que, si la zonificació dinàmica es descarta, l’escollida és una bona opció. També celebra que el Leonardo da Vinci hagi deixat de tenir una adscripció de totes les escoles, el que haurà de permetre més cohesió de la comunitat del centre de secundària.

El risc dels padrons falsos

Davant de les crítiques que mesos enrere havia rebut el govern sobre una hipotètica permissivitat perquè persones que no viuen al municipi portin els seus infants a la ciutat, Gorina explica que no hi ha cap tracte de favor cap a les persones no empadronades a la ciutat i que, per tant, si hi accedeixen és perquè queden places disponibles i han obtingut la puntuació suficient. Això obre el debat sobre els padrons falsos, és a dir, famílies que empadronen el seus infants a la ciutat per poder escollir centres santcugatencs.

Des de la regidoria reconèixer que és un fenomen present a la ciutat i que es denuncia a la policia quan hi ha advertències per part d’altres famílies o de la direcció dels centres educatius. Quan es demostra un padró fals, la família perd la preferència, tal com marca el protocol que tenen establert: “Amb el canvi de zonificació haurem de posar l’accent en aquest aspecte”.

Primar la proximitat sobre els projectes pedagògics

El canvi de zonificació pretén, com explica la regidora, prioritzar la proximitat, el que suposa indirectament restar importància al projecte educatiu perquè les famílies tindran menys opcions a escollir amb garanties d’accés. “Hem apostat per la proximitat però el pes del projecte educatiu també hi és perquè tots són interessants i d’èxit”, defensa Gorina, “si alguna família ho té molt clar pot intentar anar a una escola d’una altra zona però per a nosaltres pesa la qualitat del conjunt dels centres”.

Amb el canvi es deixa enrere el debat que el CEM va iniciar al 2017, quan també es va proposar revisar el model de zonificació però llavors amb més pes de la proposta per convertir el municipi en una única zona, primant així els projectes de les escoles. L’afer es va tancar mantenint la doble zona fins que aquest 2021 el govern, escoltant també el nou decret d’admissió que anima a fer una revisió de les zonificacions per evitar la segregació, ha obert el debat i acordat el canvi amb la comunitat educativa.

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article