Segueixen circulant autobusos urbans que incompleixen la ZBE un cop acabada la moratòria

L’Ajuntament s’ha acollit a una nova moratòria que suposa el compromís de renovar-los abans de l’octubre

per Jordi Pascual Mollá

Ecologia

Parada d'autobús de la plaça Lluís Millet
Parada d'autobús de la plaça Lluís Millet | Tino Rubio
Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

El passat primer de maig va acabar la moratòria del règim sancionador de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) per a furgonetes, camions i autobusos. Tot i això, alguns dels vehicles de la flota d’autobusos urbans que incompleixen les limitacions de la ZBE segueixen circulant a la ciutat. Així ho confirmen fonts de l’Ajuntament arran de la pregunta d’aquest mitjà. Segons el consistori, les dificultats del traspàs de competències a l’Àrea Metropolitana han impedit fer la renovació de la flota a temps.

Per no incórrer en una infracció i haver d’aplicar sancions, el govern ha decidit inscriure els vehicles que incompleixen la ZBE al registre de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) per activar un altre tipus de moratòria, la que permet que vehicles sense el distintiu ambiental segueixin circulant amb el compromís de ser reemplaçats. Segons expliquen fonts de l'AMB és una moratòria pensada per a vehicles de la brigada i per als autobusos.

Aquest mecanisme permet una moratòria extra a canvi de la presentació d’un document d’encàrrec, compra o licitació dels nous vehicles abans que acabi la moratòria a la qual s’accedeix. En el cas de Sant Cugat, l’extensió màxima és fins el 31 d’octubre del 2022. És a dir, abans d’acabar l’any l’Ajuntament i l’AMB hauran d’haver engegat el tràmit per renovar els vehicles que incompleixen la ZBE. Des de l'AMB expliquen que mentre no es liciti i s'iniciï el nou servei de transport, la gestió de la flota i la renovació corresponen a l'Ajuntament. Esperen poder aprovar el conveni per a la licitació abans d'acabar l'any.

“Cal recordar que la situació d'aquest servei és de continuïtat forçosa i les millores i inversions estan condicionades a l’inici de la nova licitació del servei”, expliquen fonts de l’Ajuntament, “aquest és un procés pendent d'iniciar-se properament en el marc de la signatura del conveni entre l'Ajuntament i l'AMB”. Segons aquestes mateixes fonts, l’objectiu és que mentre no es resolgui el traspàs de competències s’adquireixin vehicles que compleixin requisits tecnològics i d’emissions d’accés a la ZBE “per continuar garantint en tot moment el manteniment del servei amb els nivells de suficiència i qualitat prestacional”.

El regidor de Mobilitat, José Gallardo, ja va advertir d’aquesta situació a elCugatenc al primer especial FOCUS ara fa un any. Des de llavors el govern municipal no ha aconseguit desencallar el traspàs de competències ni el conveni que havia de permetre renovar els autobusos abans de fer-se el concurs públic. Gallardo no ha pogut complir el compromís de renovació que ara fa un any va fer en una entrevista a aquest mitjà: “No podíem esperar més perquè molts dels autobusos no compleixen els requisits de la ZBE i els hem de canviar abans del maig del 2022, que és quan acaba la moratòria dels autocars”.

El servei es troba en una continuïtat de servei fora de contracte que bloqueja també altres afers com la redefinició de les línies. Aquesta situació coincideix amb la reivindicació de treballadors del transport de tot l’Estat, que mitjançant la Plataforma Jubilació als 60 anys demanen un avanç de la jubilació per als professionals del transport i, en clau local, una millora dels mitjans materials amb què treballen “que no són òptims i estem sotmesos a vibracions i a suspensions i seients en mal estat”, tal com va denunciar a aquest mitjà Ferran Margineda, secretari de la secció sindical de la CGT a l’empresa Marfina Bus, del grup Sarbus (Moventis), concessionària del transport urbà.

elCugatenc també ha contactat amb l'empresa concessionària, que ha desestimat fer cap declaració al respecte ja que l'Ajuntament com a titular del servei ja ha donat la seva versió dels fets en aquesta notícia.

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article