Les empreses del sector recorren el concurs d’atenció domiciliària per evitar que les treballadores cobrin més

Una associació conformada per algunes de les grans empreses del sector rebutja un criteri de puntuació que premia les empreses que paguen més al personal

per Jordi Pascual Mollá

Drets, Política

L'atenció domiciliària es troba en continuïtat de servei
L'atenció domiciliària es troba en continuïtat de servei | @apicsbcn
Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

L’Asociación Estatal de Entidades de Servicios de Atención a Domicilio (ASADE) ha presentat un recurs al Tribunal Català de Contractes contra el concurs públic del Servei d’Atenció Domiciliària (SAD) iniciat per l’Ajuntament. Concretament recorren un dels criteris de puntuació, el que preveu que les empreses que paguin més a les seves treballadores puguin obtenir més puntuació amb un escalatge d’acord amb el percentatge d’increment salarial: 2 punts per un 0,5%, 4 punts per un 1%, 6 punts per un 1,5%, 8 punts per un 1,75% i 10 punts per un 2%.

El servei d’atenció domiciliària serveix per fer suport a persones grans o amb risc social. Incorpora tasques d’higiene personal, ajuda a la mobilitat, la cura, el control de l’alimentació, l’acompanyament fora de la llar, tasques educatives i socialitzadores o de neteja de la llar, sense incloure la teleassistència, que depèn d’un altre concurs. És un servei obligatori que presta l’Ajuntament mitjançant un contracte extern.

L’entitat recorrent està integrada per algunes de les grans empreses del sector com ara Clece, Domus Vi, OHL Servicios Ingesan i Sacyr Social, entre d’altres. Al recurs, que van iniciar en la fase d’anunci previ, apunten que el criteri de puntuació no està vinculat a l’objecte del contracte, pot ser discriminatori pel que fa a la participació d’empreses i dificulta l’avaluació de les propostes mantenint les condicions de competència efectiva. elCugatenc ha contactat amb ASADE, que ha desestimat atendre aquest mitjà tot dient que mai fan declaracions sobre els recursos que presenten als concursos públics.

ASADE ha presentat el recurs amb l’objectiu que es modifiqui el concurs “amb la finalitat que el procediment de contractació s’adeqüi a les exigències legals”. L’inici del procés de licitació es va aprovar per unanimitat al Ple de març, amb una reserva d’11,3 milions d’euros per a un contracte de tres anys, que tindrà la possibilitat d’incorporar dues pròrrogues d’un any. A més, aquell mateix Ple es va aprovar un pagament extra a la cooperativa Suara Serveis, encarregada del servei, per tal d’ajustar-se a la darrera modificació del conveni col·lectiu.

El recurs d’ASADE ha estat un dels temes del Ple ordinari de maig, celebrat aquest dilluns, per ratificar les al·legacions presentades per l’Ajuntament al Tribunal mitjançant un decret d’alcaldia. “Els criteris qualitatius que estableixi l’òrgan de contractació per avaluar la millor relació qualitat-preu podran incloure aspectes mediambientals o socials vinculats a l’objecte del contracte”, es defensa l’Ajuntament citant una resolució del mateix Tribunal.

El govern argumenta que no hi ha justificació o prova per aplicar les mesures cautelars demanades per ASADE i argumenta que la justificació de l’aplicació de cada criteri de puntuació s’hagi d’incorporar a la redacció dels plecs, tal com apunta la demandant. També defensa que el criteri està relacionat amb l’objecte del contracte en tant que afecta a un dels seus aspectes de prestació i de relació qualitat-preu. A més, les al·legacions inclouen que en un contracte de prestació de serveis a les persones el salari esdevé un factor determinant, que no és discriminatori perquè qualsevol empresa pot accedir-hi i que s’ha ponderat la puntuació perquè sigui proporcional.

Tots els grups polítics han votat a favor de les al·legacions presentades pel govern davant del recurs d’ASADE. La tinenta d’alcaldia de Drets Socials i Igualtat, Núria Gibert, ha criticat el recurs: “És incomprensible perquè els increments salarials estan contemplats al pressupost del contracte”. Segons la regidora, els serveis tècnics no tenen cap dubte que el plec de clàusules és correcte i respon a les necessitats de la ciutat. Reivindica el criteri de puntuació com una forma de millorar les condicions laborals. La regidora defensa que s'han de treballar les clàusules socials de forma pública i explica que el recurs no atura el procediment.

Un dels contractes pendents de regularització

La cooperativa Suara Serveis s’encarrega del servei d’atenció domiciliària des del 2016 –ja ho feia al contracte anterior–, després d’haver estat escollida en un concurs públic que preveia l’increment d’hores d’assistència any a any. Al concurs va participar Clece, del grup ACS de Florentino Pérez, una de les empreses integrades a ASADE. L’adjudicació va ser a tres anys i la possibilitat de dues pròrrogues anuals.

Acabat el termini del contracte i les pròrrogues, l’Ajuntament ha mantingut el servei pagant factures fora de contracte a l’espera de la seva regularització. Segons l’anàlisi feta per aquest diari, des del principi del mandat i fins el mes passat, l’Ajuntament ha aprovat el pagament per un total de 3,9 milions d’euros a Suara Serveis per la continuïtat de servei. L’inici del procés de licitació aprovat al març havia de servir per regularitzar el segon servei fora de contracte que més diners s’ha emportat aquest mandat. El recurs al Tribunal Català de Contractes allarga l’interrogant.

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article