Els conductors de l’autobús urbà es mobilitzen per la jubilació als 60 anys

per Jordi Pascual

Drets

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Foto: Jordi Pascual (arxiu)

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

“En la nostra feina és habitual tenir dolors a les cervicals, a l’esquena i als genolls sense que es reconegui com a malaltia professional, a més de tenir més risc de sinistralitat que en altres oficis”, explica Ferran Margineda, secretari de la secció sindical de la CGT a l’empresa Marfina Bus, del grup Sarbus (Moventis), concessionària del transport urbà, “a Sant Cugat treballem amb mitjans materials que no són òptims i estem sotmesos a vibracions i a suspensions i seients en mal estat”.

La Plataforma Jubilació als 60 anys, que té el suport de diversos sindicats –no s’hi han adherit els majoritaris, CCOO i UGT–, es mobilitza aquest dijous a les 11h. al davant de les delegacions i subdelegacions del govern de diverses ciutats de l’Estat per demanar que els professionals del transport es puguin jubilar als 60 anys o, si més no, que es recuperin els contractes de relleu que permetien fer prejubilacions quan s’arribava a aquesta edat. Hores d’ara el sector té l’edat de jubilació general, als 67 anys.

Margineda explica que diversos dels treballadors de l’autobús urbà de Sant Cugat se sumen a la convocatòria per demanar aquesta reducció de l’edat de jubilació. Actualment hi ha dos conductors (de 50 treballadors) amb més de 60 anys a l'autobús urbà de Sant Cugat, segons les dades facilitades per l’Ajuntament. El regidor de Mobilitat, José Gallardo, desestima respondre a les reivindicacions de la plataforma i a les queixes en clau local tot i que les actuacions sobre el servei d’autobús estan marcades pel venciment del contracte i la seva renovació amb un nou concurs que haurà de fer l’Àrea Metropolitana (AMB).

Tant la millora de la xarxa com la renovació dels vehicles dependrà del nou contracte un cop l’AMB n’assumeixi la competència. Hores d’ara el conveni que ha de permetre el concurs i la posterior renovació dels vehicles es troba encallat, deixant el transport urbà en una continuïtat de servei fora de contracte. El regidor de Mobilitat, José Gallardo, ha desestimat fer declaracions sobre la reivindicació tot i que va explicar a elCugatenc ara fa gairebé un any que, tot i la provisionalitat, l’Ajuntament podria assumir “alguna modificació i ampliació, afegir busos per millorar la freqüència, però no fer noves línies”.

“A Sant Cugat mai s’ha fet un control exhaustiu de la concessionària i actualment no es fa manteniment dels vehicles, només reparacions”, denuncia el representant sindical, “diuen que hi ha problemes jurídics en la tramitació del conveni i de cara al concurs hauríem de poder incidir en el plec de condicions”. En clau local, Margineda demana més control del nou contracte un cop estigui adjudicat. L'empresa concessionària, però, assegura que sí que es fan els manteniments corresponents.

La reivindicació general

En la crida a nivell estatal, la Plataforma Jubilació als 60 posa l’accent en la necessitat de tenir unes capacitats motores, cognitives i sensorials òptimes per dedicar-se al transport de persones o de mercaderies: “A més edat, més perill d'accidents i més incidència en la mortalitat entre els conductors més grans de 55 anys, respecte als treballadors de la resta d'activitats econòmiques en el mateix rang d'edat”.

“L'Institut Nacional de la Seguretat Social té en poder seu tots els informes necessaris per poder aplicar de manera immediata els coeficients reductors de l'edat de jubilació d'acord amb els establerts”, expliquen, “l’exposició als riscos associats al treball de conductor té un impacte directe sobre la nostra salut, i aquests són causants de l'aparició de diferents patologies com a fatiga física i mental, com a alts nivells d'estrès o depressió”.

Margineda recorda que fa dos anys la CGT va començar a demanar la jubilació als 60 anys davant la impossibilitat d’accedir als coeficients reductors a partir dels 60. La creació de la plataforma, diu, pretenia ser una forma d’aglutinar la reivindicació i sumar els diversos sindicats, més encara arran de la sentència per la qual la direcció General de la Seguretat Social va haver de canviar la interpretació i establir la no obligatorietat que les sol·licituds de coeficients reductors per a l’edat de jubilació s’haguessin de presentar conjuntament amb la patronal.

La reivindicació coincideix amb l’elaboració del nou conveni provincial del sector, negociat pels CCOO i UGT. La Plataforma espera que la pressió de les mobilitzacions d’aquest dijous també serveixi per incidir en la negociació del conveni. Margineda explica que no s’ha descartat acabar convocant una vaga general tot i que hores d’ara no s’ha pres cap decisió al respecte.

*APUNT: Un cop publicada la notícia, l'empresa concessionària ha contactat amb elCugatenc per respondre Margineda i dir que els vehicles fan els manteniments corresponents.

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article