‘Elements’, una exposició plena de sensibilitat a l’Ateneu

Iol Baqués atrapa en la llum i l’atmosfera de l’Empordà a la seva pintura

per Mariano Martínez

Cultura

Iol Baqués a l'exposició de l'Ateneu
Iol Baqués a l'exposició de l'Ateneu | Mariano Martínez
Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

El divendres 22 d’abril es va inaugurar a l'Ateneu Elements, una exposició de pintura de Iol Baqués, una obra que suposa un canvi en la seva trajectòria artística. Perquè Elements marca un abans i un després en la obra de Iol. És una obra lluminosa, amb la sensibilitat a flor de tela, on reflecteix l'amor i l'entrega per l'Empordà, per una terra banyada per la Mediterrània, on la orografia juga amb la llum i el vent.

La pintura de Iol capta amb delicadesa tota l'essència de la Mediterrània, la lluminositat d'uns cels nets i brillants, una mar plena de tonalitats, canviants i en un joc continu amb el vent. I una de les raons d'aquesta captura tan fidedigna de l'atmosfera empordanesa és que te l'estudi a un petit poble d'aquella comarca gironina, encara que la seva residencia oficial és a Sant Cugat.

Elements és l'obra dels últims dos anys, els temps foscos i estranys de la pandèmia, perquè a ella li va agafar l'època de confinament treballant al seu estudi. Aquells moments d'aturada general, d'introspecció personal, li van servir per reflexionar llargament sobre el rumb que volia donar a la seva obra, a la vegada que descobria en tota la seva amplitud la natura que l'envoltava, els seus element, colors, formes... A les seves passejades observava cada dia el cel, la mar, però també les formes que es dibuixaven a la superfície de la sorra, empremtes en continuo canvi; o les restes que la mar llença a la platja. Però també estan presents les rugositats de la fusta de les portalades d'un petita església de poble, l'escorça dels arbres o la fragància de la herba o de la mar.

“I després de l'observació i repensar la pintura en la intimitat dels dies de confinament, tinc la necessitat de plasmar sobre la tela aquesta experiència, de traspassar el color i la textura, d'apropiar-me de l'atmosfera que m'envoltava. Es va convertir quasi en una mena de teràpia atrapar amb el color les sensacions d'aquest submergir-me a la natura”. Una vegada fet el treball conceptual arriba la realització de l'obra. “Tots el quadres tenen una preparació prèvia amb diferents materials, des de sorra, guix, aglutinats... i, molt important, després al menys un dia al sol perquè s'assequin. Un dia al sol de l'Empordà”. El resultat són unes textures que et porten a creure que estàs contemplant una porta de fusta pintada o la pintura bufada d'una superfície qualsevol.

Tot aquest treball de l'Iol amb el color i la matèria ha sigut fruit de “l'experimentació personal, on he hagut d’improvisar la tècnica idònia per donar forma a la idea, per aconseguir el resultat desitjat. Quan avançava notava que guanyava confiança i seguretat, que em quedava satisfeta amb l'obra acabada, una obra que anava madurant i creixent”. La paleta s'emplenà de blaus delicats, turqueses o terres i ocres suavitzats que reflecteixen el paisatge que envolta el seu estudi.

Una obra seriosa i coherent, dividida en dues parts, la mar i la terra. Una proposta que lluirà molt més quan es pengi a una sala acorde amb les seves dimensions.

L'exposició romandrà oberta fins el 13 de maig.

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article