6 sancions per estacionar vehicles al carril bici i 66 més per no respectar els ciclistes durant el 2021
Les entitats per la mobilitat activa i diversos usuaris de la bicicleta consideren que a Sant Cugat hi ha impunitat cotxista
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi
Durant tot el 2021 l’Ajuntament va interposar sis sancions a vehicles per haver estacionat a carrils bici, segons les dades fetes públiques arran de la petició del veí i activista per la mobilitat activa i sostenible Jaume Valldeperas. El regidor de Seguretat Ciutadana, Francesc Carol, assegura que la Policia Local va interposar moltes més sancions per altres infraccions de vehicles a motor en relació amb els ciclistes.
Segons les dades facilitades per l’Ajuntament a aquest mitjà, al 2021 es van interposar 66 sancions més relacionades amb els carrils bici amb motius diversos: aturar-se amb el vehicle sense estacionar-lo, circular-hi amb la moto i altres situacions de perill per als ciclistes com portar un gos lligat pel carril bici o no respectar la prioritat dels vianants.
Aquestes xifres no incorporen les infraccions d’estacionament de vehicles de càrrega i descàrrega, que es contemplen com a infracció genèrica per l’afectació a la circulació en el moment d’efectuar la càrrega o descàrrega, ni els estacionaments de vehicles en carrils bici en vorera, que es contemplen com a infraccions per aparcar en vorera. “Per tant hi ha altres infraccions a part d’aquestes 72 específiques”, expliquem fonts institucionals, “el que passa és que la resta d’infraccions van a altres conceptes genèrics i no es desglossa com a carril bici”.
La majoria de sancions de l’any passat per estacionar en vorera o carril bici són per l’aparcament a passejos o altres zones de vianants (798), seguides de l’aparcament en vorera (514). Les infraccions creixen a llocs concrets com l’aparcament de terra de Can Cabassa on, segons les dades fetes públiques al darrer Consell de Barri de Mira-sol, s’han posat més de 120 sancions entre març del 2021 i febrer del 2022 per estacionar en llocs prohibits i per no obeir altres senyals de prohibició i restricció.
Des de fa mesos l’Assemblea de la Bici i diversos usuaris de la bicicleta denuncien a través de Twitter algunes de les infraccions que es troben quan van pel carrer i que suposen un risc per als cicilistes. Alguns d’ells apunten que agents de la Policia Local no sancionen moltes de les infraccions afavorint així la impunitat cotxista. N’hi ha proves múltiples.
El temps d'entrar i sortir del banc, dos furgos diferents dos clares omissions del deure. És una vergonya que @ercsantcugat ens acusi de mentiders. Només hi ha dues opcions: ordres directes del govern @ajsantcugat o que tenim una policia que no fa la seva feina. pic.twitter.com/zb44jIw8Zz
— Carlota i Jaume (@CarlotaJaume) April 1, 2022
@amazon és constant. Suposo que té algún dret adquirit. pic.twitter.com/7jtPebfZdK
— Alex Castellarnau ? (@jandriki) March 16, 2022
Felicitats @ajsantcugat, acabem la setmana amb POOOOKER de 4 cotxes al carril-bici de Rbla de Can Mora. Els ciclistes no cal que facin res més que posar-se en contradirecció i compartir ensurt amb el cotxe que ve de cara. No es podria protegir una mica millor el carril-bici? pic.twitter.com/gv1BXeA5hH
— TPStCugat (@TPStCugat) March 11, 2022
Aquest molesta i posa en perill a les persones que circulen en bicicleta. Després s'omplen la boca amb el concepte mobilitat sostenible i es queden tant amples. pic.twitter.com/OnNGoGby3b
— FerranRodes ? ???? (@FerranRodes) February 24, 2022
Aquest matí he demanat amablement a un operari que retirés el seu vehicle del carril bici de Rius i Taulet, i així poder passar, li he recordat que té una zona de CiD a Av.Catalunya.
— Ramon Gutiérrez Illana (@ramongut) March 24, 2022
M’ha respost que sí, que la Policia Local ja l’ha avisat abans que tenia “l’opció”.
Davant d’aquests comentaris, Carol desestima respondre un a un però assegura que no és cert que hi ha permissivitat per part dels agents: “Si consideren que hi ha permissivitat, haurien de demostrar-ho perquè es pot considerar que m’acusen de prevaricar”. Segons el regidor, durant l’any passat es van posar 1.350 multes a cotxes tot i que recorda que només es pot sancionar quan els agents detecten la infracció i, per tant, hi ha casos no sancionats: “Amb aquestes xifres no es pot dir que siguem permissius”.
El regidor alhora explica que tot sovint hi ha conductors de cotxes que es queixen a la Policia Local o a ell mateix davant d’algunes de les multes: “Tot sovint ens diuen que només era un moment, que havien de recollir alguna cosa a prop... però si no es pot estacionar és igual si ho fas un minut o tot el dia”. Davant d’això, recorda que el procediment adequat és presentar un recurs perquè s’estudiï si la sanció no és correcta. Més enllà de la lògica sancionadora, Carol reivindica que cal consciència i civisme per complir les normes.
Però les entitats per la mobilitat activa i les persones que fan ús habitual de la bicicleta saben que interpel·lant a la consciència o a una lògica punitiva no n’hi ha prou. És per això que va sorgir l’Assemblea de la Bici, com a espai de reivindicació i proposta, i més recentment la Massa Crítica, una manifestació en bicicleta que es fa un cop al mes per exigir més inversió per la mobilitat activa.
Sota la màxima “la pintura no és infraestructura”, el moviment per la mobilitat activa demana la instal·lació d’elements separadors entre els carrils bici i els carrils cotxe. Hores d’ara, per exemple, bona part de l’anella verda del centre de la ciutat no té elements separadors i, per tant, és més fàcil que els vehicles a motor ocupin el carril bici ja sigui per circular o per estacionar. L’Assemblea de la Bici sempre ha dit que és indispensable fer carrils bici en calçada però segregats de la zona de circulació de cotxes perquè és la forma de garantir la seguretat dels vianants i dels ciclistes, fent cas a la piràmide de mobilitat que es reivindica en les transformacions de la mobilitat urbana, a sobre de la qual es troba el vianant i a sota de tot els vehicles més contaminants.
L’aplicació d’aquestes mesures depèn de la regidora de Mobilitat, capitanejada per José Gallardo; que en diverses ocasions ha reiterat la necessitat de revisar les actuacions realitzades per implementar-ne millores. Precisament això demanen les entitats per la mobilitat activa. Carol diu que escolta les queixes i les comparteix amb Gallardo, sense descartar la instal·lació de nous elements dissuasoris fixes o dinàmics però amb la màxima que aquests no poden dificultar la mobilitat a peu. Hores d’ara, però, no anuncia cap nova actuació en aquest sentit.
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi
No hi ha cap comentari
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari